5601 ss c3 till Jerkbait? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5601 ss c3 till Jerkbait?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 5601 ss c3 till Jerkbait?

Tänkte skaffa nytt spö och rulle för jerkbaits upp till 150 g. Blev rekomenderad ett Shimano Beastmaster tvådelat spö samt en amb 5601 ss c3. Skulle gå på 1500:- med lina för paketet. Har letat en del fakta kring rullen med klent resultat. Nån som vet nåt eller har nån erfarenhet av den. I affären sa dom att den skulle ha samma IAR backspärr som 5601 JB samt i övrigt vara hållbar.
    "Trying is the first step towards failure"
    -Homer Simpson-

Ursprungligen postat av ATR72
    Tänkte skaffa nytt spö och rulle för jerkbaits upp till 150 g. Blev rekomenderad ett Shimano Beastmaster tvådelat spö samt en amb 5601 ss c3. Skulle gå på 1500:- med lina för paketet. Har letat en del fakta kring rullen med klent resultat. Nån som vet nåt eller har nån erfarenhet av den. I affären sa dom att den skulle ha samma IAR backspärr som 5601 JB samt i övrigt vara hållbar.

Polarna har den å dom är nöjda . Shimano bestmaster jättebra spöserie men ja skulle välja ett annat som inte är tvådelat . Tvådelade spön är mjukare än odelade. Har du kollat in piglet eller Buster stiff .

Kommentera

C3 är helt ok rullar..Men har inte samma extra starka IAR som JB..
      Det sitter en bättre IAR i 2006 års modeller genrellt enligt ABU..Men knappast troligt i en SS om det är en 2005..
      Fast jag kan ha fel..

Angående påståendet att 2-delade spön skulle vara mjukare än odelade..
      Beror helt på vilket spö det gäller. Det är inget som är generellt.
      Matt hayes "Brute" är tvådelat o stenhårt..Beastmaster är hårda..Vad man nu ska ha stenhårda spön till..Bara trist i längden..Tycker jag i alla fall..

Kommentera

SS C3 har inte fungerat bra för mig. Jag hade den och jerkade med i cirka 3 veckor innan istort sätt allt la av. Slirbromsen dog, backspärren lossnade vid mothugg m.m. nu har den varit uppe hos ABU och blivit lagad. Men sen kom ju isen så jag vet inte om dom lyckades fixa den bra.

PA, Matt Heys är verkligen styvt Jag kan nästan hänga i ett.

Kommentera

IAR lager är besvärliga små odjur.
          Konstruktionen i sig är inte dålig, men temperatursvinget vi nordbor utsätter dem för i kombination med fukt och ryck och knyck är mer än de tål.

Jag har hittils inte lyckats få ett IAR lager att funka helt klanderfritt i kyliga och fuktiga förhållanden, och tro mig, jag har provat det mesta och brukar lyckas om förutsättningarna finns.
          Min teori är att toleranserna på teflonbitarna och metalldelarna inte matchar funktionen när det kryper ner omkring nollstecket.

Men man skall inte sura:
          - Montera bort gaveln och tvätta ur IARlagret med fotogen, låt torka och smörj sedan IARlagret med olja. Då är säkert 90% av problemen lösta.
          - Tag bromsplattan och nita dit en gammal hederlig stopphake som säkerhet. Då kan lagret leva sitt eget liv utan att allt går åt fanders och 1/16 varv bakåt nån gång emellanåt kan man leva med.

Jag gillar dock IAR lager och inget har någonsin totalhavererat för mig.
          www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
            IAR lager är besvärliga små odjur.
            Konstruktionen i sig är inte dålig, men temperatursvinget vi nordbor utsätter dem för i kombination med fukt och ryck och knyck är mer än de tål.

Jag har hittils inte lyckats få ett IAR lager att funka helt klanderfritt i kyliga och fuktiga förhållanden, och tro mig, jag har provat det mesta och brukar lyckas om förutsättningarna finns.
            Min teori är att toleranserna på teflonbitarna och metalldelarna inte matchar funktionen när det kryper ner omkring nollstecket.

Men man skall inte sura:
            - Montera bort gaveln och tvätta ur IARlagret med fotogen, låt torka och smörj sedan IARlagret med olja. Då är säkert 90% av problemen lösta.
            - Tag bromsplattan och nita dit en gammal hederlig stopphake som säkerhet. Då kan lagret leva sitt eget liv utan att allt går åt fanders och 1/16 varv bakåt nån gång emellanåt kan man leva med.

Jag gillar dock IAR lager och inget har någonsin totalhavererat för mig.
            Jag hade väldiga problem med IAR lagret på den rullen, tyvärr. Sen är det väl skillnad på IAR och IAR, du brukar ju andvända det bästa av det bästa så jag gissar att du har väldigt bra kvalitet på dina

Kommentera

har bara haft problem med IAR en enda gång och det var så klart då det verkligen gällde (stor gädda, kraftigt mothugg, IAR, kyla och väta = ett nätt skatbo i rullen och hej då gädda och fin orginal HiLo från 70-talet ), då var det kallt och blött som det ofta är när man fiskar. så lite skeptisk är jag, men en filur här på FS har en lösning på problemet, som ska testas inom snar framtid.

//achilles
              achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
              \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
                har bara haft problem med IAR en enda gång och det var så klart då det verkligen gällde (stor gädda, kraftigt mothugg, IAR, kyla och väta = ett nätt skatbo i rullen och hej då gädda och fin orginal HiLo från 70-talet ), då var det kallt och blött som det ofta är när man fiskar. så lite skeptisk är jag, men en filur här på FS har en lösning på problemet, som ska testas inom snar framtid.

//achilles
                Sånt är tråkigt. Man måste kunna lite på sin utrustning. Har inte shimano både IAR och den vanliga haken på sina rullar?

Kommentera

Jo på Calcutta-TE har man både hake o IAR. Annars anser jag att ABUs IAR är klart bättre än Shimanos..som ofta glappar lite även i dyra TE-rullar...beroende på att infästningen i gavlen inte är lika bra. Att ALQ sabbar sitt IAR beror inte på sjävla lagret utan på ren inkompetens. Alltså ett klassiskt fall av "skit bakom spakarna"

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo
                    Jo på Calcutta-TE har man både hake o IAR. Annars anser jag att ABUs IAR är klart bättre än Shimanos..som ofta glappar lite även i dyra TE-rullar...beroende på att infästningen i gavlen inte är lika bra. Att ALQ sabbar sitt IAR beror inte på sjävla lagret utan på ren inkompetens. Alltså ett klassiskt fall av "skit bakom spakarna"

tror snarare att det beror på att jag får fisk, vilket är en upplevelse du ngn gång borde testa.
                    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                    \m/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40