tips på jerkspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips på jerkspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
    Nja, skulle säga att det beror på vilken jerkteknik man använder sig av. Och det är väldigt subjektivt vad man trivs bäst med. Om du kan, testa att fiska med ett lite längre spö och se om det passar dig.
    Hej Erik;

Tack för påpekandet! Givetvis skulle jag ha lagt till att passande spölängd vid jerkbaitfiske var något jag själv kommit fram till efter många års träning..

Go for the Big Ones;

http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm
    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Petter;

Köp inte ett jerkbaitspö längre än 6 fot, eftersom du själv är 170 cm lång. Ett längre spö blir bara påfrestande och tröttar snabbt ut din högra axel och skuldra om du är högerhänt.
      Måste faktiskt som någon annan säga emot dig här.

Jag är 180, hade 6 fots jerkspö. Bytte till ett 7 fots, det blev väldigt stor skillnad. Inga problem med axlar eller liknande. Allt är kanon. Jag jerkar även med ett 8,6 fots spö och det är inga problem det heller även om jag kör lite annan teknik då än när jag fiskar med mitt 7 fots.

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
        jag får nog hålla med här. jag personligen föredrar ett lite längre spö.
        har flera traditionella jerkpinnar från 6-6,6 fot och tycker det är kass känsla i dom. visst, man får bra gång på stora beten men de e ingen hitt å fiska mindre beten med.

downsizern som är 7,3fot är helt perfekt. de e klart, det krävdes ju en inlärnings period att gå från å jerka neråt till att jerka kanske lite mer åt sidorna eller neråt i en mycket mjukare kurva pga att det är ett längre spö. det krävs inte så mycket kraft bakom rycken. spöts aktion hjälper till att skjuta på betet.

vad downsizern har som fördel enligt mig är att det hjälper dig jerka. du behöver inte ta i alls. det skapar 0 påfrestning på fiskaren och således är det inga problem att jerka en hel dag.
        downsizern är lite toppigt. det tycker jag funkar helt jävla outstanding till lättare beten.

var inte rädd för längden på spöt. jag var det i början med men när man väl vande sig, ohhh va gött mos de e.

å du vet att de e fan inte allt.
        du får ett mångsidigt spö. ska jag tex fiska från land i ån här hemma så tar jag alltid downsizern och kör shallow tailar med.
        korta snärtiga kast utan att man behöver oroa sig för träden runt omkring.

å nää, ja e inte sponsrad av st.croix. jag bara gillar dom som fan och tipsar gärna andra om dom.
        Hej Gös-Ingvar;

Mycket bra och välformulerat skrivet av dig som vanligt...

Det jag skrev om ungefär samma spölängd på jerkbaitspöt som kroppslängd har med bekvämlighet och gammal, inrotad vana att göra...

När jag lärde mig grunderna att fiska med jerkbaits i början av 1980-talet var det vanligt med 5,5 - 6,5 fot långa jerkbaitspön bland fiskeguider och tävlingsfiskare i USA....

Även gamla hundar kan lära sig sitta vackert ...Nothing is forever!

http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm

Kommentera

Roligt med många kommentarer!!! Pratade med Söder sportfiske idag (grymt trevlig personal) och de tyckte att baserat på det jag beskrev att downsizern var ett bra val..

Har inget fint kastdäck i min båt tyvärr. Står i princip vid vattenytan och då kan det kanske bli för långt...

Någon korting kring 1.70cm här som kör med downsizer ???
          Senast ändrad av Risberg; 2015-01-26, 22:09.

Kommentera

Är 172 och kör med downziser, gillar den skarpt. Fast jag står en bit ovanför vattenytan och det händer ganska ofta att man doppar spötoppen i vattnet. Den hade varit optimalt om den var lite kortare och med längre bakhandtag.
            Ska jag bara jerka då föredrar jag nog mitt roots 6,7.

Kommentera

Tack för svaret... Det förändrar hela situationen tyvärr då jag inte orkar åka omkring och plaska som en bäver på speed.
              Skit.. Att man kan använda spöt till mer än jerk är jag medveten om. Känns dock lite "kaka på kaka" när jag redan har ett TnT.

Kommentera

Ursprungligen postat av Risberg Visa inlägg
                Tack för svaret... Det förändrar hela situationen tyvärr då jag inte orkar åka omkring och plaska som en bäver på speed.
                Skit.. Att man kan använda spöt till mer än jerk är jag medveten om. Känns dock lite "kaka på kaka" när jag redan har ett TnT.

Om vi säger såhär, jag kikar på nytt jerkspö och funderade ett tag på TnT men kommer nog köra på ett Long Ranger då jag inte kastar så mycket extremt tungt och 8 fot är för kort för min smak! Så enligt mig har du ett absolut dugligt spö för ändamålet

Finns massvis med olika tycken hos folk, personligen skulle jag aldrig gå under 8 fot! Och vissa undrar om ~7 fot blir för långt, i min värld är det otänkbart! Lånade ett 6.6 jerkspö och drillade en 6-7kgs..sjuk antiklimax! Kommer aldrig och inte ens då köpa ett kort jerkspö, då slutar jag hellre fiska för det är totalt värdelöst att drilla med!

Men, det är endast min åsikt, vissa verkar såld men jag tappar nästan hakan när det kommer förfrågningar om hur "känslan i spöet är" gällande 6.3-6.6, vilken känsla? Du fiskar med ett "halvt" spö, vad tror du? =)

Men jag tillhör nog minoriteten gällande den åsikten, men den kommer aldrig rubbas.

Kommentera

Ett spö som är på tok för långt då man ej kan göra jerks nedåt pga kort kroppslängd,hög reling och uteblivet kastdäck är inget som jag skulle gilla. Visst kan man rycka uppåt och åt sidorna också.. jag fiskar 8 av 10 gånger med spinnspö men tanken är att ta med 2 spön ut och varva lite. ..

Kommentera

Pratade med Söders igen och nu har denna velande fan bestämt sig för ett Downsizer.... :]

Kommentera

Ursprungligen postat av Risberg Visa inlägg
                      Pratade med Söders igen och nu har denna velande fan bestämt sig för ett Downsizer.... :]
                      Jag tror du kommer bli nöjd =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 784 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist