Problem med kastlängd spinnspö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med kastlängd spinnspö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Att lära sig kasta med multirulle är både skoj och frustrerande. I början tog jag för vana att alltid ha två utrustningar med om och ifall det uppstod outredliga skatbon på den ena (och det gjorde det, understundom...). Men så småningom kom jag fram till en teknik som är precis den motsatta mot vad Snöhäst och jorgen mansson förespråkar...
    Den mekaniska kastbromsens enda funktion på mina rullar är att centrera spolen. Och kanske tröga till rotationen en väldigt liten smula i motvind... Jag upplever nämligen att en mekanbroms ställd enligt ABU:s rekommendationer har en tendens att avbryta dragets kastparabel allt för tidigt vilket får till följd att kastbanan blir för flack och att draget slår i vattnet långt innan spolens massa bromsats upp. Alltså helt motsatt ABU:s teorier.
    I stället skulle jag rekommendera så många centrifugalvikter som möjligt till en början! Det är den bromsen som ser till att spolen inte övervarvar initialt och förhindrar således i möjligaste mån linresning i början av kastet. Sedan är det bara att hålla sig alert och vara med med tummen i slutet av kastet. Kanske lättare sagt än gjort till en början men du ger i alla fall betet en chans att fortsätta så långt att spolens egenenergi avtar och det är till gagn både för kastlängd och trasselfrihet...
    Skitfiske!
    Gösta
    Senast ändrad av Gösta; 2015-04-09, 14:47.

Kommentera

Då har jag hunnit testa lite mer nu

Var iväg till Dogger och lät dom spinna av min flätlina och grunda upp med mer nylon och sedan tillbaka med flätlinan.
      3st centrifugalvikter var inkopplade, kopplade bort en och kör nu med två (två motstående)

Får bromsa en aning mer med kastbromsen nu men har fått tillbaka kastlängderna igen.
      Kastar klart godkännt med 7g bulletvikt, offsetkrok och McRubber Bass, väger väl en 12g kanske och jag är helt klart nöjd med detta! Har inte varit vid kusten så jag har inte tagit i allt vad jag orkar men några meter till går nog iaf.
      Nu har jag längder på kanske 25-50 meter någonstans, svårt att uppskatta.

Tror det blir ännu bättre om jag kör med tyngre vikter eller större beten!

Kommentera

Joakim000;
        Jag håller med Gösta vad beträffar inställningar av rullen.....och kanske lite lätt mek-broms i början.
        Du skriver att linan reser sig fast du hade 5 vikter aktiverade.....är du helt säker på att det är "linresning" du får?
        ...jag ska förklara vad jag menar.
        För många år sedan skaffade jag en 6000-rulle, trimmad och dyr.....skulle kasta bra som fasen om man skulle tro allt som skrivits här på FS om UT-trim.
        Ganska oerfaren på multi så började jag kasta men det gick inte så bra som jag trodde det skulle göra....trassel pga linresning oavsett hur jag bar mig åt. Bytte till längre och mer förlåtande spö men inte heller det blev riktigt bra.
        Till slut synade jag linan, meter för meter.....och ca 15-20 meter in på linan var det platta avsnitt på linan, och det var ungefär vid 15 meter som det nöp....men inte pga linresning utan att de platta avsnitten skar ner i undre lagren och åkte med runt spolen istället för att spola av. Fabrikationsfel.
        Jag rev av 30 meter lina och hade helt plötsligt en rulle som kastade både långt och stabilt!
        Bytte senare hela linan och efter det har den kastat kanonfint.
        Alltså, var vaksam på vad problemet verkligen är.....är det linresning eller lina som skär in i undre lagren?
        Även om det inte trasslar som kommer "inskuren" lina att bromsa spolen.
        ....och vad har du för lina? Det ska vara en rund lina till multi, definitivt inte en fireline som är alldeles utmärkt till haspel. Själv använder jag Power Pro och Strike Wire Extreme.

