Tips på rulle till större jiggar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på rulle till större jiggar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på rulle till större jiggar!

Tjena!
    Har tänkt o skaffa mig lite spinnfiske utrustning och har planer på att köpa SZ 8,6.
    Men nu till ämnet, vilken rulle skulle ni tipsa om när jag vill kunna kasta lite tyngre jiggar?
    Lämna gärna kritik på SZ-spöet och ifall det finns något bättre för ungefär samma prisklass!

- Lågprofil/högprofil?
    - Märke?
    - +/-

Skitfiske

Lågprofil vs rund så är det bara du som kan avgöra vilket som är skönast att fiska med. Lågprofiler är oftast lättast att greppa/palma än en rund rulle. Men båda funkar kanon att fiska med. Märke så skulle jag personligen välja shimano då jag gillar dom o dom har väldigt fina bromsar. Men shimano,daiwa o abu gör alla 3 bra rullar som gör jobbet. O dom har oxå olika prisklasser på rullarna.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Finns högvis med trådar om detta men jag lyckades inte hitta någon av dem bra.

Så mitt svar blir Shimano Calcutta 300/1D bekväm att fiska med då den ligger bra i handen, kastar super bra. Den känns stabilare än mina gamla Ambassadeurer då den är fräst ur ett stycke och inte har de vanliga gavlarna/stativet från Abus rund rullar detta leder även till att den i kyligt väder blir extremt kall att hålla i. Rullen har även en kvalitet känsla som inte återfinns i någon lågprofilare jag testat till gädda (Abu Toro 50/60, Daiwa Lexa 300/400, Abu Beast). Ytterligare plus är: När kastar behöver man inte hörselskydd och vid inspinning så känns det inte som om man maler kaffebönor.

/Apan

Kommentera

Finns massvis med trådar precis som Monkey skrev & alla kommer att rekommendera dom rullarna dom använder & i slutändan är det ändå vad du tycker känns bäst som avgör .
        Skulle börja med att besöka den lokala fiske butiken & känna & klämma på vad dom har att erbjuda & du har en bra butik i Karlskrona som kan gäddfiske .

Detta kit är bra

Kommentera

Tack för svaren!
          Angående låg/högprofil så tycker jag att det är mycket skönare att hålla i lågprofilarna, men om rullen börjar gnissla eller liknande så är det ju mycket lättare att plocka isär o smörja tex en ambassadeur. Ska du laga en lågprofil måste du nästan lämna in den. Så jag är lite kluven där...
          Annars har jag kollat lite på Okuma Citrix, någon med kunskaper om denna rulle?

Kommentera

En lågprofin är inte så mycke krångligare att ta isär än en rund amba tycker jag.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Inte? Känns lite som att pilla med en laptop eller stationär dator om man ska jämföra. Eller är jag helt ute o cyklar? Finns det guider på tex YT?

Kommentera

Ursprungligen postat av simfri2 Visa inlägg
                Tack för svaren!
                Angående låg/högprofil så tycker jag att det är mycket skönare att hålla i lågprofilarna, men om rullen börjar gnissla eller liknande så är det ju mycket lättare att plocka isär o smörja tex en ambassadeur. Ska du laga en lågprofil måste du nästan lämna in den. Så jag är lite kluven där...
                Där har du helt fel.

Är skitenkelt!

Gjorde det på min kinarulle häromdagen.
                Innan dessa hade jag bara haft isär den lite och oljat in den.

Visst, där är kanske lite mer delar än i en Amba från 80-talet men samtidigt behöver man ju inte skruva isär allt.
                Sedan är dessutom de flesta väldigt lika i konstruktionen(iaf inom samma märke) så kan man en så kan man alla(nästan)

Så för den delen så tycker jag inte att du ska välja bort lågprofil.

Och ja, jag har haft isär runda ambor med, nästan varje kväll jag inte fiskat de senaste veckorna.
                Nu har jag rengjort mina till den gränsen att det blir maniskt och de är sååååå mycket smidigare nu.

Ska byta lager och fixa grannens nu med
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av simfri2 Visa inlägg
                  Okuman är nog inte många som har kört med , eftersom bromskraften är endast 5kg är det nog inte byggd för det tyngre gäddfisket .

Har provat flera lågprofilare för gäddfisket & samtliga har varit riktigt bra & skulle jag rangordna dom efter mina upplevelser
                  1 Shimano Curado 301 , Tystast , mjukast , stabil & långkastande , finns inge negativt
                  2 Daiwa Lexa 300 , robust , magnetbroms bra kast egenskaper . Nackdelar känns lite rå & låter
                  3 Quatum EXO 300 Lätt , långkastande . Negativt kändes lite orolig att kasta med
                  4 ABU Revo Toro/Naci Bra kast egenskaper . Nackdelar låter mkt tvivelaktig kvalité . Min rasade efter 3 månader , har flera kamrater som har fått skicka in sina för att dom rasat .

Angående service är det ingen större skillnad på en lågprofilare & rund rulle .
                  Denna video visar hur man river en Daiwa Lexa

Kommentera

Det beror på vad man menar med service.. Att ex. plocka isär linspridarmekanismen brukar vara mycket mer pilligt på en LP än på en rund rulle. Har skruvat mycket i både låg o hög och att säga att det är ingen skillnad håller jag inte med om =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    280 579 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40