Backing till spinnfiske rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Backing till spinnfiske rullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Varför jag vill använda nylon som backing är för att slippa undan att betala extra för dyr flätlina, som känns onödigt.

När jag har använt flätlinan och tycker den börjar se sliten ut och inte litar på den mera, vänder jag på flätlinan och lägger på ny backing så många meter som fattas av flätlinan som kommer vid linbrott etc, då kan jag använda samma flätlina flera säsonger.

Jag har haft dålig erfarenhet av tejp att det slirar samt att det blir samma sak som utan nylon backing, dyrt med flera meter extra flätlina som i princip aldrig används.

Att köra backing på så vis att med tejp i botten och gammal flätlina har jag aldrig tänkt på faktiskt får testa det nån gång.

Läste nån stans att man ska använda typ hockey klubba tejp?

Använde eltejp senast för några år sen och det bara slira på spolen.

Det fattar jag ochså att kommer man ner på backingen är man ute på ''djupt vatten''.

Var mera intresserad av om det har någon sexuell betydelse vilken dimension på lina man använder ifall det gräver ner sig i varandra eller nått liknande.
    Senast ändrad av trigger; 2015-03-27, 11:46.

Kommentera

Jag har ärligt talat aldrig tänkt på det mer än att jag inte vill att flätlinan snurrar på spolen. Att det är "dyrt" är inte en tanke jag har haft då det i min värld inte spelar någon roll om linan jag spolar på kostar 150 eller 200kr. Jag använder bara tre rullar och linorna håller 2 säsonger. Det blir 300,- per år och det är nog min minsta utgift när det kommer till fisket...

Kommentera

Bor man på Åland får man vara lite ekonomisk, eller snål som det heter

Exempel 1: när jag var in till affär och köpte 2 st shimano haspel spolar i storlek 750 med 0,16 tracer braid blev det 75€ = ca 700kr

Exempel 2: Köpte 150y 15lbs pp s8s på ebay för 25€ = ca 230kr inklusive frakt + 10m 0,30 backing som låg hemma, sufix xl strong 300 meters spole betala jag 12€ för om jag inte minns fel.
        Senast ändrad av trigger; 2015-03-27, 12:22.

Kommentera

Jag kör med .40mm berkley trilene sensation. Sjukt billigt, tror man kan hitta 400m för runt 100kr knappt. Jag har alltid en rulle hemma, de räcker till några rullar då man oftast inte spolar på mer än 60-80meter.
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Men... Hur F-N väger man av hur mycket backing kontra lina man skall sätta på.
            Jag gav upp tänkandet och gick till en butik istället , så fick dom spinna på lina..
            Jag sa släng på 100 m och grunda med nylon.
            När dom var färdiga var det grundat med nylon, och 100m flätlina låg fint ut till kanten på spolen..
            Hur gör ni? Höftar?
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
              Men... Hur F-N väger man av hur mycket backing kontra lina man skall sätta på.
              Jag gav upp tänkandet och gick till en butik istället , så fick dom spinna på lina..
              Jag sa släng på 100 m och grunda med nylon.
              När dom var färdiga var det grundat med nylon, och 100m flätlina låg fint ut till kanten på spolen..
              Hur gör ni? Höftar?
              Jag brukar göra så här:
              Eftersom de flesta (haspel)rullar levereras med två spolar så brukar jag veva på flätlinan på den ena tills linan tar slut. Sedan skarvar jag på nylon och fortsätter veva på nylon tills jag kommer till spolkanten. sen är det bara att sätta på den andra spolen(tom) på rullen och knyta på nylonen och veva över linan från den andra spolen. Hoppas du förstår hur jag menar, sjukt enkelt sett enligt mig!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jordbo Visa inlägg
                Jag brukar göra så här:
                Eftersom de flesta (haspel)rullar levereras med två spolar så brukar jag veva på flätlinan på den ena tills linan tar slut. Sedan skarvar jag på nylon och fortsätter veva på nylon tills jag kommer till spolkanten. sen är det bara att sätta på den andra spolen(tom) på rullen och knyta på nylonen och veva över linan från den andra spolen. Hoppas du förstår hur jag menar, sjukt enkelt sett enligt mig!
                Oj, det var smart.
                Hatten av!
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ska man dock göra de med multirullar blir de jobbigt, men man kan lyckas om man har 2 rullar till, förutom den man ska ha linan på. Jobbigt... Men de är gött att torrveva rullarna som ändå bara ligger där hela tiden
                  Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                    Ska man dock göra de med multirullar blir de jobbigt, men man kan lyckas om man har 2 rullar till, förutom den man ska ha linan på. Jobbigt... Men de är gött att torrveva rullarna som ändå bara ligger där hela tiden
                    Jag har löst det med ett par tomma linspolar (som lina levereras på), en skruv, mutter i lämplig dimension och skruvdragaren. Jag monterar helt enkelt linspolen på skruvdragaren med skruv+mutter, sen är det "bara" att veva på flät+nylon lina på rullen, rulla upp all lina på den tomma spolen med skruvdragaren, repetera, och veva tillbaks allt på rullen men den här gången med nylonet i botten och flätlinan på toppen. Lättare än att sitta och torrveva en kvar

Kommentera

Precis sådär gör jag ochså med haspel och multi.

Till multi rullarna skriver jag på det tomma linspolen eller linspolepaketet hur många meter och vilken dimension nylon jag använt som backing till vilken rulle så vet jag till nästa gång, detta gäller första varvet av användningen.

Exempel:
                      Nu när jag spolade på min Revo Premiere Gen 3 så tänkte jag att jag testar med ca 10m backing 0.30mm.
                      Läser på lådan 66cm intagning per varv, 1000cm / 66cm = 15,15.
                      Knyter backingen med arbor knot på spolen vevar ca 15-16 varv och klipper.
                      Tar fram 150yrd 15lbs pp s8s och skarvar ihop det och backingen med albright knot.
                      Spolar på hela spolen och vart nästan perfekt resultat så jag hade tur den gången.
                      Senast ändrad av trigger; 2015-03-27, 18:14.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04