Amba 6000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amba 6000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amba 6000

fick en 70-80 talare amba 6000 som jag tänkte serva iordning!

nu till frågan funkar den som jerkrulle eller är den för klen ?

Klen är väl fel ord... En Amba 6000 är ingen klen rulle. Men andra saker kan innebära att din rulle inte är optimal för jerk. Nu är jag ingen expert på rullar och definitivt inte på rullar av den åldern du uppger.
    Ändå antar jag att det är en rulle med alustativ, med låg utväxling och med tvåpinnars centrifugalbroms plus en bromsstack till slirbromsen som är i klenaste laget. Alustativet håller nog ett tag för jerk, men är inte idealiskt, själv har jagh beställt ett kromat mässingstativ till min egen 6000 från -92, kostar runt en tvåhundring. Jag är inte helt säker på när ABU gick upp i utväxling men på mina 70-tals 2500 C är den, trots att den kallas High Speed, bara 1:4,7, vilket är långt ifrån optimalt till jerk. Många anser att till och med JB:s 1:5,3 är för lågt (håller i och för sig inte med där). Bromsstacken har egentligen bara två lameller och den kan uppdateras med kolfiberskivor.
    Slutligen, tvåpinnars C-broms är inte gjord för dagens flätlinor och de stora utgångshastigheter som den stumma linan åstadkommer. Men har du gamla runda pinnar med runda bruna vikter har Olle Tivenius http://www.sensibus.se/8825/OT%20Wheel,%20typ%20I ett smidigt och inte allt för dyrt uppgraderingsalternativ. Passar inte på min 6000 så den får tillsvidare harva vidare med två och det funkar, men jag ska beställa ny pinjong och sexpinnarsbroms inom en snar framtid.
    Kort sagt, det är ingen klen rulle du har, men som sagt inte helt optimal för jerk. Slirbroms och utväxling är väl det som fungerar sämst för ändamålet.
    Allt går att åtgärda, men det är inte gratis. ABU i Svängsta och Reelman har det du behöver...

Kommentera

Det var ta mig fan ett ordentligt svar...
      Jag behöver dock ha mig en ny Jerkrulle så vad ska man köpa ?

Kommentera

Jb!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av sanity Visa inlägg
          fick en 70-80 talare amba 6000 som jag tänkte serva iordning!

nu till frågan funkar den som jerkrulle eller är den för klen ?
          Hej Martin;

Din Ambassadeur 6000 kommer att fungera perfekt för dig som både "jerkrulle" och vanlig spinnrulle. Kom bara ihåg att nollställa slirbromsen mellan fisketurerna...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

Kommentera

Ok , för det hade vart lite skoj att komma med en gammal trotjänare vid nästa pass. :-) behöver dock byta veven men axeln är kort och får inte på nån grövre vev. Så får se om de går att byt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            272 959 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13