Problem med kastlängd spinnspö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med kastlängd spinnspö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med kastlängd spinnspö.

Hej!

Köpte i höstas ett kit med Gunki Bushi 195 MH, 195cm långt och kastvikt på 5-28g
    Till det köpte jag en Shimano Calcutta 201d.

Har under vintern fiskat lite med .30 nylon på den och fiskat med vicke vobbler på ca 20g och haft ok kastlängder.

Tycker nu när jag spunnit på Svartzonkerbraid 0.15 att kastlängden blir sjukt lidande om jag inte ska få trassel.
    Uppskattar kastlängden till kanske 15m när jag kör med McRubber Bass, 7g bullet vikt och offsetkrok.

Då är mina funderingar:

Kan det vara linan som är dum?
    Upptäckte att det stod speciellt för haspel på förpackningen när jag kom hem.

Är det ett inställningsproblem?
    Hur ska centrifugalvikterna vara inställda för vettig kastlängd med små beten?

Spann på nylon innan flätlinan, men inte så värst mkt.
    Detta gör att linan inte fyller upp spolen helt utan det är ganska mkt kvar tills att spolen är full, detta bör väl ge rätt mkt högre hastighet på spolen va?
    Bör jag spola av linan, sedan på med mer nylon och spinna tillbaka?

Några andra förslag på vad jag kan ta en titt på?

En vicke är ju ett riktigt långkastande bete som du inte kan jämföra med texasriggen du beskriver. Får du lika dåligt resultat om du kastar med en vicke med flätlina?

Kommentera

Det har jag inte testat.. får göra ett försök på det!

Sen kom jag att tänka på att jag inte fiskat med texas tidigare och kan det vara så att vikten bromsar in kasten på något vänster. Får helt enkelt testa med en McRubber Bass med fast jiggskalle på lika vikt och se vad som händer.

Kommentera

Det jag tycker är att rullen är lite för stor för det du vill ha det till, men det kanske kan gå ändå.

Kolla hur många c-vikter har du aktiverade. Det gör du enklast på det här sättet:

Sen testa med att aktivera fler om du får trassel eller aktivera färre om du vill åka dina kastlängder.
        Antalet aktiverade c-vikter beror på många faktorer, som t. ex, vilket spö kastar man med, hur duktig är man på att kasta, vilka beten kastar man och aerodynamiska är dom osv, så testa dig fram helt enkelt.

Som jag skrev ovan, jag skulle ha valt en mindre rulle som var mer anpassad till det du vill ha det till, typ en 101.

//T

Kommentera

Tack tack, får testa mig fram under några dagar och se om det går att få till bättre!

Det är rullen jag blev rekomenderad tyvärr.. Men Calcutta 101D verkar ju inte finnas, iaf inte enligt shimanos hemsida..
          Får väl sälja eller byta om det krävs..

Kommentera

Ursprungligen postat av Claes_gewalli Visa inlägg
            Hej!

Köpte i höstas ett kit med Gunki Bushi 195 MH, 195cm långt och kastvikt på 5-28g
            Till det köpte jag en Shimano Calcutta 201d.

Har under vintern fiskat lite med .30 nylon på den och fiskat med vicke vobbler på ca 20g och haft ok kastlängder.

Tycker nu när jag spunnit på Svartzonkerbraid 0.15 att kastlängden blir sjukt lidande om jag inte ska få trassel.
            Uppskattar kastlängden till kanske 15m när jag kör med McRubber Bass, 7g bullet vikt och offsetkrok.

Då är mina funderingar:

Kan det vara linan som är dum?
            Upptäckte att det stod speciellt för haspel på förpackningen när jag kom hem.

Är det ett inställningsproblem?
            Hur ska centrifugalvikterna vara inställda för vettig kastlängd med små beten?

Spann på nylon innan flätlinan, men inte så värst mkt.
            Detta gör att linan inte fyller upp spolen helt utan det är ganska mkt kvar tills att spolen är full, detta bör väl ge rätt mkt högre hastighet på spolen va?
            Bör jag spola av linan, sedan på med mer nylon och spinna tillbaka?

Några andra förslag på vad jag kan ta en titt på?
            Mina åsikter :
            1) Byt linan i alla fall, till powerPro typ
            2)Inställning sproblem ?!? Det förekom inte med nylon på eller
            3)spola Lina på cirka 1.5 mm till spolkanten
            4)spänn linan rejält vid handpåspolning,och se till att den lägger sig från kant till kant .hjälp lite linspridaren med fingret om det behövs
            Och sist den rullen är inte bygd för allra lättaste drag ,börjar leverera som bäst från 15g

Kommentera

Ursprungligen postat av Claes_gewalli Visa inlägg
              Tack tack, får testa mig fram under några dagar och se om det går att få till bättre!

Det är rullen jag blev rekomenderad tyvärr.. Men Calcutta 101D verkar ju inte finnas, iaf inte enligt shimanos hemsida..
              Får väl sälja eller byta om det krävs..
              Jodå, den finns i Japan eller kan tas hem via ebay.com: http://www.ebay.com/itm/Shimano-Calc...item338bcfa1da

Men testa först om du kan få till lite bättre kastlängder, annars finns det många bra och relativt billiga rullar som kommer att fungera fint för att kasta lätta riggar.

//T

Kommentera

Jag upptäckte samma problem när jag bytte från nylon till flätlina men det berodde helt enkelt på att nylonlinan är elastisk medan flätlinan är helt stum vilket skapar som en slags gummibands effekt så att linan liksom smärtar till när man kastar nylonlinan och får då högre fart.

Har sedan också bytt till nylon på några rullar och upptäckt samma effekt, att jag kommer längre och för mig berodde det inte på rullen, men det går säkert att öka kastlängden på flera olika sätt genom att tillexempel
                anpassa c-vikterna som du säger Tonyex

Mvh

Kommentera

Har sedan också bytt till nylon på några rullar och upptäckt samma effekt, att jag kommer längre och för mig berodde det inte på rullen,
                  Man kastar något kortare med flätlinor och behöver ofta mer broms för att undvika skatbo, det går delvis att kompensera med lättare spole eller tunnare lina.

Kommentera

Kapar tråden lite om det är ok? Har precis börjat kasta multi och tycker det går bra, men, jag får ingen längd på kasten. Jag kastar med en mer svepande rörelse än haspel och släpper spolen helt i utkastet men håller sen tummen precis ovan spolen och bromsar försiktigt om linan reser sig lite.

Det är där problemet är. Linan reser sig och jag fattar inte hur jag ska kunna kasta längre utan att få trassel??

Vad gör jag för fel? Jag har 5 av 6 vikter aktiverade och dragit åt den mekaniska bromsen så att draget åker ner i marken när jag frikopplar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 869 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04