Löda spötopp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Löda spötopp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Löda spötopp?

Hej!

I samband med att jag skulle prova på jerkfisket i våras köpte jag ett Shimano Convergence-spö på rea för lite drygt en 5-hunka och har sedan dess vart väldigt nöjd med detta spö som både kastar och drillar bra, samt känns väldigt gediget (nästa parti kommer säga emot "gediget")

Hittar ingen bra närbild men en 6,6fotare av detta spö är det: http://fish.shimano.com/publish/cont...ce_muskie.html

Hursomhelst så råkade jag slå i spötoppen när jag tog in spöt igår kväll och själva ringen lossnade (se min helt fantastiska bifogade photoshop-bild)

Det ser ut som att den var fastlödd från början. Tror ni att det är möjligt att löda fast den igen och få det att sitta bra eller är det bara att köpa nytt spö/spötopp? Skulle ju vara gött om man kunde löda fast det riktigt ordentligt. Kanske inte supersnyggt men så länge det håller Någon som har annan lösning?

Click image for larger version

Name:	PAJJ.gif
Views:	1
Size:	13,1 KB
ID:	1834155

Tack på förhand!
    /Mattias

Antar att ringen är i rostfritt och inte keramik. Teoretiskt borde du kunna löda ihop det med lämplig tillsatts. Toppöglor är ju annars billiga

Kommentera

Är toppöglan vi pratar om är det enkelt fix! Bara att plocka bort öglan, ta med den till närmsta fiskebutik och be om en snarlik med samma innerdiameter och sen smeta på plats med smältlim eller dylikt.

Kommentera

Spöringar är oftast gjorda av någon typ av legering rostfritt stål eller alu. jag tror inte att det går att löda
        Köp en ny ring och linda på i stället fuji aluminium oxide ringar är inte specielt dyra

Kommentera

Någon onlinebutik som har bra sortiment av detta? Har för mig att min lokala affär har väldigt begränsat. Det stämmer att spöringen är av rostfritt vilket jag tyckte var väldigt bra då det keramiska inte kan gå sönder, men hade ju inte räknat med att den skulle lossna på detta sätt! Hur plockar man lättast bort öglan?

Tack för dom snabba svaren

Kommentera

Värm själva tuben på toppöglan (metall röret) med en tändare eller liknande och dra loss öglan
            som oftast är fäst med smältlim eller epoy
            Du får inte värma för kraftigt för då kan du skada klingan ta lite i taget och känn om den lossnar
            När du fått bort toppöglan mäter du spö toppen med skutmått för att få rätt storlek på din nya topp

Kommentera

prova hilevel.se de har olika öglor..... skutmått...är det till för att mäta båtar med kanske??? sorry Sot....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ja det är tur att man inte är svensklärare för det hade gått åt helvete

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 863 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04