Kommentera

Tack för input!
          Linan nyper inte, utan jag fullföljer alla kasten. Men linan tenderar att resa sig lite. Alltså att spolen roterar fortare än vad linan löper ur och det blir små, små "lopar" runt spolen. Inte så att det blir skatbo. Men tillräckligt att jag ska tänka "det där var nära ögat"

Men det är där kruxet är: om jag får dessa bekymmer med förhållandevis mycket broms både på centrifugalen (5 aktiva vikter) och den mekaniska bromsen så borde jag ju göra nått galet? Jag kommer högt 20 meter som längst. Kanske bara är övning som krävs....

Det är inga bekymmer med linan. Jag kör strike wire 0.36 och tycker den är jämt och tight påspolad

Kommentera

Öva/fiska mer det släpper nog skall du se.

Kommentera

Men linan tenderar att resa sig lite.
              Om du inte får skatbo trots den ringa erfarenheten är du duktig.

Bättre att kasta rätt en långt i början, längden kommer av sig själv med tiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Att lära sig kasta med multirulle är både skoj och frustrerande. I början tog jag för vana att alltid ha två utrustningar med om och ifall det uppstod outredliga skatbon på den ena (och det gjorde det, understundom...). Men så småningom kom jag fram till en teknik som är precis den motsatta mot vad Snöhäst och jorgen mansson förespråkar...
                Den mekaniska kastbromsens enda funktion på mina rullar är att centrera spolen. Och kanske tröga till rotationen en väldigt liten smula i motvind... Jag upplever nämligen att en mekanbroms ställd enligt ABU:s rekommendationer har en tendens att avbryta dragets kastparabel allt för tidigt vilket får till följd att kastbanan blir för flack och att draget slår i vattnet långt innan spolens massa bromsats upp. Alltså helt motsatt ABU:s teorier.
                I stället skulle jag rekommendera så många centrifugalvikter som möjligt till en början! Det är den bromsen som ser till att spolen inte övervarvar initialt och förhindrar således i möjligaste mån linresning i början av kastet. Sedan är det bara att hålla sig alert och vara med med tummen i slutet av kastet. Kanske lättare sagt än gjort till en början men du ger i alla fall betet en chans att fortsätta så långt att spolens egenenergi avtar och det är till gagn både för kastlängd och trasselfrihet...
                Skitfiske!
                Gösta
                Jag får nog hålla med dig där. Jag har kört med Amba större delen av mitt liv förutom mellan 12-15 då jag hade ett par teleskopskön som fick plats i cykelkorgen(ja, jag hade en cykelkorg).

Det enda min mekaniska broms gör är att se till så spolen inte glappar för mycket.
                De där vikterna har jag avaktiverat alla 4 på min 5600 UC. De gör ändå ingen nytta

Men långt kommer jag

Tips till Joakim000.

Öva!
                Du verkar vara rätt på det redan då alla mina haspelvänner som testat mina rullar har orsakat linbyte.
                Det har även jag gjort flera gånger, även om det var länge sedan så är det sånt som händer.

Jag brukar kasta runt 60m med sådär 35gr. Sedan är jag på andra sidan ån.
                Men ställ dig på en åker och mata, testa och prova så ska du se att du får in finessen.

Har själv stått på en åker många kvällar.

Tips till TS:

Tycker själv det är svårt med lättare drag.
                Har en ny rulle och ny lina på ingång som jag ska prova med men har väl ungefär samma längd som du har. Runt 20m med 10gr.
                Dock är mitt spö 12-42gr så det är ju inte helt optimalt kanske.

Kör 5600 UC
                4 trådig kinaflätlina
                Något 4-delar fenwick spö
                Senast ändrad av joens; 2015-04-10, 08:15.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

<- multinybörjare

Exempel på fel som kan uppstå: jag har fiskat haspel i 30+ år, i princip aldrig kört multi mer än att ha lånat en Amba av polaren som vi körde levande flötesmete med (inget kastande). Köpte förra året en NaCl begagnad här på FS. Fiskade nog 75-100 fiskepass med den förra året. Inte ett enda skatbo, aldrig några problem. Förstod inte varför jag väntade med att köpa multi, allting funkade tip-top, utom sista två-tre fiskepassen då den nöp i ett par utkast.

