Utrustning för Haspeljerk ~60-110g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning för Haspeljerk ~60-110g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning för Haspeljerk ~60-110g

Precis! Som rubriken lyder så letar jag efter ett haspelset för bland annat jerkfiske. Utrustning för jerkfiske med multirulle har jag redan, men jag känner mer och mer att jag är en hasplare!

Det jag är ute efter är ett spö med längden ~6fot och som kan kasta beten kring 60-110gr. Det enda spöt jag själv hittat är väl Buster Jerk som finns i en haspelversion, men nått fler spö må väl finnas?

Så, vad har ni för förslag på spön, nån som kan uttala sig om Buster spöt, samt vad skall man gå på för rulle? Låt ideerna spruta!

//L

Antar du menar BFT stiff haspel. Har inte testat haspelversionen men till multi är det ett prisvärt spö. Rulle för haspeljerk är svårt. Vet inte vad som håller i längden. Penn battle sägs vara byggd som en pansarvagn men tvivlar den håller i längden. Mest hållbara haspelrullarna jag testat är frambromsade shimano twinpower.

Kommentera

Hos Fly Fisherman har dom i sin egen serie Sjöbjörnen ett 6 fots jerkhaspel (-120g).
      Köpte ett för ett antal år sedan men det har mest blivit stående (trots att jag är haspelfrälst). Spöt i sig är helt ok men jag tyckte att 6 fot var lite för kort och just för jerkfisket så föredrog jag faktiskt multi - även om mina kastlängder krympte betydligt & occational skatbon pga min ovana.

Kommentera

Jo, givetvis menar jag bft stiff!

Får kika närmare på sjöbjörnen kanske. Hur är det att fiska med? Det fixar beten vid 100-110gram?

Kommentera

Angående rulle så inser jag att man kommer avverka mer än 1. Själv förbrukat nån till lättjerken. Så därför vill man kanske hitta nån som inte är så väldans dyr. Skall kika närmare på penns rullar. Vilken storlek bör man kika på? Är det 4000 som gäller?

Kommentera

4000 skulle jag kika på

Kommentera

Blir en 3000 storlek för klent? Vill gärna ha så små grejer som möjligt.

Inga fler spöideer?

Kommentera

Om jag föredrog haspel hade jag köpt ett rejält 9 fots haspelspö med kastvikt uppåt 100g & en rulle i 3000 strl. (4000 går oxå bra, men jag har alltid hatat stora haspelrullar). Sen hade jag fiskat jerkbetena genom att hålla spöt stilla & arbeta med vevstopp. Många jerkbeten fiskar förvånansvärt effektivt på just detta vis. Blev själv ifrånfiskad så det hette duga av en riktigt duktig gäddfiskare för 2 veckor sen & han körde helt enligt denna metod. Själv stod jag & ryckte i ett 6.6 fots jerkspö med multirulle. Torskade med 16 gäddor mot 30!

Jag ser många nackdelar med haspeljerk med korta spön. Sönderryckta rullar & beten som sätter krokarna runt linan i utkastet. Otillfredsställande kastlängder. Okänsliga sprättiga spön att drilla på. Kanske inte alla jerkbeten lämpar sig lika bra för vevjerk, typ stora gliders, big bandit osv, men man behöver inte hålla på & kladda med allt. Westinjerk, Salmo slider, Buster jerk funkar utmärkt med denna metod.

Själv är jag konsekvent med multirulle till gäddfiske & haspelrulle till allt lättare fiske, som sagt man kan inte hålla på & kladda runt med allt möjligt. Men haspel vs multi har ju helt & hållet med personliga preferenser att göra & om multirullar förbjöds hade jag definitivt fiskat gädda enl ovanstående.

Kommentera

Är lite sugen på att testa haspeljerk med lite tyngre beten, och jag gillar korta spön. Så har beställt ett Sjöbjörnen för att testa. Är ju inte dyraste spöt, så skiter det sig kanske jag köper ett lite längre och går på Nils Jonas linje!

Men vad tror ni om rulle, klarar jag mig med en i 3000-storlek?

//L

Kommentera

Har en penn battle 2 i 4000 size o den är inte så stor som man kan tro. O klarar lätt o ledigt pilkfiske i öresund me 250grammare...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 868 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04