Problem med Daiwa lexa 300 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Daiwa lexa 300

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med Daiwa lexa 300

Tjena!
    Som rubriken lyder så har jag lite problem med min daiwa lexa 300hl som jag köpte för endast någon månad sedan. Det som händer är att när jag frikopplar spolen och ska kasta så åker tumtangenten upp mitt i kastet ungefär var 15e kast. Detta gör att det tar tvärstopp mitt i kastet och har blivit av med en del beten...
    Hur ska jag lösa detta och få tumtangenten att vara nertryckt under kasten??

Reklamera den?

Kommentera

ska nog göra det, tänkte bara om det kanske var något som var väldigt lätt att fixa

Kommentera

Om den är så pass ny hade jag lämnat in den. Min lexa har aldrig haft det problemet under de två år jag ägt den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Petterpike Visa inlägg
          Tjena!
          Som rubriken lyder så har jag lite problem med min Dsom jag köpte för endast någon månad sedan. Det som händer är att när jag frikopplar spolen och ska kasta så åker tumtangenten upp mitt i kastet ungefär var 15e kast. Detta gör att det tar tvärstopp mitt i kastet och har blivit av med en del beten...
          Hej Petter;

Din Daiwa Lexa 300HL kanske inte frikopplas helt när du trycker ner tumtangenten utan den stannar kanske på halva vägen innan den åker upp igen. Prova med att hälla några droppar olja på glidytorna på båda sidor av tumtangenten. Frikoppla sedan, veva igång, frikoppla, veva igång, frikoppla ... och se om problemet är borta...

Om problemet kvarstår att tumtangenten fortfarande åker upp och slår till mitt under kastet finns det bara en sak att göra. Lämna in rullen där du köpte den för åtgärd!

Själv gillar jag verkligen att kasta med Daiwas behagliga multirullar. Jag har och använder ofta flera äldre Daiwa Procaster PR35SH Super High Speed 7.1:1 samt en otroligt långkastande Daiwa Procaster PMA35.

Som trollingrullar är Daiwa SG47LC mina egna favoritrullar sedan mer än 20 år tillbaka.

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

Kommentera

Vad har du för vev på rullen, dubbel eller den större enkelveven (powerhandle)? Är det den sistnämnda så är det viktigt att vevhandtaget pekar nedåt vid kast, annars är risken att den tunga vevknoppen får rullen att koppla mitt under kast. Detta är inget Daiwa-unikt utan gäller även för Shimano, ABU mm..

Kommentera

Ursprungligen postat av Petterpike Visa inlägg
              Tjena!
              Som rubriken lyder så har jag lite problem med min daiwa lexa 300hl som jag köpte för endast någon månad sedan. Det som händer är att när jag frikopplar spolen och ska kasta så åker tumtangenten upp mitt i kastet ungefär var 15e kast. Detta gör att det tar tvärstopp mitt i kastet och har blivit av med en del beten...
              Hallå
              även jag har samma problem med min rulle.Har du fått ordning på den ?
              jag tänker reklamera min hos den handlare jag köpte den hos.

Kommentera

Vet ej vad det är med lexa. Även jag hade detta problem, men tog isär och smorde upp den, och som old firehand sa, smorde glidytorna vid knappen. Sen har jag fiskat med en utan problem i över en månad nu
                Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

Sponsor: https://Kajakfiskarna.se

Kommentera

Har du servat den något under tiden du haft den? Om frikopplingen åker tillbaka låter det som att den behöver smörj för att trögt fett gör mekaniken seg. Alternativt har du bytt vev till någon form av "powerhandle"? De har också en tendens att råka slå över frikopplingen mitt i ett kast.

Kommentera

Jag testar bumpa denna då jag lyckades hitta den här tråden efter idogt sökande...
                    Har en Daiwa Lexa 300H som gör samma sak, oftast känner jag dock när den inte riktigt frikopplat ordentligt, men ibland inte, vilket är rätt...spännande? ...nån gång kommer man ju sitta där med en 25grams jiggskalle i huvvet...

har helt slutat fiska med denna rullen när andra är i båten, efter en väldigt nära incident med polarens pung... kan säga att han var lite blek i ansiktet när han "känt förhuden fladdra till under de tunna badshortsen" när en jiggskalle ven förbi och naglade sig fast i stövlarna hans... hahaha, det var skoj!

jag gillar att fiska med rullen för den är trots allt väldigt bekväm (och jag har den) och är väl enda rullen med hyfs hög utväxling jag äger.

Har testat plocka isär å fetta upp den ordentligt på allt, både sånt som kändes logiskt att det skulle kunna påverka men också allt annat...tyckte att problemet kanske blev lite mindre, men, fortfarande så visar den sin, ändå lite charmiga, karaktär då och då genom att försöka döda mig.

nån fler som meckat med sina och fattat vad som är problemet och/eller fått ordning på sin? ingen powerhandle på min så det kan uteslutas iaf...
                    https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 225 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist