Trimmad Pro Rocket 5501. II - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimmad Pro Rocket 5501. II

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trimmad Pro Rocket 5501. II

Jag har nu haft möjlighet att prova min trimmade Pro Rocket.
    Efter att ha bytt till grund lättvikts spole, bytt till micro bearings, satt på lätta linspridare med keramisk knivbult och gett allt en dos med Alchemy reel oil var jag redo att prova min trimmade rulle.

Jag började med att dra åt den mekaniska bromsen och ta ett försiktigt kast.
    Betet flög iväg lika långt som om jag tagit i för kung och fosterland med min 6501 c4.
    Inga tecken på linresning.
    Ytterligare ett kast, den här gången tog jag i.
    Betet flög iväg en bra bit, inga tecken på linresning.
    Jag lättade på mekaniska bromsen och tog i rejält.

Efter att ha provocerat rullen allt jag kunde lyckades jag inte få till en linresning.
    Det verkar som om att jag kan kasta precis hur jag vill.
    Jag hade läst att med en riktigt trimmad rulle skall linresning vara ett näst intill obefintligt problem.
    Först nu tror jag på det!

Kastlängden blev som bäst ca 50 % längre än normalt och kasten kan genomföras med mycket mindre kraft.
    Något min rygg kommer att bli tacksam för efter en hel dags kastande.

Så nu ser jag fram emot HÖ säsongen med barnslig förtjusning, då skall rullen få bekänna färg!!

Spännande! Men för att göra det ännu mer spännande berätta gärna lite mer om detaljer typ:Hur många c-viker aktiverade du,vikt på drag du kastade ,Lina,spö,.....etc.etc

Kommentera

Välkommen ner i trimträsket!
      Håller med föregående om att det vore intressant att få mer detaljer.
      Du ska ha "noll" mekanisk broms, men det kanske du har nu?
      Det ska finnas ett liiiitet glapp i sidledd med frikopplad spole. Använd bara centrifugalbromsen som kastbroms.
      Det är ingen idé att först lägga en mindre förmögenhet på att få allt att rulla lätt och sedan "dra handbromsen"! :-)
      Senast ändrad av KeBa; 2015-01-20, 16:35.

Kommentera

Blir bara mer och mer sugen på att göra samma med min raket. Trodde jag hade fixat allt annat utom det, nytt spö och allt men upptäckte idag att spöt är trasigt från fabrik

Kommentera

Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
          Spännande! Men för att göra det ännu mer spännande berätta gärna lite mer om detaljer typ:Hur många c-viker aktiverade du,vikt på drag du kastade ,Lina,spö,.....etc.etc
          Instämmer i ovan! Väl berättat av dig så här långt men UT med all trimreklam o specifikationer, sånt hjälper och inspirerar!

Kommentera

Nu blev man ju onekligen lite intresserad, kan motsvarande rulloperation genomföras på en Ambassadeur JBD 5600 tro? spolen, lager t ex?

Kommentera

Samma trimning som jag gjorde i höstas med exakt samma rulle.

Jag kan bara flika in att jag har samma goda resultat, 50% ökade kastlängder och löjligt mycket mindre problem med linresning på lättare vikter.

Jag använda ABU's "trim" spole (full med urtagna hål), keramhybridlager från kullagergrossen och lättad linspridare från ABU. Jag blingade även till det med UT-veven, men det påverkar ju inte funktionen i kastet såklart

Kommentera

Det var många som ville veta lite mer om trimningen, varsågod här har ni.

Spolen jag köpte var en 5 mm djup lättviktsspole från Avail ( japan ).
                Jag ville ha en "hel" spole då jag inte tycker om tanken på att vatten kan rinna in i rullen genom hålen.
                Spolen, microlagren och Alchemi oil köpte jag via Hedgehog Studio ( finns på Ebay ).

Den lätta linspridaren med keramisk knivbult köpte jag från UT.

Efter att ha talat med andra rulltrimmare valde jag bort kullagrad evighetsskruv då det enligt expertis inte var värt besväret.
                Jag hade mycket gärna velat ha en "klick broms" men UT har lagt ner försäljningen av dom.

Min rulle har alla C vikterna aktiverade, funderar på att bara ha hälften.
                Spöet är ett 10 ft lightning rod med trigger ( mycket ryggrad! ).
                Linan: en billig 30 lb fiberlina från kina, konstigt nog har jag upptäckt att jag kastar bäst med dessa linor.
                Som kastvikt provade jag 18 g drag och kustwobblers på 20 - 28 g.
                När jag blir lite mer bekant med rullens egenskaper tänker jag prova lättare beten.

Hoppas detta svarar era frågor och om någon vet var jag kan få tag på en "klick broms" hör för guds skull av er till mig!!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborrmaster Visa inlägg
                  Jag har nu haft möjlighet att prova min trimmade Pro Rocket.
                  Efter att ha bytt till grund lättvikts spole, bytt till micro bearings, satt på lätta linspridare med keramisk knivbult och gett allt en dos med Alchemy reel oil var jag redo att prova min trimmade rulle.

Jag började med att dra åt den mekaniska bromsen och ta ett försiktigt kast.
                  Betet flög iväg lika långt som om jag tagit i för kung och fosterland med min 6501 c4.
                  Ytterligare ett kast, den här gången tog jag i.
                  Betet flög iväg en bra bit, inga tecken på linresning.
                  Jag lättade på mekaniska bromsen och tog i rejält.

Efter att ha provocerat rullen allt jag kunde lyckades jag inte få till en linresning.
                  Det verkar som om att jag kan kasta precis hur jag vill.
                  Jag hade läst att med en riktigt trimmad rulle skall linresning vara ett näst intill obefintligt problem.
                  Först nu tror jag på det!

Kastlängden blev som bäst ca 50 % längre än normalt och kasten kan genomföras med mycket mindre kraft.
                  Något min rygg kommer att bli tacksam för efter en hel dags kastande.

Så nu ser jag fram emot HÖ säsongen med barnslig förtjusning, då skall rullen få bekänna färg!!
                  50% längre efter att ni trimmat era rullar?!? Ok,Hur långt i meter med samma rullar innan trimmet undrar säkert många här på forumet?
                  Senast ändrad av Blinker; 2015-01-22, 14:49.

Kommentera

En liten rättelse:
                    Jag plockade isär rullen och såg att jag har tre aktiva centrifugalbromsar aktiva.
                    Jag skall minska ner till två och se om jag får längre kast eller om får en linresning i kastet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 846 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04