Abu Garcia Volatile Pike 792H 50-90g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Garcia Volatile Pike 792H 50-90g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abu Garcia Volatile Pike 792H 50-90g

Är ute efter en nytt spinnspö för det medeltunga gäddfisket(ca 40-100g) och det skall helst vara kortare än 8fot så jag har siktet inställt på det spö rubriken säger.
    Är det någon som äger/fiskat med ett och hunnit bildat sig en uppfattning om det?
    Har läst om att den amerikanska serien skall vara underklassade likaså Veritas serien, är den nya Volatile pike serien oxå det? Pallar det av beten i viktklassen som tex Pig shad, mcrubber?

Eller är det någon som har förslag på något annat spö mellan 7,5-8fot i prisklassen upp till 1300-1400, gärna billigare

Jag köpte Volatilen för någon vecka sedan,

Provfiskades förra helgen, för mig är det ett riktigt härligt spö, dock ska du inte räkna med Veritas styvva klinga i detta fallet.

Jag tycker att den är mjukare och mer M action i klingan, testade att dänga drag på runt 50-70 gram och tyckte att det kändes rätt.

Jag gillar pinnen, den är mjukare än Veritas så du vet det. Jag har Veritas Hasplet 822H 40-100g, och jämför man dessa två är det helt åt helsike.

Veritas är som en stålpinne, medans Volatilen är följsam och skön.

Kommentera

Någon mer som har testat detta spö.

Kommentera

Jag köpte spöet sent på hösten så jag har bara hunnit fiska med det tre gånger men jag gillar spöet skarpt. Det är väldigt lätt, har parat ihop spöet med en revo toro 51, riktigt bra kombo.
        Den angivna kastvikten är korrekt enligt mitt tyckte, jag fiskade med Pigshad, söderjiggen, mcmio, mcrubber jr och spinnerbaits runt 45gram. Över 90gram blev för mycket.

Jag är riktigt nöjd iallafall, var precis det spöet jag letade efter.

Kommentera

Hur är aktionen på detta spöt? Jag har fiskat mycket haspel och trivs bra med SG Buschwacker. Finns det någon som kan jämföra dessa två?

Kommentera

Ok, har själv införskaffat detta spöt och kan ge ett utlåtande.7

Aktionen känns progressiv halvaktion. Den är inte rapp, men inte svampig heller. Följsam, tydligt ökande aktion till att övergå till stumt.
            Riktigt bra ryggrad! Ser inga problem att sätta krokarna med detta spöt.

Balansen är hyfsad. Jag har parat den med en NaCl och den blir aningen framtung när man håller om rullen. Detta jämnas ut av motståndet från draget om du pekar med spötoppen nedåt.

Klassningen då? Ja detta är ju min uppfattning men du kastar 100g och det känns nog. Tycker klassningen stämmer bra som föregående talare säger.

Kommentera

Jag tycker spöt pallar det det lovar utan problem. Känns gediget med snygga detaljer och en följsam klinga som är bra när man drillar fisk. Har haft spöt i snart 3 månader, har kanske dragit upp en 30-40 gäddor på det och är supernöjd. Värt 1500 spänn lätt! Har inte blivit några riktiga bufflar på spöt än men jag hoppas det kommer snart! Hur som havfer ett riktigt skönt spö! 5/5 i betyg!

Kommentera

Har själv haft volatile pike 7.9 -90g. Har även två veritas spön. alla spön tycker jag själv har korrekt klassning. Volatilet är upplevs mycket mjukare än veritas som tidigare nämnts men det beror nog mycket på actionen? För mig är veritas mer rätt melodi, upplever det som rappare. Kan tilläggas att det är veritas v2 jag har.

Kommentera

Härlig bump

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                    Härlig bump
                    Håller med, kanske inspirerades de av vad vi sa i annan tråd...Å visst är det bra med nya utlåtanden för spön som alltjämt finns på marknaden.
                    Senast ändrad av anteman; 2016-11-03, 13:53.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04