Jag har nu haft möjlighet att prova min trimmade Pro Rocket.
Efter att ha bytt till grund lättvikts spole, bytt till micro bearings, satt på lätta linspridare med keramisk knivbult och gett allt en dos med Alchemy reel oil var jag redo att prova min trimmade rulle.
Jag började med att dra åt den mekaniska bromsen och ta ett försiktigt kast.
Betet flög iväg lika långt som om jag tagit i för kung och fosterland med min 6501 c4.
Inga tecken på linresning.
Ytterligare ett kast, den här gången tog jag i.
Betet flög iväg en bra bit, inga tecken på linresning.
Jag lättade på mekaniska bromsen och tog i rejält.
Efter att ha provocerat rullen allt jag kunde lyckades jag inte få till en linresning.
Det verkar som om att jag kan kasta precis hur jag vill.
Jag hade läst att med en riktigt trimmad rulle skall linresning vara ett näst intill obefintligt problem.
Först nu tror jag på det!
Kastlängden blev som bäst ca 50 % längre än normalt och kasten kan genomföras med mycket mindre kraft.
Något min rygg kommer att bli tacksam för efter en hel dags kastande.
Så nu ser jag fram emot HÖ säsongen med barnslig förtjusning, då skall rullen få bekänna färg!!
Efter att ha bytt till grund lättvikts spole, bytt till micro bearings, satt på lätta linspridare med keramisk knivbult och gett allt en dos med Alchemy reel oil var jag redo att prova min trimmade rulle.
Jag började med att dra åt den mekaniska bromsen och ta ett försiktigt kast.
Betet flög iväg lika långt som om jag tagit i för kung och fosterland med min 6501 c4.
Ytterligare ett kast, den här gången tog jag i.
Betet flög iväg en bra bit, inga tecken på linresning.
Jag lättade på mekaniska bromsen och tog i rejält.
Efter att ha provocerat rullen allt jag kunde lyckades jag inte få till en linresning.
Det verkar som om att jag kan kasta precis hur jag vill.
Jag hade läst att med en riktigt trimmad rulle skall linresning vara ett näst intill obefintligt problem.
Först nu tror jag på det!
Kastlängden blev som bäst ca 50 % längre än normalt och kasten kan genomföras med mycket mindre kraft.
Något min rygg kommer att bli tacksam för efter en hel dags kastande.
Så nu ser jag fram emot HÖ säsongen med barnslig förtjusning, då skall rullen få bekänna färg!!

Kommentera