Shimano jerk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano jerk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano jerk

Hej var och köpte nytt jerkset igår.Gav 999:- för det, tror att det var ett bra pris. Det blev ett tvådelat Shimano BeastMaster 66 HJ 6´6 fot och en Corvalus 301. Är det någon som har prövat den kombinationen och vill dela med sig av sin kunskap.
    / Egge i Öregrund
    Senast ändrad av Egge; 2005-12-08, 21:39.
    Ta inte livet för seriöst, du kommer ändå aldrig ur det levande.

Hej,

Har exakt samma set som du köpt. Gav iofs 1600 för mitt, så du måste fått bra pris.
    Mitt första jerk-spö så jag hade inte så mkt att gemföra med när jag köpte det. Men har hur som helst köpt ett nytt nu, även en ny rulle.

Tycker att spöt är för styvt och tungt, ingen känsla med lite lättare beten, likaså är rullen för stor, ligger inte alls bra i min hand och har ändå inte speciellt små händer.

Mkt ris men det är så jag upplevt det här setet.
    Jag ska behålla prylarna och ha till mina tunga jerks, det är det perfekt till. Mitt nya ska vara till dom lite mindre när man vill ha skönare känsla i prylarna.

Är du inte nöjd med ditt "set" så lär du ju kunna sälja det och få pengarna tillbaka.

Mvh Anders
    www.pikewallis.se

Kommentera

Det finns en villfarelse i Sverige angående jerkfiske.
      Mycket tror jag det handlar om att den nya jerkvågen fortfarande är så ny för de flesta att man inte riktigt vet vad man vill, och därför tittar man på t.ex USA och kollar vad man använder där vid sitt muskyfiske, och sedan går man efter detta..

På leverantörs sidan är detta vanligt just nu. Man vet helt enkelt inte vad man sysslar med på vissa håll, och tar det man har i sitt program någon annanstans i världen o tar hit istället för att utveckla grejjor lämpliga för vår marknad. Det saknas helt enkelt kunskap och erfarenhet. Detta gäller i synnerhet de stora leverantörerna som idag mer är affärsmän än fiskare själva.
      Det tråkiga är bara att det kan ge så fel signaler.

I mina ögon är det helfel att använda sig av en utrustning avsedd för muskyfiske där man siktar på troféfisk på 20-25 kilo för vårt fiske här hemma.

Sanningen är att de flesta fiskar vi får här ligger på mellan 0 och kanske upp till 7-8 kilo..Men enstaka större toppfiskar. Så varför överdimensionera sin utrustning..??
      Visst kan det vara kul emellanåt att trycka iväg beten på 120-150 gram eller mer..Men i längden är detta bara jobbigt och tröttsamt. Och när våra vanliga gäddor hänger på, så blir det inget speciellt kul med det..

Trenden i Europa nu går mot lättare utrustning. Och idag kan man säga att fisket med våra vanligaste beten som ligger på mellan 50 och 100 gram, är vårt "tunga fiske"..
      Men allt fler har upptäckt att fisket med beten som ligger på lägre vikter passar våra förhållanden bättre här i Europa. Och idag säljs allt färre stora beten till förmån för beten på ända ner mot 25-30 gram.
      Att fiska med dessa mindre beten och med en utrustning anpassat till detta ger så mycket mer fiskeglädje i form av häftigare hugg o drillningar o.s.v.
      Även en gädda på 3-4-5 kilo känns som en ordentligt stor fisk, och skapar därmed med gäddfrossa än om man står med trötta armar och rygg med en hoppstav i nävarna.

När man börja sitt jerkbaitfiske o köper sin första utrustning är det oftast bäst att börja med en utrustning för beten på max 100-110 gram.
      Då klarar man att fiska med de allra flesta populära beten på marknaden. Beten som Pig Jr, Buster Jerk, ACE Sweet Shad o andra populära betesmodeller väger faktiskt mellan 60 och 80 gram.

Sedan är det i mina ögon sett, helt klart bättre att snegla nedåt i viktklasserna än tvärtom när man vill utveckla sitt fiske och kanske komplettera med en utrustning till.
      Ett lättare spö med kastvikt uppåt 45-50 gram kan man även använda hyffsat bra för spookfisket efter storabborren, (Även om det egentligen är bättre med ett ännu lättare spö för detta fiske. Men i alla fall.) och med en medeltung och en lätt utrustning klarar man sig enormt långt till det mesta fisket här i Europa efter de flesta arterna av rovfisk.
      Ett lätt jerkspö är dessutom även ett trevligt trollingspö för t.ex gösfisket, vilket väldigt många upptäckt.

Vill man sedan ändå ha en riktigt tung utrustning, så anser i varje fall jag att det ska vara ett tredjeval..Och absolut inte ett första val som nybörjare.
      Då kan man bli avskräckt istället för inspirerad. och det vore ju tråkigt.. Eller hur...?!

Den utrustning med Beast master och Corvalis rullen, är i mina ögon helt klart ett lite felaktigt förstaval som nybörjar-set.
      Det är en tung utrustning avsedd för muskyfiske i första hand, och att försöka få iväg lättare beten och fiska effektivt och problemfritt tekniskt med denna kombination är inte lätt. Man dödar lätt aktionen hos många beten som är avsedda för att användas med lättare grejjor om man är ovan vid själva grundläggande jerkfisketekniken i allmänhet, och dessutom i synnerhet dess olika varianter och variationer som det kan ta tid att lära sig..

Många (särskilt nybörjare) har problem när dom köper ett alltför styvt spö och ett bete avsett för ett mjukare spö. Och när man som nybörjare i början har problem nog med att lära sig rätt teknik, för man det, som sagt, ännu svårare med ett stenhårt spö.. Och vad är vitsen med det..?

