Hej!
Köpte i höstas ett kit med Gunki Bushi 195 MH, 195cm långt och kastvikt på 5-28g
Till det köpte jag en Shimano Calcutta 201d.
Har under vintern fiskat lite med .30 nylon på den och fiskat med vicke vobbler på ca 20g och haft ok kastlängder.
Tycker nu när jag spunnit på Svartzonkerbraid 0.15 att kastlängden blir sjukt lidande om jag inte ska få trassel.
Uppskattar kastlängden till kanske 15m när jag kör med McRubber Bass, 7g bullet vikt och offsetkrok.
Då är mina funderingar:
Kan det vara linan som är dum?
Upptäckte att det stod speciellt för haspel på förpackningen när jag kom hem.
Är det ett inställningsproblem?
Hur ska centrifugalvikterna vara inställda för vettig kastlängd med små beten?
Spann på nylon innan flätlinan, men inte så värst mkt.
Detta gör att linan inte fyller upp spolen helt utan det är ganska mkt kvar tills att spolen är full, detta bör väl ge rätt mkt högre hastighet på spolen va?
Bör jag spola av linan, sedan på med mer nylon och spinna tillbaka?
Några andra förslag på vad jag kan ta en titt på?
Köpte i höstas ett kit med Gunki Bushi 195 MH, 195cm långt och kastvikt på 5-28g
Till det köpte jag en Shimano Calcutta 201d.
Har under vintern fiskat lite med .30 nylon på den och fiskat med vicke vobbler på ca 20g och haft ok kastlängder.
Tycker nu när jag spunnit på Svartzonkerbraid 0.15 att kastlängden blir sjukt lidande om jag inte ska få trassel.
Uppskattar kastlängden till kanske 15m när jag kör med McRubber Bass, 7g bullet vikt och offsetkrok.
Då är mina funderingar:
Kan det vara linan som är dum?
Upptäckte att det stod speciellt för haspel på förpackningen när jag kom hem.
Är det ett inställningsproblem?
Hur ska centrifugalvikterna vara inställda för vettig kastlängd med små beten?
Spann på nylon innan flätlinan, men inte så värst mkt.
Detta gör att linan inte fyller upp spolen helt utan det är ganska mkt kvar tills att spolen är full, detta bör väl ge rätt mkt högre hastighet på spolen va?
Bör jag spola av linan, sedan på med mer nylon och spinna tillbaka?
Några andra förslag på vad jag kan ta en titt på?
Kommentera