Tips, jerk/gummibeten, max 40 gr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips, jerk/gummibeten, max 40 gr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips, jerk/gummibeten, max 40 gr

Skulle ni kunna tipsa om lättfiskade gummibeten, inte jiggar, och jerkbait som funkar att köra på Svartzonker Signature Haspel 8'2" 8-30 G. Bör vara väldigt lätta att fiska med och som man kan spinna in likt en spinnare.
    Jag inhandlade en SG Real Eel 20 cm på 38 gr samt Buster Baby och Tiny Buster vilket har funkat kanon.
    Jag vet att min spö inte är optimalt för dessa typ av beten men jag fiskar väldigt allround och ville därav ha ett allround spö. Kör poppers, spinnare, wobblers, jiggar, jerkbaits ja de mesta :P

Salmo Slider 7 cm, mycket allround går knappt att fiska fel alla metoder verkar fungera, väger 21g som sjunkande, finns även flytande och den flyter som en kork Såg på Salmos hemsida att den finns i två ännu mindre storlekar men de har jag inte sett/provat.

Salmo Sweeper finns i en tillräckligt lite storlek 10 cm den med, lite mer traditionellt jerk bete. Kör själv 12 cm som väger in på drygt 30g på lätt jerk spöt, men den är nog i överkant för dig.

Annars får jag slå ett slag för SG 4 Play 13 cm, mer ett swim bait än ett jerk men den går att hitta på mycket trick med om man fiskar den lite mer aktivt.

Kommentera

Tack för tipsen!

Jag har en Salmo Slider, dock 10cm-versionen (36g) vilket är på gränsen. Känns lite småklumpig/tung för mitt fiskespö vilket gör att jag föredrar Buster Baby över Salmo Slider. Går jag dock ner till 5cm eller 7cm så kan det mycket väl vara jackpot.
      Går det att använda små jerkbaits så som t.ex Salmo Slider 5cm och Tiny Buster för abborre?

SG 4 Play ser otroligt intressant ut och kommer definitivt att testas

Kommentera

Jag gillar mcrubber big bass... Riktigt effektivt inne i vassen
        Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Jag har fått massa borrar på Tiny Buster.

Kommentera

Jag rekommenderar inte å kasta med SG's 4-play plast wobblers... 90% av kasten hamnar främre kroken över antingen beteslåset elr linan därframme... Jäkligt störande... Elr så råkar jag ha dem gamla versionerna ( om de finns ), för jag tycker man borde räknat ut att främre kroken inte ska kunna nå främre öglan... Ännu mindre nå runt beteslåset..
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
              Jag rekommenderar inte å kasta med SG's 4-play plast wobblers... 90% av kasten hamnar främre kroken över antingen beteslåset elr linan därframme... Jäkligt störande... Elr så råkar jag ha dem gamla versionerna ( om de finns ), för jag tycker man borde räknat ut att främre kroken inte ska kunna nå främre öglan... Ännu mindre nå runt beteslåset..
              Jag kan väl inte säga emot dig, eller... Har inte alls upplevt det så, men kanske för att jag inte tänkt specifikt i de banorna. Har bara provat plastarna, men det är ju dem du menar och jag kan inte säga att jag haft de problemen...
              Till TS kan jag bara säga: Lycka till med ditt alroundfiske... Funkar det är det naturligtvis kanon, men jag skulle nog vilja ha två spön. Ett kortare för jerken och ett 8-9 fot upp till 40-50 gram för lätta gummin och tailar. Sedan är jag väl kanske lite bortskämd med fem olika multiutrustningar mellan 5 och 160 gram...
              Men som sagt, ett kort styvare spö för jerkar (även om det rör sig om drag under 50 gram) och ett lååång och mjukare spö för
              lättare gummin, Mc Mio-tailar och liknande...
              Behöver inte kosta skjortan! Nu har jag liten erfarenhet av haspel i sammanhanget (har harvat på med ABU 444 innan jag sjönk i multiträsket) men utbudet där är ju helt klart större än för oss multinördar. Och jag har, trots triggerhandtag, få (inget, tror jag) spön över lusentappen...
              Skitfiske!

Kommentera

Westin Swim eller stora modellen av Spöket. Brukar ge dom till folk som börjat fiska. Fin simmande gång och enkel att kasta.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                271 357 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13