I mina ögon absolut ingen alls..

Så mitt råd till nybörjaren är alltid..Välj ett medeltungt spö med lite följsam topp som är mer förlåtande mot bristande teknik. Ett spö som är roligt att drilla även mindre fisk med. Och en rulle som ligger bra i handen och inte är för stor.
      När du väl sedan fått in tekniken med de beten du vill köra och vill utveckla dig..Då kan du välja en lättare eller tyngre utrustning efter eget tycke och smak.
      De tunga grejjorna ska absolut INTE vara nybörjarens förstaval..

Tycker jag i alla fall..

Kommentera

Har samma spö till tyngre jerk +90g. Spöet är mycket bra i sin egen prisklass anser jag om man har det till tyngre jerkfiske. Men har tänkt på att köpa en 7-7,6 fots spö för att kasta iväg större bäten med för drillnings känslan och kastlättheten. En rulle i 6000 (abu) klass eller 300 (shimano) funkar bra på spöt för det balanserar det mycket bättre än en lätt rulle. Till lättare bäten
        -100g har jag ett buster stiff med en 250 klass rulle. Detta sättet använder jag ägentligen hela året runt, och är mycket skönare när jag Fiskar på sommarn och finns inte så stora fiska omkring. Rull storläk är nog mäst en smak sak lågpråfil, stor, eller liten cylinder fårmad rulle.

Kommentera

Klokt talat av PA!

Samma trend kan man se inom havsöringsfisket. Varför stå och dänga med spön runt 10"-11" och kastvikter upp till 40g när standardöringen väger 1-2 kilo?

Jag köpte ett lätt spinnspö på drygt 8" till min 5000-ambis. Något skeptisk provade jag det till havsöring, och upptäckte att fisket blir fantastiskt mycket roligare med lätta grejer! Det korta spöt kastar utan problem bland buskar och klippor, där 10-fotaren var verkligt jobbig att hantera. Kastlängderna är det heller inget fel på, iom att spöt är mer anpassat för kastvikter runt 15-20 gram än vad ett grövre spö är. Dessutom är det betydligt lättare att skapa rörelser åt betet jämfört med tiofotarens monotona vevning/spinnstopp-teknik.

Gladast blir man ändå när det hugger och en öring på 1,5kg böjer hela spöt! En fisk som annars bara slentrianvinchas in i ytan....

Näe, prova lättare spön! Berkley har en del del fina spön i lättare klasser, Lightning t.ex.

Kommentera

Många kloka ord, tänkte ut o pröva i helgen om inte älgjakten tar all tid.
            ps.Det finns ett set kvar där jag köpte det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Husbehovsfiskaren
              Klokt talat av PA!

Samma trend kan man se inom havsöringsfisket. Varför stå och dänga med spön runt 10"-11" och kastvikter upp till 40g när standardöringen väger 1-2 kilo?

Jag köpte ett lätt spinnspö på drygt 8" till min 5000-ambis. Något skeptisk provade jag det till havsöring, och upptäckte att fisket blir fantastiskt mycket roligare med lätta grejer! Det korta spöt kastar utan problem bland buskar och klippor, där 10-fotaren var verkligt jobbig att hantera. Kastlängderna är det heller inget fel på, iom att spöt är mer anpassat för kastvikter runt 15-20 gram än vad ett grövre spö är. Dessutom är det betydligt lättare att skapa rörelser åt betet jämfört med tiofotarens monotona vevning/spinnstopp-teknik.

Gladast blir man ändå när det hugger och en öring på 1,5kg böjer hela spöt! En fisk som annars bara slentrianvinchas in i ytan....

Näe, prova lättare spön! Berkley har en del del fina spön i lättare klasser, Lightning t.ex.
              Du kanske till o med ska gå ner på en typ 200 storleks lågprofilare med tiden så du kan smeka iväg lätta beten ännu bättre..?! Eller till o med en 100 storlek..Eller 50..Hoppsan..

Men ojsan då..Öringsnack i fel tråd..Nåja.. Nog om detta från mig..

Kommentera

Ursprungligen postat av P A
                Du kanske till o med ska gå ner på en typ 200 storleks lågprofilare med tiden så du kan smeka iväg lätta beten ännu bättre..?! Eller till o med en 100 storlek..Eller 50..Hoppsan..

Men ojsan då..Öringsnack i fel tråd..Nåja.. Nog om detta från mig..
                Jag har en 3600, men jag tycker att 5000-rullen känns bättre att kasta med. När jag kastar drag runt 15g med 3600:an tycker jag att den lilla spolen accelererar allt för våldsamt så att linan liksom inte hinner med att matas ut genom den stillastående spridaren. 5000-rullen håller en jämnare hastighet från kastets start tills betet tar vattnet, medan 3600-rullen först varvar upp kraftigt och sedan "droppar av" mot slutet. Jag tycker "lillen" fungerar bättre till lättare insjöfiske.

Kommentera

Du får väldigt mkt för dom pengarna utan tvekan.

Sen ska du inte lyssna på vad andra tycker utan allt handlar faktiskt om vad du tycker, Du kankse kommer älska ett lite tyngre spö till exempel?

It´s all about your needs

Föresten så finns det 2 set kvar om du har köpt setet där jag tror du har köpt det hehe =)

Kommentera

Ska åka o pröva i inomhusbassäng i morron, eller senare idag blir det Tänkte pröva dom flesta drag och spön jag har,men särskilt jerkutrustningen.
                    Senast ändrad av Egge; 2005-12-19, 00:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04