Slider - snart utan färg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slider - snart utan färg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Slider - snart utan färg

Hej!

Jag har en slider som när jag köpte den såg ut som en mört. Efter 10 - 15 gäddor ser den ut som en mört på ca: 40% av kroppen, resten är vit.

Är det normalt att hälften av lacken ramlar av på en slider efter 10 gäddor?

//Nisse Fisk

Samma problem på Buster jerk faktiskt.
    Enligt min erfarenhet är det dom små gäddorna som tar kål på lacken på mina jerks. Samma på shadsvans och andra jiggar dom små gäddorna sliter sönder en jigg direkt medans de större gäddorna inte gör nån skada över huvudtaget nästan

Kommentera

Jag tycker att Salmo Slider behåller färgen mycket bättre än Buster Jerk. Har inte haft något större problem med Slider, alla har kvar den färg som behövs sedan jag köpte dem.

Kommentera

Min erfarenhet är att lacken på nästan alla Salmos drag är rätt dålig (sämre än de flesta drag). Polarens Fatso saknar all färg trots att det bara tagits ett 20-tal gäddor på den, det man måste göra är att epoxa igen bitmärkena efter varje fisketur (att lacken lossnar beror nog mest på att kärnmaterialet är rätt mjukt).
        Bustern tycker jag inte har så märkbart dålig lack, blir ju rätt sliten av sina egna krokar, men annars är den väl ok eller?
        I övrigt tillhör nog dom äldre Zalt-betena dom sämre när det gäller färgbeständigheten.
        Men detta gör ju inte allt för mycket, tycker dragen blir bättre och bättre ju mer sliten färgen blir (är iofs lite trist när ett helt nytt drag tappar all färg efter någon tur)

Kommentera

det är ju dock rätt häftigt att ha ett bete som har blivit så pass söndertuggat att färgen är borta och det är stor bitmärken i dom. tycks ändå funka lika bra om dom är lite tuggade.

Kommentera

Dom tuggade betene är ju dom man är mest rädd om!
            Ju mer tänder ju bättre!
            Men stora flak av färg som lossnar är ju inte OK

mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av odevetu
              I övrigt tillhör nog dom äldre Zalt-betena dom sämre när det gäller färgbeständigheten.
              Men detta gör ju inte allt för mycket, tycker dragen blir bättre och bättre ju mer sliten färgen blir (är iofs lite trist när ett helt nytt drag tappar all färg efter någon tur)
              Hum, varför inte gå lös med lite sandpapper eller en metallborste direkt? Vitt är ju inte helt fel eller? Tycker att det gnälls lite mycket om lackhållbarheten, tänderna är ju sylvassa på en gädda och yttrycket på lack från en tand blir ju otroligt. Inte mycket som står pall. Blir väl att köra solid plast på 4-5 mm ovanpå färgen vilket i sig säkert ger lagoma priser.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zaltsomfan
                Tycker att det gnälls lite mycket om lackhållbarheten, tänderna är ju sylvassa på en gädda och yttrycket på lack från en tand blir ju otroligt. Inte mycket som står pall.
                Jo det är inte märkligt att dragen blir slitna, det märkliga är ju att vissa drag pallar det otroliga slitaget från sylvassa krokar och gäddtänder mycket bättre än andra...
                Ett av mina favoritdrag är just ett gammalt zalt som var blå/krom, men tappade all färg och blev vit. Är ju bara måla på lite ny färg i sitt favoritmönster.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                272 528 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13