Duger min utrustning för laxfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Duger min utrustning för laxfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Andreas... Visa inlägg
    Hur menar du med att spöt är för styvt och jag tappar fisken? Skall man ha ett mjukt spö till laxfiske?
    Ett styvt spö tar inte i mot sprattlande å gung från fisken lika bra som ett mjukt. Dessutom är de mer chans att du drar sönder fisken med ett styvt spö än om du har ett mjukt spö som du liksom bara förr in kroken med perfekt tryck.

De behövs ju mycke mer tryckt att hålla ett styvt jerkspö på 100g~ i samma böj som ett mjukt tex HÖ spö på låt säga 40g~, de säger lite sig själv. Därav finns de en risk att du sliter sönder munnen på fisken istället osv...
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Då det är helförbud mot flätlinor och minst 0, 45mm nylonlina som gäller så är din rulle alldeles för liten....... satsa minst på en 7000....
      Sen skulle jag personligen inte vilja drilla en lax i strömmande vatten på ett 7" spö, helst ej under 11", tänk även på att drag över 50g är förbjudet...

Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias.A Visa inlägg
        Då det är helförbud mot flätlinor och minst 0, 45mm nylonlina som gäller så är din rulle alldeles för liten....... satsa minst på en 7000....
        Sen skulle jag personligen inte vilja drilla en lax i strömmande vatten på ett 7" spö, helst ej under 11", tänk även på att drag över 50g är förbjudet...

http://www.solleftea-fiskevardsomrade.y.se/regler.html
        Det där reglerna gäller bara Nipstadsfisket. Nedanför bron vid kraftverket, utanför Nipstadsfisket eller det så kallade nedre älvfisket och båtfisket, får man fiska med vilken spöutrustning som helst. Ett kort jerkspö är kanske inte det optimala till laxfiskar som många sagt...

Lax är för övrigt lite trist att fiska i dagsläget, det är öring/havsöring som gäller nu (ingen förbudstid, fredning på öringen, antagligen på grund av kraftverket som är vandringshinder). Enda regeln är måttet, 45 cm på öring och 50 cm på lax. Men laxen vill man nog inte ta upp och äta vid den här tiden.

Det går för övrigt väldigt lite vatten i Ångermanälven just nu mot vad det brukar vara vid den här tiden. Ska det fiskas vid helgen så har nivåerna tyvärr varit -0,5 meter eller ännu lägre samt flöde ner mot 120 kbm/sekund. Normalt är det annars 1-1,2 meter över havet och 500-700 kbm/sekund på höstkanten.

Tunga skeddrag - särskilt långsmala som Toby - kommer att gå ner snabbt till botten och gå fast vid de där låga värdena, man bör i så fall kunna "terrängen" väldigt bra för kunna att fiska med sådana beten utan att det ska bli en dyr fisketur.

Jag skulle ha satsat på någon slags kustwobbler, kanske i någon stark färg. Orange, rött/svart eller liknande. SAL25 (vitt, rosa/lila/blått och svarta prickar) har också funkat OK i år vid klart vatten. Kustwobbler av typen Spöket 28 gram eller Vicke 30 gram. De är ganska billiga. Man kan förlora många beten i älven. Vattnet håller ca 5,5-6 grader nu så jag brukar veva in långsammare och ha lite större beten än när det är säg 8-10 grader, då Spöket 6 cm och 18 gram eller Spöket Bullit 6 cm och 26 gram är mitt standardbete i älven.

Ett bredare skeddrag på säg 24 gram kan också funka, särskilt nära land vid en djuphåla eller om fisken visar sig nära land, vandrar uppåt kraftverket. Vid sådana situationer föredrar jag hellre sked än kustwobbler. Stoxdal Gizmo, Sölvkroken Salamander, LEF Candy, Snake osv.

Bombarda (varierande mellan sjunkande, svävande, flytande) och fluga, räka, mask kan vara ett alternativ. Bombarda och "Spin ´N Glow i orange/svart (eller vad det nu heter) har jag fått fisk på.

Jag fiskar mycket och nästan alltid från land, längs stranden. Den uppsättning som funkat bra för mig (landat blanklax på strax över 9 kg och drillat tyngre laxar samt havsöringar på 7-8 kg men där standardkrokarna gett vika) - men som inte behöver betyda att det gör det för alla andra - är ett spö med bra ryggrad men mjuk toppdel (Edge/Westin 3776 9 fot 7-30 gram), haspelrulle (Stella FE) i storlek 3000 eller 4000, flätlina (Tracerbraid) i 0,14 och stel tafs. Den stela tafsen skrämmer inte fisken som jag upplever det i älven (fiske efter lax, havsöring på andra ställen än i älven kan dock vara en annan sak). Däremot är den ett måste för att inte betet ska snurra runt i strömmarna och resultera i att man får spendera onödig tid till att reda ut linan från kroken.

Kommentera

I Sollefteå kommer det fungera med den setupen, ditt största problem blir kapaciteten på rullen eftersom du (minst) vill ha 0,40-45 lina (nylonkrav), ditt andra problem blir att spöt är lite väl kort och för spettigt i aktionen, men det är inte ogörligt för det, sett folk drilla lax på så korta jerkspön förr (spinnfluga i Bergeforsen/Sollefteå(nipstadsfisket)) - man tappar mer fisk än vad man gör med ett längre, för ändamålet avsett, älvspinnspö (11-14" 30-150~g)
          Senast ändrad av hewzter; 2014-10-21, 12:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas... Visa inlägg
            Hej!

Nästa helg skall jag upp till Sollefteå och försöka fiska lax för första gången i ångermanälven.
            Den utrustning jag har att fiska med är en Ambassadeur 5601 JB och ett Svartzonker 7 fots spö.

Jag vet att det inte är optimalt för laxfisket men tänkte kolla ifall det duger?

Tips på beten för att lyckas drilla min första lax skulle också upskattas!

Mvh Andreas
            Kul att du ska fiska lax! hoppas du får ett riktigt skit fiske! ; ).. jag hade samma problem som du, hade inte en optimal utrustning men tog mig råd att skaffa ett svartzonker 11,4fot 30-120g och en Cs pro rocket i storlek 7000 hoppas DHL plingar på dörren i morgon med prylarna och att det blir en bra combo. någon här som svingat ett svartzonker 11,4 med en 7000 rulle som har en åsikt ? blev tvingad att öka rullens storlek från 5500 till 7000 pga linmängd då det är nylon som gäller.

Kommentera

Jag har en sån setup. Har faktiskt kört den uppe i Solle t.om. Riktigt trevligt spö, mindre trevlig utväxling på rullen. En bra, prisvärd combo
              Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Riktigt drygt för handen att kasta med en 7000-sizead rulle en hel dag, men efter några turer vänjer sig näven och det gör inte riktigt lika ont

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                273 196 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13