Vikt på jerkbaits... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vikt på jerkbaits...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vikt på jerkbaits...

Kan börja med att säga att jag är nybörjare i jerkfisket.

Jo jag har tänkt köpa en shimano citica. Många har klagat att den inte håller för tunga jerks... Då är givetvis min fråga... Hur mycket brukar vanliga jerkbaits väga??? Har endast fiskat med Buster jerk eller vad den heter... Men jag vill givetvis testa fler, helst dom som fångar stora gäddor *blink*

Är citican ett dåligt val?? Har inte pengar för att lägga över 2000 spänn för en rulle :/ Och helst vill jag kunna fiska med dom flesta olika jerksen.

Jerkbaits

Hej
    Bustern, mellanstorleken väger runt 60 - 70 gram tror jag, finns jerkbaits som väger det dubbla och mer, men beten runt 100 gram och neråt är ju mycket mer "bekväma" att fiska i längden tycker jag, Salmo Slider är ett bra nybörjarbete.
    Kolla upp abus jerkrulle, vad den nu heter, 5601 JB ( jerkbait) , rätta mig ngn om jag har fel. Själv har jag en mindre ambassadeur och den funkar än.....

Ursprungligen postat av Golden
    Kan börja med att säga att jag är nybörjare i jerkfisket.

Jo jag har tänkt köpa en shimano citica. Många har klagat att den inte håller för tunga jerks... Då är givetvis min fråga... Hur mycket brukar vanliga jerkbaits väga??? Har endast fiskat med Buster jerk eller vad den heter... Men jag vill givetvis testa fler, helst dom som fångar stora gäddor *blink*

Är citican ett dåligt val?? Har inte pengar för att lägga över 2000 spänn för en rulle :/ Och helst vill jag kunna fiska med dom flesta olika jerksen.
    Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Hej!!

Ang vikt på jerkbeten så spänner dessa över ett stort vikt område. Allt från tex. FOX micro jerks på ca 20 g till mega jeks på 300 g +, men runt 100 gram är vanligt på de flesta mest använda betena.

Vad gäller val av rulle så är ABU's 5601 JB ett bra val tänk på att denna är vänstervevad, bra om du är högerhänt är du vänsterhänt bör du välja en högervevad rulle. Kolla även att JB'n har IAR.

Annars föredrar många ABU's EON rullar (även jag) dessa finns dock inte längre på marknaden vilket gör det lite fel att rekommendera dessa. Dock kan man finna dessa på tex. tradera eller ebay.

Andra helt ok jerkrullar under 2000 kr är
      ABU C3
      ABU C4
      ABU C5 Mag-X
      ABU TGC

Annars är ju den rulle du tittat på helt säkert en bra rulle för "normalt" jerkfiske

Lycka till...

Kommentera

Nice nice... Vänstervevad är ett måste

Kommentera

Shimano Curdo o Citica "Lättare jerkfiske"
          5501C3 = "Mellanting rulle".
          Ambassadeur 5601JB = "Tyngre jerkfiske "

Har fått många expertråd nu...ser ungefär ut såhär om jag förstått rätt

Jag funderar nu i banorna att köpa 2 st rullar nu... Jag måste nämligen ha 2 st rullar innan isen lägger sig :P

Kan jag få 2 st bra jerkrullar för under 3000:-??? En för lite tyngre jerkfiske och en för lite lättare! Dom måste vara vänstervevade...

Alla verkar ha slut på Shimano citica... Så jag funderar på en curdo och en abu 5601JB... Vad tycker ni????

Kommentera

Du kan nog få en citica ifrån Attitudebaits skulle jag tro.
            runt 1000 spänn kan du få den för där ungefär.

har ett flertal polare som alla kör med citica och är svinnöjda.

så eftersom ingen här förespråkar den så gör jag det.
            själv har jag en calcutta 400, men den är högervevad och tung som fan... jag gillar det, men smaken är ju som baken. Citican är väldigt lätt, det känns nästan inte som du har någon tyngd i handen alls.

Kommentera

vänstervevat

Puuhh..äntligen lite medhåll, sist jag nämde vänstervevat här på forumet blev det ett jäkla liv, vänstervevat är melodin....jerka med högern ...som vanligt

5601 JB är nog bra till mindre jerks också, inte bara de tyngsta,
              Förresten kom inte den i en uppdaterad modell!!, fanns det inte ett litet "glapp" i rullen vid hugg , som nu är åtgärdat..??

Ursprungligen postat av Golden
              Nice nice... Vänstervevad är ett måste
              Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Stämmer bra det de första versionen av ABU's JB saknade IAR (därav glapp) pga av att ABU valt att inte använda denna direktstopp på jerkrullen för att öka hållbarheten, IAR'n tar mycket styrk vid jerkbait fiske. Senare modeller skall ha en förbättrad IAR monterad.

Har hört rykten om att ABU kommer med ytterligare modifierade JB-ambissar inför 2006. Ny modell och nya storlekar. Återstår att se om detta är sant har inte sett några i butikerna än. Dock har de nya C3, C4, Record och EXT-rullarna börjat dyka upp på hyllorna...

Kommentera

Det låter bra... ringde till 2 st fiskebutiker... Båda deras leverantörer hade slut på citica rullarna :/
                  Får titta på attitudebaits eller va det hette =) Fungerar det där bra? leverans på 14 dagar etc... hur är det med garantin?

Kommentera

Ursprungligen postat av Draugen
                    Stämmer bra det de första versionen av ABU's JB saknade IAR (därav glapp) pga av att ABU valt att inte använda denna direktstopp på jerkrullen för att öka hållbarheten, IAR'n tar mycket styrk vid jerkbait fiske. Senare modeller skall ha en förbättrad IAR monterad.
                    5601JB Klarar av lite tyngre jerkfiske om jag uppfattat det rätt... Stämmer det =)
                    Sorry att jag tjatar så... Börjar bli så stressad... MINUS ute nu också.. Lägger sig säkert isen snart, då får jag fiska med haspelrullarna på isen :P

Om ni hade 3000:- - 3500:- att köpa 2 st jerk/multirullar för... Vilka hade ni då köpt! (Vill täcka in så jag har rullar som klarar av dom flesta vikterna :P) En för lite lättare och en för lite tyngre typ...

Mitt val just nu är:
                    * Citica (lättare)
                    * 5601JB (tyngre)

Vet iof inte vad dom kostar men :P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar