Simdjup för wobblers vid trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Simdjup för wobblers vid trolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Simdjup för wobblers vid trolling?

Förhandsvarning för luddig frågeställning. Förutsättningarna för denna frågeställning är att man trollar utan paravan eller nån form av förtyngning.

Om vi kollar på wobblers så anger ju tillverkaren ett simdjup, t.ex. 3.5-5.0 meter. Jag antar att de olika tillverkarna har olika sätt att mäta detta men undrar ändå om det finns någon generellt sätt att uppskatta detta. När kan man t.ex. räkna med att wobblern når sitt uppmätta maxdjup (i detta fall 5 meter)?

Vad påverkar wobblerns djupgång mest? Jag antar att hastighet och antal meter lina ute är de två största faktorerna men vilken är störst? Hur stor skillnad är det på att trolla med exempelvis 20 respektive 40 meter lina ute? Hur stor är skillnaden när man trollar i t.ex. 1.5 respektive 3 knops hastighet?

Andra faktorer som påverkar djupgåendet kan t.ex. vara lintjocklek och hur man har spöet (högt, lågt etc.). Hur mycket påverkar dessa?

Vid framförallt låga hastigheter är ju också wobblerns flytförmåga en stor faktor.

Andra faktorer att räkna med?

Är enligt mina erfarenheter mycket som spelar in. Lin dimension. Nylon eller flät.
    Längd på släpp. Fart.

Det du kan göra är att släppa ut en mängd lina som du tycker verkar vara lagom. Kör mot grundare parti, när wobblern går i botten så vet du ju hur djupt den går vid just den farten + släpp. Jag kör bomber 15 / 16, rapala super shad rap och SZ mccelly till trollingen och jag har stenkoll på hur djupt dom går. Men det har tagit mig mycket tid och antecknande.

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
      Är enligt mina erfarenheter mycket som spelar in. Lin dimension. Nylon eller flät.
      Längd på släpp. Fart.

Det du kan göra är att släppa ut en mängd lina som du tycker verkar vara lagom. Kör mot grundare parti, när wobblern går i botten så vet du ju hur djupt den går vid just den farten + släpp. Jag kör bomber 15 / 16, rapala super shad rap och SZ mccelly till trollingen och jag har stenkoll på hur djupt dom går. Men det har tagit mig mycket tid och antecknande.
      Tack för svar. Läste någonstans där Old Firehand beskrev samma teknik för att fastställa wobblerns simdjup men kan inte hitta igen var.

Hur upplever du att Super Shad Rappens angivna simdjup (1.5-2.7 m) stämmer överens med dina erfarenheter?
      Senast ändrad av Guest; 2014-12-30, 10:51.

Kommentera

1,5-2,7 är ju ett ganska stort fönster kan tyckas.
        Inga problem att få den å gå som angivet. Jag kör den oftast på ca 2,5 meter. Den oledade versionen då. Den ledade går lite grundare.

Jag snacka me håkan fransson och han sa de att det är alltid bättre å köra för grunt än för djupt.

Du kan köra dina wobblers mycket grundare än vad du tror.
        De e klart, vattnet spelar ju in rätt mycket. En klarvatten sjö kan man köra grunt i. Gäddorna stiger många meter om dom är i hugget.

Är ju logiskt om man tänker efter. Jag vertikalar rätt mycket och jag har aldrig sett en fisk simma neråt efter mitt bete om jag släpper ett par meter under den. Men har sett fisk stiga på beten som är 6-7meter ovanför dom.

Kommentera

1,5-2,7 är ju ett ganska stort fönster kan tyckas.
          Inga problem att få den å gå som angivet. Jag kör den oftast på ca 2,5 meter. Den oledade versionen då. Den ledade går lite grundare.
          Tänker vi på samma wobbler? Den Rapala Super Shad Rap jag tänker på finns inte i ledad version.

Kommentera

nä de va bara jag som tänkte lite fel. den jag tänkte va rapala super shad rap och x-rap jointed.
            ser typ likadana ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av Honkamaa Visa inlägg
              Förhandsvarning för luddig frågeställning. Förutsättningarna för denna frågeställning är att man trollar utan paravan eller nån form av förtyngning.

