BFT-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFT-spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• BFT-spön

Undrar vad ni som har och fiskar med cwc's ;strike magnum 11" och strike giant 8,6" ;tycker om dessa spön`? Är de värda priset. funderar på att skaffa dessa men vill höra runt lite först. tacksam för kommentarer om de båda...

Jag har ett Bft strike gigant 8.5 fot som jag använder som jerk spö perfekt för dom lite tyngre betena och man kastar långt me den
    mkt nöjd med den och 2 delat = smidigt vid frakt och det är ingen öb ihopkoppling på delarna utan en rejäl sådan

5/5 av mig i alla fall
    10+ i all ära men inte går upp mot en riktig snipa

Kommentera

Strike Gigant får underkänt av mig. Lanserat för att palla de tyngsta betena. Men vi belastning av 100 gram slår klingans nedre del mot handtaget rakt igenom. Där tappar man halva kastlängden och vid mothugg och toppaktionen gjort sitt så får du nita för kung och fosterland för att nita/pressa med den underdimensionerade undre delen av klingan.
      Sen undrar jag kraftigt vem som sat dit ringarna, hur och varför ska det sittar ringar överallt och framförallt så långt ner?
      Tycker detta spö var på god väg att bli ett kanon dängaspö för tunga beten. Men det stannade vid prototypstadiet.
      Betyg: klart underkänt!
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Båda spöna är helt OK, har fiskat mycket med båda! Ringarna sitter säkert så på giant för att aktionen går ända ner i handaget ,tror du inte ?
        Har dragit upp ett och annat vikingaskepp (bottenapp) med mitt - och det håller!
        ...det viktiga är att DU trivs med aktionen!

mvh
        Senast ändrad av LarsÖ; 2005-11-15, 19:05.

Kommentera

LarsÖ, har en väldigt viktig point där. DU ingen annan ska trivas med spöna du har.
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av LarsÖ
            Båda spöna är helt OK, har fiskat mycket med båda! Ringarna sitter säkert så på giant för att aktionen går ända ner i handaget ,tror du inte ?
            Har dragit upp ett och annat vikingaskepp (bottenapp) med mitt - och det håller!
            ...det viktiga är att DU trivs med aktionen!

mvh
            har ett 8,6" och jag är helnöjd med det!! en hel del stockar har man ju dragit upp till ytan med det!!
            [FONT=Arial]Sol, fintväder och en öl.... ja då kan man ligga naken i båten i flera timmar utan hugg![/FONT]

http://frank3n5731n.dracula.nu

Kommentera

Tackar för synpunkter, får nog ta och titta lite närmare på dessa spön innan plånboken åker fram... Nån som har erfarenhet av 11-fotaren. Har länge varit sugen på ett Pike Furusund men prislappen sätter stopp. Är BFT 11-fotaren ett bra alternativ eller vad rekomenderar ni.

Vet ni något bra knep, trix för att testa aktion, prestanda på spön i butik. Trivs bäst med relativt styva spön så att man kan dänga iväg betena ordentligt utan att vara bekymrad för hållbarheten. Funkar det att tex. hänga ett bete som motsvarar spöts maximala rek.kastvikt i topp öglan och på så sätt få en känsla för om spöt är för svampigt eller ej...Hur bör man göra ????

Kommentera

Oj, ser nu att LarsÖ fiskar med BFT 11" och att den är OK tackar för dina synpumkter... Kanske någon mer som har erfarenhet av detta spö...

Kommentera

Strike Giant

Tjena, har fiskat med mitt Strike giant sen i våras och jag har blandade känslor för det spöt.

1. Kastlängden tycker jag inte alls är något problem. Helltailsen (ca 110 g) går alldeles utmärkt att kasta långt.

2. Aktionen är aningen för mjuk när man kastar men ultraskön när man drillar, förutom att alla fiskar känns större än vad de är Men det är bra med lite fjädring när man bänder stora gäddor med stum lina... Jag har dessutom fiskat torsk med spöt och det var riktigt kul. Fick dock inga större än 7,5 kg.

3. Spöt är lite för tungt jämfört med en del andra spön i samma klass. Jag gillar lätta spön och har märkt att jag använder mitt Giant mindre och mindre och istället kör Helltailsen på mitt Daiwa powermesh jerkspö, som inte väger många gram.

Om du vill ha ett styvare spö tror jag nog att David Lundqvists spö, Berkley Signa Pike är ett bra alternativ. Har ingen erfarenhet från fiske med det spöt men har kännt lite på det i butik. Ska nog införskaffa ett sådant så småningom.

Simma lugnt.
                  Jacob
                  http://eastfieldlures.blogspot.se

Kommentera

11 fotaren använder jag ofta när jag fiskar från land. Är kraftfullare än furusund, kastar/slungar lungt +100g ...furusundet tycker jag känns sladdrit med en zalt 19! Det är ett grymt spö ändå! (men när jag hade ett, körde jag hellre öring i älv än gädda med det!)

Har fiskat en hel del med Lundqvist spöt med, är ju mycket lättare än giant (ca70g?) och även mycket smäckrare - det höll inte för samma "behandling" som giant! Lyckades tom "panga" ett när jag hård testade det....

David spöt kastar nog väldigt ogärna över 100g !

Men spöt var grymt till lite lättare beten (-100g) rappt och skönt!

mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S