Livslängd på Jiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Livslängd på Jiggar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Livslängd på Jiggar

Jag har funderat en del på hur fort jiggar åldras.

En jigg som legat i lådan några år brukar bli stel, vilket i praktiken gör den obrukbar.

Jag har funderat på att köpa på mig ett ordentligt lager jiggar från ett icke namngivet grannland . Frågan är hur många vågar man köpa? Hur länge håller de sig frächa, om man förvarar dem på lämpligt sätt. Jag antar att det är samma förvaring som för däck som gäller (svalt och mörkt). En sluten plastpåse känns också som en bra ide.

Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Svalt och kallt är en bra ide.

När jiggarna levereras så kommer dom med nån sort mjuk slemmig smörja... så länge den inte torkar så borde det vara lugnt, som sagt en slutande påse så klara dom sig nog ett par år. Och blanda inte ihop färgerna så dom färgar varandra

Kommentera

Ursprungligen postat av SMaster
      Jag har funderat en del på hur fort jiggar åldras.

En jigg som legat i lådan några år brukar bli stel, vilket i praktiken gör den obrukbar.

Jag har funderat på att köpa på mig ett ordentligt lager jiggar från ett icke namngivet grannland . Frågan är hur många vågar man köpa? Hur länge håller de sig frächa, om man förvarar dem på lämpligt sätt. Jag antar att det är samma förvaring som för däck som gäller (svalt och mörkt). En sluten plastpåse känns också som en bra ide.

Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?
      Jag har jiggar liggande som är köpta för över tio år sedan. Dom verkar vara okej, har förvarats mörkt och svalt i sina plastpåsar. Men det kan säkert skilja på olika jiggar hur bra dom klarar förvaring.

Kommentera

Har hört att jiggarna kan få någon typ av kemisk reaktion i plastaskar. Att de typ bränns. Är det någon som har insikt i detta och kan förklara?

Kommentera

Ursprungligen postat av Phagen
          Har hört att jiggarna kan få någon typ av kemisk reaktion i plastaskar. Att de typ bränns. Är det någon som har insikt i detta och kan förklara?
          Jag hade en Ghosttail och en liten Zalt liggandes i samma fack. Det slutade med att plasten på zalten började smälta/mjukas upp. Ghosttail:en å sin sida verkade helt oberörd!
          Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Anledning till att jiggar klibbar ihop med plast

Varför jiggar håller sig mjuka och inte trivs med vissa andra plaster?->

För att hålla sig mjuka innehåller plasten stora mängder mjukgörare. När jiggen ligger mot en annan plastyta så kan mjukgöraren i jiggen gå över och verka på den andra plastytan så att denna löses upp.

Kommentera

Ursprungligen postat av stanza
              Varför jiggar håller sig mjuka och inte trivs med vissa andra plaster?->

För att hålla sig mjuka innehåller plasten stora mängder mjukgörare. När jiggen ligger mot en annan plastyta så kan mjukgöraren i jiggen gå över och verka på den andra plastytan så att denna löses upp.
              Det finns askar-boxar som är jiggsäkra.
              kalleh

Kommentera

Är det någon mer än jag som har dåliga erfarenheter av Berkleys Gulp!-jiggar? Mina har torkat sönder på på ca tio minuter i solen!

Synd med tanke på att dom spygrön 7" pumpkin-ormarna ser rätt heta ut på stor abborre annars.

Kommentera

Jiggar

japp , jiggarna smälter i vissa plastaskar, ( ´vet ej vilken kemisk beteckning på plasten) men så är det. Jiggsäkra skall askarna vara, fråga när du köper.Plano askar är jiggsäkra, Abus tror jag inte att alla är det.
                  Jag köpte jiggar förra våren som de gav en garanti mot missfärgning, smältning(om du blandar olika färger på jiggar) , man skulle få 100.000 st nya jiggar om detta hände. ...Så nu hoppas jag att det skall ha hänt varje gång jag tar fram de jiggarna

Hälsn Perx

Ursprungligen postat av Phagen
                  Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Flambeu har också jiggsäkra askar.

Har en stor ask till alla mina shads som jag har till torskfisket, dessa har legat där i snart 1 år utan problem.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 785 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13