Eftersom jag köpte den begagnad, plus rullen nöp ett par gånger, och inte gillade linans karaktär heller för den delen så lämnade jag in rullen på Sportfiskeboden i Täby i vintras + rullade på ny lina. Nu så reser sig linan vid varje utkast. Det hjälper inte om du tiltar rullen, sätter tummen lätt mot linan, eller arbetar med mekbromsen (förra året körde jag den helt lös, fanns inget skäl att bromsa). Linan reser sig klart, du kan titta på rullen och ser en tio-tjugo varv lina står ett par milimeter upp. Det känns rätt solklart att den knuffar på mer lina än den kan mata ut.

Givetvis så får det här följdproblem, öglor etc. Omöjligt att använda rullen i dagsläget när man måste stå och manuellt mata ut 10-20 varv lina för att sedan hålla i den och se till att den blir ordentligt sträckt när du rullar på den igen. Jag misstänker att killen som servat min rulle har släppt på X antal centrifugalvikter. Hade ändå tänkt köpa på en VC Pike-rulle nu när jag är helt haspel-avvänjd, så skall snacka med dem om linan som reser sig, när jag ändå är där.

Min poäng med det här är att det kan skilja så oerhört mycket från vilken situation du råkar ha hamnat i när du börjar med multirullar. Man kan som jag ha otrolig tur och allting bara funkar och flyter. Eller så råkar du ha grejerna felinställda/fel lina/fel kastteknik och då blir det säkert skitsvårt att göra en proper felsökning för att fatta vad som händer.

Om jag har fattat det här rätt så är det dessutom stor skillnad från rulle till rulle, hur de beter sig. Men generellt sett på NaCl så kunde mekbromsen stå helt av en hel säsong utan att påverka annat än kastlängder. Nu när rullen strular så har den inte någon påverkan heller. Tror i fall av nybörjare, näst efter det klassiska mänskliga felandet, så är det nog centrifugalbromsarna som påverkar mer än något annat. Skit i kastlängderna och kör på max broms tills tekniken funkar, sedan släpp efter bit efter bit. Skit i Abus tips om mekbromsen, låt draget löpa fritt.

Och hade jag kunnat rulla tillbaka tiden hade jag köpt en rund Amba direkt, för att göra det lättare att meka med rullen vid behov. Ingen åsikt om Japan vs Svängsta, så ni kan hoppa det ämnet btw, om några år kanske jag blandar friskt Japan och Svängsta-sida vid sida. Men nybörjargrejen: rund Amba, max centrifugalbroms, starta där för att lära sig utan att förstöra fisket samtidigt.

Kommentera

Har varit ute och kastat idag och vilken skillnad!
                    Rullen vinklad.
                    Alla vikter aktiverade.
                    Mek.broms bara så att rullen inte glappar.

Inte en ända resning av linan och absolut godkända kastlängder!

Kan inte göra annat än att skriva under på föregående talare. Skippa den mekaniska bromsen och utnyttja centrifugalen fullt om man är nybörjare

Kommentera

Kanon Joakim, grattis.

Mitt problem löste sig med, var på Sportfiskeboden idag och fick hjälp att fixa allt. Var ute och provkastade både NaCl-rullen och den nyinköpta VC Pike-rullen ikväll - allting gick över förväntan. Provade till och med små nätta lätta vobblers, kastade i motvind, men de flög alldeles förnämligt fint - och långt. (3 av 6 aktiverade nu, mekbroms helt off)

Visade sig i mitt fall att även mekbromsen strulade, kan tipsa att om den inte verkar påverka kasten överhuvudtaget (som i mitt fall), kolla om brickorna ligger som de skall (jämför med sprängskiss). Nu kan jag styra lättare drag med mekbromsen i viss mån (som det funkade förra året), men kör i princip helt off på båda. Det skall vara duktig vind, stora och lätta drag, för att den överhuvudtaget är värd att dra åt litegrann.. enligt min begränsade erfarenhet.

+rep och tack till Sportfiskeboden, bra praktiska tips, grundläggande info och service-minded.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 870 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04