Om vi kollar på wobblers så anger ju tillverkaren ett simdjup, t.ex. 3.5-5.0 meter. Jag antar att de olika tillverkarna har olika sätt att mäta detta men undrar ändå om det finns någon generellt sätt att uppskatta detta. När kan man t.ex. räkna med att wobblern når sitt uppmätta maxdjup (i detta fall 5 meter)?

Vad påverkar wobblerns djupgång mest? Jag antar att hastighet och antal meter lina ute är de två största faktorerna men vilken är störst? Hur stor skillnad är det på att trolla med exempelvis 20 respektive 40 meter lina ute? Hur stor är skillnaden när man trollar i t.ex. 1.5 respektive 3 knops hastighet?

Andra faktorer som påverkar djupgåendet kan t.ex. vara lintjocklek och hur man har spöet (högt, lågt etc.). Hur mycket påverkar dessa?

Vid framförallt låga hastigheter är ju också wobblerns flytförmåga en stor faktor.

Andra faktorer att räkna med?
              Hej Mats;

Fiskelinans diameter, friktion (linmaterial) och utsläppslängd bakom båten samt trollingfart är avgörande för hur djupt wobblern går i vattnet.

När jag via LEF var agent för Bomber, Cisco Kid, Turus Ukko, Purelure, Swim Whizz och många andra olika fabrikat och modeller av wobbler testkörde jag varje enskild wobblermodell från djupt till grundare vatten för att se vid vílket djup wobblern upprepade gånger stötte i botten.

För att få en rättvis jämförelse var utsläppt linlängd 25 meter 0,40 mm Excalibur homogen nylonlina och trollingfarten 2,0 knop S.O.G. (Speed Over Ground) i samtliga tester.

Om du går in på www.trumman.com och vidare på http://www.trumman.com/bomber/bomber_modeller.htm kan du för varje modell läsa aktuella djupområdet från kast till trolling. Vidare kan du gå in på respektive wobblermodell för se aktuellt djup vid både kast och trolling som exempelvis för Bomber B14 A här http://www.trumman.com/bomber/bomber_14a.htm ..

I samband med dess djupgåendetester av olika wobblermodeller kontstaterade vi ganska snabbt att det inte gav större djupgående hos wobblern genom att öka linlängden till mer än 25 - 30 meter. Ökades linlängden ytterligare ökade bara trycket på trollingspöna och wobblerna tenderade att pressas upp mot ytan i en stor, vertikal linbåge bakom båten...

Go for the Best!

Old Firehand

Kommentera

Fakta..
                mvh Firehand!
                (det är fysiska lagar som gäller, skedstorlek, wobblerkropp (dvs längd/vikt) (i förhållande till sked) samt lindiameter som ikke ska underskattas här vad gäller djupgående, normala skedar nylon runt 0,40 ca max 1,5m oavsett utsläppt linlängd, då fysiken säger blandat lindiameter sked och vikt samt fart så kommer den inte dyka djupare oavsett hur lång lina du släpper, den kommer bara längre ifrån båten, i detta skede för att förändra bilden om du så vill tillsättes bly (då gärna med gummisnodd ca 10 m framför) då är sak i annat läge, med denna kan du balansera ut samtliga faktorer inblandade och faktiskt oavsett andra faktorer förutom farten få den att uppsöka det djup du anser vara rätt.... tro mej!
                Senast ändrad av TAMTAM; 2014-12-30, 19:46.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Så du menar att ingen wobbler går djupare än 1,5 meter om den har "normal" sked?
                  Va e en normal sked? Och vilka wobblers har onormala skedar?

Kommentera

Så du menar att ingen wobbler går djupare än 1,5 meter om den har "normal" sked?
                    Va e en normal sked? Och vilka wobblers har onormala skedar?
                    Jämför typ en Bomber 15-16A med en typ 24A så förstår du den sistnämnda är en sk djupdykare med den stora skeden, de två förstnämnda ca 1 till 1,5m beroende på lina, flät dyker snabbare
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 199 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13