Spinnspö och multirulle för jigg och dropshot? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö och multirulle för jigg och dropshot?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spinnspö och multirulle för jigg och dropshot?

    Tjena, tänkte köpa lite nya grejer och kör mkt jerk med multirulle för gädda och skulle vilja köra multirulle för jiggning och dropshot med, är sugen på FKP draugen D3 spinnspöt men jag har ingen aning vad jag ska ha för rulle för att kunna kasta lagom långt, helst inte för dyr eftersom dropshot/jigg inte är det jag fiskar mest, satt och funderade på om en BFT strike 6000L eller en shimano caenan kommer att leverera? kanske bättre att satsa på haspelutrustning? Berätta gärna era erfarenheter om rullarna eller kom med tips om andra rullar som funkar bra till detta fiske!
    Tack på förhand!

  • #2
    http://www.fiskesnack.com/forum/show...Shimano-Rullar

    Kommentera


    • #3
      jaså

      Kollat igenom dom flesta trådar och hittar inte tillräckligt med info, dom flesta trådar är 4-5 år gamla och rullarna finns inte längre elr heter nå annat eller så skriver dom bara om svindyra rullar som mgx osv, vill ha en för lagom pris som kastar lagom långt elr längre. verticalrullaena kanske duger för det?

      Kommentera


      • #4
        http://www.fiskesnack.com/forum/show...3%B6r-abborren

        http://www.fiskesnack.com/forum/show...imano+Scorpion

        Blir svårt att veta när du inte har nämnt någon budget. http://www.japantackle.com/Shimano/S...on_XT_1000.htm

        BFT strike 6000L hade jag inte ens petat på med tång.
        Senast ändrad av Leon; 2015-05-22, 07:35.

        Kommentera


        • #5
          Ska du kasta såpass lätta grejer kommer det tyvärr bara bli skatbon med dom rullarna du nämnde.

          Köpte en Daiwa Lexa 100 och lätt spinnspö för ett tag sen för att kasta 10-30 grams beten. Blev bara en jäkla massa trassel trots att man följde konstens regler. Vad jag förstått det som om man ska kasta såpass lätta grejer ska man trimma rullen eller köpa en rulle som redan är trimmad. Kan inte mycket om multirullar men avråder på att inte slösa bort en massa pengar som jag gjorde. Ett finare haspelset låter klokare
          Instagram: Zenfisherman

          Kommentera


          • #6
            hmm budget, tak på 1000kr då jag fiskar mest jerkbait, men vill kö multi pga att jag tänkte pröva lite lätt vertikalfiske med, men vill ju kunna fiska utan problem med jigg å dropshot,

            amerikanerna kör ju snuskigt lätta grejer med multirullar så borde funka för jiggfiske med tänkte jag

            Kommentera


            • #7
              Om du vill kasta riktigt lätt med multirulle kostar de plenty money, om man jämför med haspel.

              själv kör jag med en shimano curado på mitt draugen, det blir ju inga världsrekord i kast, men inte ett enda skatbo på 2 år, bortsett från när man skulle experimentera lite då

              Kommentera


              • #8
                Tja jag fiskar med ett draugen d3 först använde jag en billig ambassadeur silvermax funka bra sen vart prylsuget för stort så nu sitter det en revo stx på spöt och det va riktigt bra . Så beror på hur mycket pengar du vill lägga .

                Kommentera


                • #9
                  amba revo orra 2 sx då? antar att silver max å pro max kanske inte är nåt att ha

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Motorgoat Visa inlägg
                    Ska du kasta såpass lätta grejer kommer det tyvärr bara bli skatbon med dom rullarna du nämnde.

                    Köpte en Daiwa Lexa 100 och lätt spinnspö för ett tag sen för att kasta 10-30 grams beten. Blev bara en jäkla massa trassel trots att man följde konstens regler. Vad jag förstått det som om man ska kasta såpass lätta grejer ska man trimma rullen eller köpa en rulle som redan är trimmad. Kan inte mycket om multirullar men avråder på att inte slösa bort en massa pengar som jag gjorde. Ett finare haspelset låter klokare
                    Idag finns det många många rullar som klarar att kasta beten under 10g direkt ur kartongen. De rullar som Leon länkade till är några av dom. En Daiwa Alphas SV 105 är en annan. Dessutom kostar dom inte skjortan heller. Lexa 100 är nog lite för stor för det, men det kanske går om man anstränger sig.

                    Man ska köpa rätt grejer från början , annars finns det risk att man blir besviken. Har man möjlighet till att lägga till extra pengar på trim , då kan man få till en riktig bra kastkanon.


                    //T
                    Senast ändrad av tonyex; 2015-05-22, 08:31.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 617 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 575 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 300 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X