Stradic Ci4+ eller Technium - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stradic Ci4+ eller Technium

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stradic Ci4+ eller Technium

Tjenare,

Köpte mig ett nytt spö och rulle förra veckan, men har börjat vela angående rullen. Jag slog till på en Technium 2500 då Stradic:en bara fanns i storlek 1000.

Jag undrar vad ni hade gjort (eftersom det i princip är samma pris på rullarna). Behålla Technium eller lämna tillbaka och köpa Stradic? Vad är det egentligen för skillnad på dessa?

Vad jag vet så är Stradic lättare och drar in mer lina per vev. Något annat som skiljer?

Spöt jag slog till på är TD Fishmaker II 3-18g. Fiskar bara jigg (texas och vanligt) om det har betydelse i val utav rulle.

Tacksam för lite input.

Gott kaffe på er!

Jag har köpt precis samma spö som dig, skulle nog lämna tillbaka technium och fiska med stradicen då 1000 tycker jag är en bättre storlek.
    DEN SOM INTE FISKAR, LEVER INTE

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskare2001 Visa inlägg
      Jag har köpt precis samma spö som dig, skulle nog lämna tillbaka technium och fiska med stradicen då 1000 tycker jag är en bättre storlek.
      Kände på 1000-rullen och den var lite väl liten för min smak. Kändes bättre med en 2500.

Men hur är det med utväxling osv när det kommer till jiggfiske? Vad föredrar ni? Brukar fiska en del i lite småströmt vatten när jag är på landet och då blir en rulle med hög utväxling "trögare", om jag förstod det rätt.

Kommentera

Behåll storleken men byt rullen om det går.
        Har inget emot Technium men Stradic 2500 väger som en Technium 1000 fast med större diameter på spolen, vilket gör att den sannolikt kastar ngt bättre.
        6:1 eller 5:1 är ingen milsvid skillnad i utväxling och 2 500 torde ha en ngt längre vev än 1000 (?) vilket "tar bort" en del av trögheten pga ökad invevningskraft. En rulle på ca 200 g bör balansera bra på ditt spö (7,7-8 fot?)

Kommentera

En stradic i 2500 hade varit optimalt men en 1000 kommer funka riktigt fint också.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Behåll storleken men byt rullen om det går.
            Har inget emot Technium men Stradic 2500 väger som en Technium 1000 fast med större diameter på spolen, vilket gör att den sannolikt kastar ngt bättre.
            6:1 eller 5:1 är ingen milsvid skillnad i utväxling och 2 500 torde ha en ngt längre vev än 1000 (?) vilket "tar bort" en del av trögheten pga ökad invevningskraft. En rulle på ca 200 g bör balansera bra på ditt spö (7,7-8 fot?)
            Det är just vikten som lockar. 1000-rullen satt verkligen fint på spöt som är 8 fot, och Technium 2500 hade inte riktigt lika bra balans.

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
            En stradic i 2500 hade varit optimalt men en 1000 kommer funka riktigt fint också.
            Känns lite som om att det är så ja.

Frågan är om det är värt besväret att returnera Technium-rullen och beställa en Stradic 2500 från annan butik, eller känna på 1000-storleken igen och ta den istället (om den kanske känns bättre den här gången).

Vad tycker ni om mindre rullar? Kändes det rätt från början eller blev ni vana efter ett par turer?

Kommentera

En Stradic 1000 kan bli alltför lätt på 8 fotarn, då hellre en Technium 1000.
              Som nämnts så funkar båda väl. Jag har en Exage (?) 1000 om jag minns rätt, den funkar också även om just jag föredrar min Stradic 2 500.

Kommentera

Jag kör en technium 1000 med 0,10 på ett 8' yasei 7-28g och det funkar utmärkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  En Stradic 1000 kan bli alltför lätt på 8 fotarn, då hellre en Technium 1000.
                  Som nämnts så funkar båda väl. Jag har en Exage (?) 1000 om jag minns rätt, den funkar också även om just jag föredrar min Stradic 2 500.
                  2500 känns onekligen som det bästa valet, men jag skulle nog kunna köra på en 1000 bara för att slippa returnera och beställa om på nytt (ogillar sånt meck).

Ursprungligen postat av Flower Visa inlägg
                  Jag kör en technium 1000 med 0,10 på ett 8' yasei 7-28g och det funkar utmärkt.
                  Låter lovande. Vad för fisk fiskar du? Har du plockat hem något "tyngre" utan att stöta på problem?

Kommentera

Ursprungligen postat av gottkaffe Visa inlägg
                    Frågan är om det är värt besväret att returnera Technium-rullen och beställa en Stradic 2500 från annan butik, eller känna på 1000-storleken igen och ta den istället (om den kanske känns bättre den här gången).

Vad tycker ni om mindre rullar? Kändes det rätt från början eller blev ni vana efter ett par turer?
                    Det är det , med en 2500 stradic kommer du få en perfekt balans .
                    Har själv haft en Technium & den är jätte fin men passar inte alls ihop med det spöt på samma sätt .
                    Med en stradic 2500 kommer det bli kärlek ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 861 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04