Revo Beast! Men sedan fattar jag inte varför ni inte nämner Calcutta 201 i detta sammanhang? Jag har gamla modellen 201b, som huvudsaklig rulle till jerkfiske med beten kring 50-100 gram, och det funkar kalas.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
frågor gäddrulle
Collapse
X
-
Att jag personligen inte nämnder en calcutta 201b beror på att jag efter att ha fiskat med en sådan under flera år tycker att en lite större curado typ storlek 300 lämpar sig bättre för de betena han tänker att fiska med [100 -130g].
Den största anledningen till att curado 300 skulle fungera ypperligt till det fiske är framför allt för att huvuddrevet på curadon är mkt större vilket gör skillnad när man tar hem betet eller drillar fisken, curado 300 har en kraftfullare slirbroms än cuttan 201b samt den är byggd som en tank trots att den är en s.k. lågis. Till sist med inte minst, en curado 300 kastar långt oxå. En riktig klassiker med andra ord.
Här bjuder jag på en bild från min curado tid:
Alla mina curado fick inte plats med på bilden.
//TSenast ändrad av tonyex; 2015-05-18, 16:37.
Kommentera
-
Funderar också på ny rulle men velar mellan vanlig amba och lågprofil. Har enbart kört haspel tidigare och är lite orolig för overrun och trassel. Är någon av varianterna bättre än den andra? Är kastbromsen mer enkel att få till med någon? Funderar på Predator, revo beast etc.
Kommentera
-
Kastbromsarna är bra på alla etablerade rullar. Mitt tips är att välja den rulle som du tycker är skönast (tex Abu, Shimano, Daiwa). Välj en rulle från 1000-lappen eller uppåt, se till att den är anpassad till de kastvikter du vill köra.
Läs på om de olika bromsarna, hur de fungerar & hur du ställer in dem. Köp ett par billigare spolar nylonlina, ställ dig på en brygga & öva. Efter 4-5 skatbon är du redo att byta till den dyrare flätlinan, då har du knäckt koden. Då blir verklighetsuppfattningen omvänd till att det är haspelrullar som är trassliga & multirullen det mer problemfria alternativet
Kommentera
-
Det är tycke , smak och "storlek på händerna" som avgör vilken rulle är bäst. Satsa på kvalité i första hand. Två trådar om kastbroms på multirullar som är värda att kika på finner du här:
http://www.fiskesnack.com/forum/show...IVCB-IV-vs-MAG
http://www.fiskesnack.com/forum/show...ight=kastbroms
.... och precis som det är skrivet ovan, övning ger färdighet.
Häls //T
Kommentera
-
Jag har och fiskar både 300 DSV och Lexa 300 och de kastar ungefär lika långt, möjligen med ett litet plus till Curadon.
Å andra sidan upplever jag att Lexan kastar lite stabilare och kastbromsen kan lätt justeras utifrån (x2!) vikt- och vindförhållanden.
Den mekaniskt förfinade Curadon är lite mer nervös, ffa när man växlar mellan med- och motvindskast och vill trycka på en aning.
Nackdelen med min Lexa är att den låter märkbart mer än den tysta Curadon, vet inte varför men det stör mig när rasslar under kast... Någon har sagt att detta beror på lagerna men de är drygt ett år gamla och inoljade så... ?
Summa summarum den låga Lexan får just nu mera fisketid än Curadon som jag har lite svårare att handgreppa, den känns (och är?) något högre än Lexan och min hand landar bättre runt Lexan...
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av StorborreFår se om det blir DK 100 eller en Loongze Airlite.
Spöt jag funderar para ihop med Dankung...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-06-07, 12:02 -
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 862 visningar
0 gillar