Byggsats jerkspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byggsats jerkspö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byggsats jerkspö?

Någon som vet om det finns byggsatser för jerkspön att köpa? Om ja, finns det någon schysst sida där man kan kolla lite på olika modeller?
    [FONT=Courier New]Är det inte restskatt så är det förstoppning.. Riktigt glad får man aldrig va..[/FONT]

Är inget proffs... men akta dig för spöbyggnad, manuellt lindande av spöringar leder till både gamnacke och fingerskador snarlika sms-tumme-förslitning. Trots detta mycket kul och framför allt, beroendeframkallande

Skall försöka bygga ihop ett eget typ medium-jerkspö till våren på något sätt, har lite USA-importerade spödelar liggande... men saknar fortfarande lämplig klinga. Har sökt runt bland alltid hjälpsamma lokala hökare efter jerk-klingor, dock utan direkt resultat. Ett tips jag fick var att modifiera befintlig modell. Det var kanske inte min grundtanke men borde i teorin fungera ganska bra, iaf när det gäller att bygga om själva handtaget. Att ta bort befintliga spöringar och linda på nya kanske skulle kännas lite sisådär.

Man kommer iof sig ganska långt med ett standardspö som man omedelbart kapar upp i bakänden (dock ryker garantin all världens väg, men det brukar det vara värt) och sedan lägger in lite extra vikt för balansens skull så känns det genast skönare att använda (bekvämare att bära en lång planka på mitten liksom). Efter lite pyssel och tester går det att anpassa balansen efter sin egna rulle, teknik, tycke och smak. Kanon!

Lägg gärna upp tips här om du hittar några lösa klingor eller byggsatser.
    www.mag.nu

Kommentera

Ursprungligen postat av Cephalus
      Jag tror att Fly Fisherman säljer rena klingor. Hör med Push-Up, han vet mer!
      Frågade FF också... förra veckan... hade inga lösa jerk-klingor hemma...
      www.mag.nu

Kommentera

Jag har oxå suttit och kikat på spöbyggnad. Men det mesta man hittar är ju flugfiskespön. Det jag skulle vilja bygga är ett Jerkspö samt ett 9ft spinspö.

Vart kan man köpa delar och komponenter till detta?

Kommentera

Att bygga ett spö med bra komponenter är lika dyrt som att köpa ett färdigbyggt.

Vill man ändå försöka sig på det har jag en kompis som gjort ett jättefint jerkspö på en 6' 30Ibs sportex havsfiskeklinga. Kanske finns lite större utbud på havsfiskeklingor än jerkklingor?
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Tackar för svaren! Ska kolla runt lite och se vad som finns!
            [FONT=Courier New]Är det inte restskatt så är det förstoppning.. Riktigt glad får man aldrig va..[/FONT]

Kommentera

En sån här 7' varianten har jag gjort ett jerkspö av, är supernöjd då jag hatar de knäckstyva grafitspetten. Kastar långt och bra, en gädda på 1,5 eller en kilosborre böjer spöt ordentligt. En gädda på 10,62 är den största jag tagit på spöt, tröttar utmärkt. Eftersom det är en E-glasklinga är den relativt grafitklingorna mjuk men ryggraden är grym! Kastar upp till ca 120 g utan bekymmer. Enda minuset är att det är "topp i" men så är det med delade glasfiberspön.

Kommentera

Ursprungligen postat av apersson69
                En sån här 7' varianten har jag gjort ett jerkspö av, är supernöjd då jag hatar de knäckstyva grafitspetten. Kastar långt och bra, en gädda på 1,5 eller en kilosborre böjer spöt ordentligt. En gädda på 10,62 är den största jag tagit på spöt, tröttar utmärkt. Eftersom det är en E-glasklinga är den relativt grafitklingorna mjuk men ryggraden är grym! Kastar upp till ca 120 g utan bekymmer. Enda minuset är att det är "topp i" men så är det med delade glasfiberspön.
                Några frågor...

Vad kostar frakten för ett spö därifrån?

Hur knepigt är det att bygga ett eget spö? Jag har inte tummen mitt i handen direkt men jag har inte byggt något spö förut..

Vad behöver man för verktyg och material för byggandet?

Kommentera

Hittade vad jag tror är en ganska schysst sida med spömaterial, men min utrikiska är inte tillräckligt bra för att förstå vissa termer. Någon som är bättre än jag på detta? Här är sidan som finns under sajten www.customtackle.com

Funderade lite på de spöna som fanns under rubriken "SC II GLASS SPIINNIING//CASTIING//TROLLIING ROD BLANKS"

"Spinning rod"? är det spinnspö?
                  "Casting rod" = haspelspö?
                  Viktangivelserna, någon som vet vad f--n det är i gram? Ex. 1/16-5/16...
                  Action, förstår jag vad det är men vad bör man ha till ett jerkspö? Fast?
                  Power??
                  Line-wt??

Faan vad frågor det blev... Jag fattar nog när allt kommer omkring inte ett skit av vad det står på sidan.. Om det är någon som orkar plöja igenom sidan och förklara lite för mig vore jag oändligt tacksam!!
                  Senast ändrad av Negus negesti; 2006-02-27, 13:47.

Kommentera

Ähh skit i mitt ovanstående inlägg.. Jag har sökt som en dåre på nätet, massa sidor finns det ju men det är ju helt jä--a omöjligt att förstå vad det är för sorts spön.. Får väl bli att köpa ett färdigt istället! Synd att det inte finns några vettiga svenska sidor som säljer användbara kit..

Tack iaf för informationen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 265 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13