Tips på kort jiggspö mottages - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på kort jiggspö mottages

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på kort jiggspö mottages

Jag gillar verkligen att fiska abborre och såklart lite bonussnipor mellan varven. Nya favoritbetet är McRubber Bass med 10g skalle.

Idag har jag ett Draugen D4 6' och är inte helt nöjd då det saknar känsla enligt mitt tycke, lite för styvt. Är det någon som har ett bra tips vad jag ska ha istället? 6-7' gärna lite mer helaktion än bara topp och ca 5-20g. Pris runt laxen.

Rullen som ska sitta på är min Abu revo sx10 (haspel).

Kan nämna att mitt gamla "billiga" shimano alivio 7' 5-20g var riktigt roligt att drilla på men lite väl svampigt att jigga med.

Shimano beastmaster kan vara en kandidat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
      Shimano beastmaster kan vara en kandidat.
      I sådana fall har jag ett ståendes som jag tror är 6 fot om du har vägarna förbi Malmö

Kommentera

Det var väl lite det TS var ute efter om hen tycker ett draugen är för styvt. Jag har också ett 7' beastmaster, har jiggat mycket med det och det är väl ok, men jag föredrar andra spön. Smaken är som baken.

Kommentera

Om du har lite flyt kan du kanske hitta ett av mina favoriter. Ett Berkley Series One 6' 1/8 - 3/4, gammal serie men galet skön känsla till tusen och odelat.

Kommentera

Jag håller med om att Beastmaster inte är någon större hit för jiggfiske. Min största nitlott i spöarsenalen...
            Dragons fishmaker är väldigt prisvärt annars som jag bytt till för traditionellt jiggfiske. Väldigt mjuk känslig topp men x-fast klinga med mycket ryggrad. Har även vita Yasei som är kanon och ett odelat Berkley skeletor DS river som har ypperlig känsla men om du tycker draugen är för styvt så är sannolikt Berkleys spön det också.
            För eget tyckte finner jag dock att lite styvare spön har mer känsla en de mjuka som absorberar mer av småhuggens vibrationer i klingan.

Kommentera

Har ett beastmaster 8' 10-30g som jag tycker är skönt att kasta med, har använt det för bla HÖ. Men det är inte den känslan jag är ute efter, vill ha UL feeling men upp till minst 20g. Är jag ute efter ngt som inte finns? Har provat Yasei Dropshot Red men sålde det direkt, på tok för mycket topp och totalt oskönt grepp.

Dragon återkommer mycket, hittade inte rätt på H&B rean då 8' var rätt vikt men för långt och 7' för hög vikt (26g).

Kommentera

Jag tycker mjuka spö ger sämre känsla och håller med alla som säger att Beastmaster är ganska känslolöst.

Dessa är där mer känsla i utan att dom blir för styva http://www.fiskeutrustning-online.se...on-10509p.html

Kommentera

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	368,2 KB
ID:	1779338
                  Click image for larger version

Size:	635,3 KB
ID:	1779339Click image for larger version

Size:	317,7 KB
ID:	1779340

D4:an är kanske inte så tokigt ändå, idag var stora borrarna på hugget liksom förra lördagen. Men helt plötsligt tar det slut lika fort som det börjar, då vet man att gäddorna är på frammarsch. Detta är mer regel än undantag på min spot så jag har börjat köra med wolframtafs. Dom små McRubber Bass är tydligen oemotståndliga även för de lite större firrarna. Först upp efter 5 borrar kom en ca 2kg gädda, kastet efter kom detta "monster" (utifrån ett borreperspektiv) på och det blev en kamp värdigt ett D4. Fireline 0.12 och avsaknad av tång så var det bara att trötta ut den så mycket som möjligt, ett missat gälgrepp och ett sista ryck så var tafsen ett minne blott. Tror jag behåller Draugen över vintern ändå. Gissar på ca 6-7 kg gädda. Hade den i handen för någon sekund.

Kommentera

Bumpar lite:

Har nu testat ett Abu Veracity men lite missnöjd med det extremt korta bakhandtaget.

Jag kör inte bara jigg, det blir även spinnare, småvobblers och nån mindre sked.

Mer tips på sköna abborrespön som är 7 fot och bestesvikter från 5-7g till 18-25g mottages gärna! Kommer nog byta rulle till en Shimano Rarenium 1000 Ci4.
                    Senast ändrad av KN; 2018-01-05, 00:57. Anledning: Går inte att stava på iPad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 839 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04