Vikt på jerkbaits... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vikt på jerkbaits...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vikt på jerkbaits...

Kan börja med att säga att jag är nybörjare i jerkfisket.

Jo jag har tänkt köpa en shimano citica. Många har klagat att den inte håller för tunga jerks... Då är givetvis min fråga... Hur mycket brukar vanliga jerkbaits väga??? Har endast fiskat med Buster jerk eller vad den heter... Men jag vill givetvis testa fler, helst dom som fångar stora gäddor *blink*

Är citican ett dåligt val?? Har inte pengar för att lägga över 2000 spänn för en rulle :/ Och helst vill jag kunna fiska med dom flesta olika jerksen.

Jerkbaits

Hej
    Bustern, mellanstorleken väger runt 60 - 70 gram tror jag, finns jerkbaits som väger det dubbla och mer, men beten runt 100 gram och neråt är ju mycket mer "bekväma" att fiska i längden tycker jag, Salmo Slider är ett bra nybörjarbete.
    Kolla upp abus jerkrulle, vad den nu heter, 5601 JB ( jerkbait) , rätta mig ngn om jag har fel. Själv har jag en mindre ambassadeur och den funkar än.....

Ursprungligen postat av Golden
    Kan börja med att säga att jag är nybörjare i jerkfisket.

Jo jag har tänkt köpa en shimano citica. Många har klagat att den inte håller för tunga jerks... Då är givetvis min fråga... Hur mycket brukar vanliga jerkbaits väga??? Har endast fiskat med Buster jerk eller vad den heter... Men jag vill givetvis testa fler, helst dom som fångar stora gäddor *blink*

Är citican ett dåligt val?? Har inte pengar för att lägga över 2000 spänn för en rulle :/ Och helst vill jag kunna fiska med dom flesta olika jerksen.
    Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Hej!!

Ang vikt på jerkbeten så spänner dessa över ett stort vikt område. Allt från tex. FOX micro jerks på ca 20 g till mega jeks på 300 g +, men runt 100 gram är vanligt på de flesta mest använda betena.