Vilket gäddspö skulle passa mig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket gäddspö skulle passa mig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket gäddspö skulle passa mig?

Hej, har funderingar på att skaffa mig ett nytt spö.
    Jag fiskar nästan alltid från båt och det blir oftast trollig.
    Jag har i nuläget ett jerkbaitapö med multirulle och jag har aldrig riktigt gillat det. Tycker helt att det saknar känsla när man får hugg.
    Vet inte om det kan beror på att jag alltid har fiskat med samma spö sen jag var liten. Det är ett haspelspö med ganska så låg kastvikt.

Jag söker nu ett spö som klarar av att kasta och trolla allt från en bomber till westins jätte.
    Vilket spö och rulle skulle kunna passa mig?

Mvh

Vill du kunna kasta allt från en liten Bomber till en Westin Jätte?
    Då snackar vi alltså om beten på runt 20/30gr ända upp till 100gr!

Eller kommer du kasta med lättare beten som nämnd Bomber och endast trolla med nämnd Westin ?

Att hitta ett spö som funkar bra till båda ytterligheterna kommer tyvärr bli svårt, för att inte säga omöjligt.

Beskriv lite mer noggrant vad du är ute efter!
    Sen är det även bra att få veta om du är ute efter en Haspel eller Multiutrustning.

mvh/ HenkeW

Kommentera

Tack för svaret.
      Ja där måste jag bestämma mig, tänkte aldrig på att det skiljer så pass mycket i vikt på dom betena.

Mest troligt är nog kast med lättare wobbler och trollig med både lättare och tyngre beten.
      Jag är nog ute efter haspelspö och rulle.
      Trivs varken med mitt jerkbaitspö och multirullen.
      Svårt att förklara varför, men tycker inte jag upplever den där känslan man vill ha.

Mvh

Kommentera

Du måste vara trött...

Blir svårt att hitta ett spö som klarar att kasta lättare wobblers samtidigt klarar att trolla med tyngre/större beten...
        I alla fall om du vill ha någorlunda kast, hur tunga beten snackar vi om? Hur snabb hastighet trollar du i? De blir ju ett jävulskt tryck på spöet om du trollar i 2knop men en wobbler på 20-30cm å spöet är gjort för att kasta 10g lätta wobblers.

Finns ingen bättre känsla än multirulle, har du ingen känsla så är de antagligen för ditt styva jerkspö.
        Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Haha, jag måste nog ta mig en funderare på hur och med vilken typ av wobbler jag vill fiska.
          Men det låter som jag ska sikta på ett kraftigare spö och kasta mina lättare wobbler med mitt äldre spö.

Ja det är möjligt att det är spöt som gör att jag inte trivs med rullen.
          Upplever ofta en känsla av att vid hugg så står linan stilla vid invevning tills gäddan blir trött. Får aldrig uppleva några härliga rusningar och saknar nog även "knarret".
          För kraftig rulle och för små gäddor?

Mvh

Kommentera

I år så införskaffade jag mig ett Savage Gear Multi Purpose Predator Spin & Twitch haspelspö, som är klassat för betesvikter uppemot 100g, tillsammans med en Shimano Super GT 4000RC rulle.

Har använt den här combon för tungt gäddfiske bl.a och det har fungerat helt underbart bra! Kan även notera att jag har trollat med det, då man inte har haft med sig trollingspöna i båten. Har inte haft några som helst problem med det!

Kan varmt rekommendera det här mycket prisvärda spöet, och rullen också för den delen!

Kan med lätthet kasta lätta beten på t.ex. 30g, men även tunga som t.e.x Big McRubbers som t.o.m väger 125g. Att trolla med tyngre beten är heller inga problem! Spöet är en aning underklassad m.a.o.

Känslan är härlig vare sig man kastar med ett ganska lätt bete eller ett tungt. En sak att rekommendera dock, som man alltid i och för sig ska ha i åtanke oberoende på vilket spö man än använder är att Inte snärta till spöet för mycket när du kastar med tyngre beten för då riskerar man att knäcka spötoppen p.g.a trycket som uppstår!

Lycka till & Skitfiske
            Senast ändrad av Kingsfield; 2014-11-04, 02:50.
            [FONT=Century Gothic] Gilla Team JoMa på Facebook! https://www.facebook.com/teamjomafishing/[/FONT]
            Länk till fiskeblogg: https://teamjomafiske.se

Kommentera

Tack för tipset.
              Låter som det eventuellt skulle passa mig.
              Ska googla och youtuba det.

Mvh

Kommentera

Shimano Yasei Pike XH verkar också vara ett trevligt spö. Någon som har erfarenhet?
                Vilken rulle ska man satsa på för att matcha spöt?

Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Trött Visa inlägg
                  Shimano Yasei Pike XH verkar också vara ett trevligt spö. Någon som har erfarenhet?
                  Vilken rulle ska man satsa på för att matcha spöt?

Mvh
                  Kört en "weekend" med mitt ihop med en raket. Riktigt trevligt spö.

Edit: triggerspöt är det jag har.

Kommentera

Ett LF/Rst chopper trigger med en shimano Calcutta 300/301 D

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    280 733 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40