Halvstyvt spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Halvstyvt spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Halvstyvt spö?

Jag lyckas inte hitta något när jag söker på forumet mer än andra grejor som inte har med detta å göra..

Då jag fastnat i multirulle träsket så MÅSTE jag fiska med multi till allt... Så nu letar jag efter ett spö som är ganska kort, runt 6-7fot. Men sen vet jag inte vad som passar bäst i kastvikten?

Jag hade tänkt å kasta allt mellan 10g jigghuvud+ plus eventuell vikt på själva jiggen, crankbaits, medium poppers och halv stora gummibeten som väger runt 30-40g.

Jag tänkte mest på att man vill ju ha ett ganska styvt spö för å kunna kontrollera betet, men samtidigt ska de vara kul å drilla in fisk som väger under 5kg.

Vad kör ni med som har halvstyva spö och dänger efter borre med gummibeten å cranks aka bass style?
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Shimano Beastmaster M/H ?
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-05-25, 17:30.

Kommentera

Ett Lundgrens Cobra kanske? RST/LF spöna är ju billiga nu & genuint fina spön. Hade kollat upp dom. Finns ju några modeller att välja på.

Vad jag kör med? Haspel upp till ca 40g.

Kommentera

Sportex styx-V är 195 cm långt och passar kanon till multikastande.

Kommentera

Här får du lite info om några av mina bassspön:
          • TBC68MXF, LTB Top water /Shake Flick. Spöt är mer lämpat för lättare vikter och abborre fiske. Det funkar fint från 5-7 gr upp till 20 gr. Det går att kasta max 25 gr med det spö. Kastar långt med ganska lite ansträngning. Ett favorit spö för abborrefiske.
          • TBC71MHXF, LTB Swim jigg FINESSE spöt fungerar fint från och med runt 8-10 gr upp till max 25-30 gr och dessutom har mer ryggrad än TBC68MXF vilket lämpar sig för gös och gäddfiske med lättare beten. Detta spö kanske klarar att kasta 35 gr.
          • St Croix PC70HF2. Styvt spö som kastar fint från 10-15 gr upp till 60 gr.

Det spö du kanske ute är efter är ett Avid X Casting AXC74HF. Galet fint spö, som är perfekt för gummibeten. Detta spö var jag så nära att köpa i våras, men det var lite för klent för det jag ville ha det till. Maxgränsen ligger runt 45-50 gr.

Att jag har flera st spön som kan användas till nästan samma sak, beror på att det spö som kastar perfekt 10 gr beten funkar sämre för att kasta 30 gr beten och tvärtom. Det är så jag upplever det.

Faktum är att det finns många fina spön som kan fungera fint för det du är ute efter. Förutom alla andra förslag du har fått här i tråden, kolla på Savage gear spön oxå, dom är mkt prisvärda och funkar fint för gummibeten de oxå.

//T
          Senast ändrad av tonyex; 2015-05-26, 09:08.

Kommentera

Blev riktigt sugen på ett sådant! Kan ju tipsa ts om att jag även skulle rekommendera ett Fox rage som jag tycker är lätt att få till fina kast med.

Kommentera

CASTING ROD DAIWA TATULA 2.13m / 7-28g

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Det spö du kanske ute är efter är ett Avid X Casting AXC74HF. Galet fint spö, som är perfekt för gummibeten. Detta spö var jag så nära att köpa i våras, men det var lite för klent för det jag ville ha det till. Maxgränsen ligger runt 45-50 gr.
                //T
                Hmm why not. Har ju inte hittat ett spö för lättare gummi till min Exsence ännu... Blev lat och ville inte importera ett Loomis.

Kommentera

Avidspöna är fina. Känns påkostade & lätta. Köpte nyligen ett i haspelutförande. Skulle inte hålla det för osannolikt att det blir nåt till...

Kommentera

Ligger ett Avid X Casting AXC74HF här hemma nu, känns redigt trevlig och så är det så mkt. snyggare än mina Legend Tournament spön också vilket ju inte skadar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 884 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13