Frågor ang utrustning & lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor ang utrustning & lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    OF!

Kärt barn har många namn....men...

Grinner knot, som också benämns Uni knot eller Duncan knot (efter sin uppfinnare Norman Duncan) är en förträfflig knut.... men dock ej samma som Palomar-knuten.

Har försökt att lära Beja den senare....men han vägrar hårdnackat att ta emot instruktioner.. (svårt att lära gamla hundar att sitta...)

Skulle han mot förmodan tappa en stor öring någon gång till följd en glidande Grinner-knut så ser jag det som enda chansen att han skulle ändra sig...

Nu är risken inte så stor att detta kommer att hända eftersom han väljer att knyta den dubbelt.....vilket bidrar till att minska risken

Andra av mina vänner som inte har kört dubbelt har dock....lite dyrköpt....lärt sig läxan....och tillämpar nu Palomarknuten vid flätlina.....

//S
    Tjääna
    Jocke pocke päron pung.
    Det va väldigt vad intressant det va att ta del av dina "expertkunskaper" eller jag tror nog att jag väljer åsikter istället. Kan bara gratulera att du kör med palomar. Själv kan jag bara utgå från mina egna erfarenheter där bla annat palomar har varit med i bilden men fått utgå sedan många år till förmån för grinner som jag tycker är betydligt bättre.
    Är säker på att så kommer det vara i framtiden också.
    Gäääääääääääääääääääääääsp!
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Tjääna
      Nu kör vi igen. Jag tänkte att i stället för att bara låta käften gå så testar jag lite.

Jag knöt en "grov" lina i elementet. Sen fäste jag ett beteslås med lekande i den. I betselåset/lekandet knöt jag spiderwire invisibraid 0,17, det är den linan jag använder, säkert så finns det andra som tycker att andra linor är bättre och väl är väl det.

Knuten jag använde var en Grinner slagen på dubbel lina lindad 6 gånger. Jag drog sedan sakta tills det gick av. Jag upprepade försöket 3 gånger och fick samma resultat. Resultatet blev att knuten höll och linan gick av ALLA 3 gånger.

Nu testade jag ingen annan knut och kanske får man samma resultat med andra knutar.

Min slutsats/fråga blir varför skall jag använda en annan knut när knuten är starkare än linan.
      PÅ DOM IGEN
      Bb

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
        Tjääna
        Jocke pocke päron pung.
        Det va väldigt vad intressant det va att ta del av dina "expertkunskaper" eller jag tror nog att jag väljer åsikter istället. Kan bara gratulera att du kör med palomar. Själv kan jag bara utgå från mina egna erfarenheter där bla annat palomar har varit med i bilden men fått utgå sedan många år till förmån för grinner som jag tycker är betydligt bättre.
        Är säker på att så kommer det vara i framtiden också.
        Gäääääääääääääääääääääääsp!
        Bb
        Tjäääna!

En stängd mun fångar inga flugor.....tänk på det nästa gång du gäspar din gamle hund....

Läs inlägget igen så ser du nog att det i stort överensstämmer med vad du själv konstaterar..

Har inga illusioner om att herrn kommer att överge sina invanda mönster.....tror precis som du att det inte lär hända i framtiden heller....ditt test ovan visar ju att det dessutom finns goda själ för dig att fortsätta enligt din egen övertygelse.....

Det gör jag också och nöter vidare med Palomarknuten som jag personligen tycker är enklare att knyta, ger en mindre och snyggare knut utan en massa trådar som hänger ut och dessutom precis som Grinnern slagen med dubbel lina ger en knut som är starkare än linan....

Vad skönt att det finns alternativ och att man får göra precis som man vill...

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Jag kör den gamla hederliga betesknuten numera omdöpt till Trileneknuten för det ska låta lite mer avancerat, den funkar fint till både flät och nylonlinor.

[ATTACH=CONFIG]75916[/ATTACH]
          Det gör Harlequine också och jag har tappat räkningen på alla havsöringsdrag han har kastat bort pga av att knuten gått upp när han fiskar med flätlina.....

/S

Kommentera

En stängd mun fångar inga flugor.....tänk på det nästa gång du gäspar din gamle hund..
            Om många gäspar för mycket får flugfiskarna färre flugor att dra upp vilket kanske är något man borde tänka på av vänlighetsskäl

Kommentera

Det gör Harlequine också och jag har tappat räkningen på alla havsöringsdrag han har kastat bort pga av att knuten gått upp när han fiskar med flätlina....
              Och mina har aldrig gått upp ens med klumpar upp mot 2 hg, om det sen är fel på knuten,linan eller den som slår knuten lär vi nog aldrig få reda på ....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Om många gäspar för mycket får flugfiskarna färre flugor att dra upp vilket kanske är något man borde tänka på av vänlighetsskäl
                Av vänlighetsskäl står jag just i begrepp att binda upp lite trattflugor åt en gammal hund.....

/S

Kommentera

Intressant tråd!
                  Grinnerknuten jag använder ser lite annorlunda ut. Jag trär linan genom öglan en extra gång och det gör skillnad om man jämför med en vanlig uniknut . Bifogar en bild på den.
                  Click image for larger version

Name:	Grinner.jpg
Views:	1
Size:	35,5 KB
ID:	1776992

//T
                  Senast ändrad av tonyex; 2015-02-03, 21:58.

Kommentera

Nylon och FC då kör jag med vanlig betesknut som har visats i tråden. Den fallerar aldrig tycker jag.
                    Flätlina då kör jag uteslutande med Palomar och den har funkat helt perfekt.

Kommentera

Nu blev det ju en knuttråd men vi fick med en hel del matnyttigt medan vi slog knut på oss själva.

Tonyex, grinner/univarianten du postade var något nytt. Helt klart värd att testa.
                      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-02-03, 23:46.
                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      277 185 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13