Val av spö till havsöring. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av spö till havsöring.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av spö till havsöring.

Har funderingar på att skaffa mig ett längre spö för havsöringsfisket då jag bara äger korta spön då dom är smidigare i båten. Men tänkte de kunde vara skönt o slippa ta båten varje gång,havsöringen gillar ju när det är lite hårdare pålands vind. Så då har jag ju större nytta av kastlängderna ett längre spö ger. Har hittat 3 kandidater iaf.

1. Fenwick aetos A1004M 8-32g.
    2. Berkley chili 903 7-25g
    3. St:croix avid AVC96MF2 -3/4oz (21g)

Prisskillnaden e ju typ 500:- billigast/dyrast. Så delar gärna era erfarenheter av ovan nämnda spön. Fenwick o st:croix har ja ju bara hört gott om o berkley chili har ja typ inte hört nånting om. Fenwick spöt skulle ju funka att använda till gäddfiske med bombarda o gäddfluga o massa andra beten oxå för den delen. Med de andra 2 spöna känns de som att valmöjligheterna inte är riktigt lika stora. Men de e som vanligt,ju mer ja klurar desto mer osäker blir jag
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Oavsett om du ska ha multi eller haspel gäller samma regler.
    Välj längd mellan 9-10 fot kastlängden kommer vara typ samma så ta längden du trivs med. Ta högre kastvikt för du behöver extra tryck i klingan när det ska tryckas på in i vinden, typ ett spö upp till 30-40 gram.

Avidspöt du kikat på går bort. Minst 1 Oz bör du ha. Så Fenwickspöt skulle jag valt av de du nämnt.

/ H

Kommentera

Har ett Fenwick Ironreather 10' 8-32gr(tror jag) och det är ett underbart spö.
      Har dock inget att tillägga mer än så.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Någon som har synpunkter på daiwas haspelspön till Hö? Crossfire t.ex. Har presentkort på xxl och de har ett 9,6" som kanske funkar men det blir att beställa på nätet och då blir det ju lite chansning..

Kommentera

Det är multi som ska användas. Jo de lutar mest åt aetos just nu. Men ska försöka klämma o känna lite på spöna innan köp. Blir så mycke enklare då än o bara läsa data o kolla på bilder .

Kommentera

Avidklingan är ju sjukligt mysig....men som sagt få tag på en i 1oz istället? Det skulle iaf jag gjort.

Berkleyn trillar ju bort direkt.

Enbart känt på några fenwick i butik men dom känns rappa.

Kommentera

Jo de lutar mest åt aetos just nu.
              Fortsätt låta det luta åt det hållet Fenwick gör riktigt bra Kustfiske spö,
              Dom har ganska smala handtag men mig stör det inte

Om du går in i en butik och kollar så känn även hur dom känns med rullar i den storleken du tänkt använda, om Hö fiske från land kan du behöva kasta riktigt många kast och ofta riktigt långt också så det gäller kombon är bekväm.

Kommentera

Har Avidspöt upp till 1 oz och det är bra klipp i klingan. En bekant tog ett 2 oz spö enbart för att dänga 30-40 grams Vicke till horisonten. Fundera även på vilket bete som du tänker använda, fladdriga skedar kastar uselt i motvind men sätt på en bombarda och det är nemas problemas. Tycker faktiskt att priset är en viktig faktor för såååååå mycket bättre blir det inte även om du lägger till en tusenlapp på ett spö. Ibland går det att hitta typ ett Shimano Speedmaster eller Berkley Skeletor på rea för under tusingen vilket är riktigt prisvärt. Sen får du fundera på om du vill ha snabb klinga eller långsam samt vilket aktionen du föredrar.

Kommentera

Beten blir mestadels kustwobbler som vicke o spöket. Sen blir de ju lite bombarda med jigg lr fluga i änden.

Kommentera

St:croix avid AVC96MF2 -3/4oz (21g) är ett trevligt spö. Men vid fiske från land föredrar jag mitt gamla Conolon premiere 10'6" 15-35g.
                    Ett spö som klarar lite tyngre drag 20-30g fungerar bättre från land. Så titta på ett avid 1oz.
                    Click image for larger version

Name:	IMG_20131110_232709.jpg
Views:	1
Size:	988,6 KB
ID:	1779569

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04