Val av spö till havsöring. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av spö till havsöring.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur långt är bakhandtaget på avid? Hört talas om att de ska vara ganske kort. Personligen föredrar ja bakhandtag med lite längd
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
      Någon som har synpunkter på daiwas haspelspön till Hö? Crossfire t.ex. Har presentkort på xxl och de har ett 9,6" som kanske funkar men det blir att beställa på nätet och då blir det ju lite chansning..
      Har fiskat senaste säsongerna med ett Daiwa procaster x seatrout 10ft 5-25gr, sjukt prisvärt spö med mkt känsla i. Fiskar mkt med Sömmet o D360 i vikterna 18-22gr, vilket det fungerar ypperligt till.

Kommentera

Okej. Trist om bakhandtagen är för korta.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	1445073964208-2059085616.jpg
Views:	1
Size:	975,0 KB
ID:	1779570
          Avid AVC96MF2 nederst

Tycker längden på handtaget passar med den snabba aktionen på spöt i kombination med en mindre rulle.

Kommentera

Kanske ska uppdatera tråden lite. Det blev ett berkley chili 903 7-25g. Köptes här på forumet,o för pengarna jag sparade köpte jag flugor o drag. Spöt är riktigt trevligt o fiska med o levererar långa kast. Actionen är åt de lite snabbare hållet men inte för snabb. Spöt kändes så trevligt så att ett till är på väg hit i skrivande stund. Fast i kastvikterna 15-45g. Tror spöna kommer att komplettera varandra riktigt bra till de spinnfisket jag bedriver.

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
              Har funderingar på att skaffa mig ett längre spö för havsöringsfisket då jag bara äger korta spön då dom är smidigare i båten. Men tänkte de kunde vara skönt o slippa ta båten varje gång,havsöringen gillar ju när det är lite hårdare pålands vind. Så då har jag ju större nytta av kastlängderna ett längre spö ger. Har hittat 3 kandidater iaf.

1. Fenwick aetos A1004M 8-32g.
              2. Berkley chili 903 7-25g
              3. St:croix avid AVC96MF2 -3/4oz (21g)

Prisskillnaden e ju typ 500:- billigast/dyrast. Så delar gärna era erfarenheter av ovan nämnda spön. Fenwick o st:croix har ja ju bara hört gott om o berkley chili har ja typ inte hört nånting om. Fenwick spöt skulle ju funka att använda till gäddfiske med bombarda o gäddfluga o massa andra beten oxå för den delen. Med de andra 2 spöna känns de som att valmöjligheterna inte är riktigt lika stora. Men de e som vanligt,ju mer ja klurar desto mer osäker blir jag
              Hej Jimmy;

Kastar du från båt efter Havsöring kan ett 9-fots haspelspö få duga...

Ska du kasta från klippor och steniga stränder och kunna täcka lite större kastområden rekommenderar jag 10-12 fots Berkley, Fenwick och Sportex haspelspön och helst 11-fots...

Mitt gamla SPORTEX KEV FLOAT 11-fots 1½ lbs "Sea Trout" fungerar fint utefter Vätterns stränder...även vid pålandsvind!

Go for the Big Trouts!

http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm
              Old Firehand
              Senast ändrad av Old Firehand; 2016-02-05, 19:02.

Kommentera

Fiskar oftast från båt. Men kastlängderna jag får med 7-25g såöt o min ambassadeur 1500c räcker gott o väl där ja fiskar

Kommentera

Jag kör endast bombarda och då med Westins W3 13 fot 7-30gr :-) 30-35gr kastar man iväg j-igt långt och bra :-)
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                    Jag kör endast bombarda och då med Westins W3 13 fot 7-30gr :-) 30-35gr kastar man iväg j-igt långt och bra :-)
                    Jag kör väldigt blandade beten. Men bombarda ger ju grymma kastlängder,kör med 20g slow sink med fluga alt jogg. Tänkte testa spöt till abborre oxå.

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                      Jag kör väldigt blandade beten. Men bombarda ger ju grymma kastlängder,kör med 20g slow sink med fluga alt jogg. Tänkte testa spöt till abborre oxå.
                      Jag har testat kasta med 20gr Vicke, men tycker inte man kommer lika långt som med bombarda :-) kan ju va en synvilla oxå, 30gr slow sink är nog den jag kastar längst med :-) 35gr slow sink andvänder jag mest vi strömmande vatten :-) jag äger ju inte så många drag då jag tappat intresse för det, kör nästan bara fluga till allt :-)
                      Men kan rekommendera Westin spö :-) inte så dyra heller så man får mycket spö för pengarna :-)
                      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                      Flugfiske är en Livs-stil
                      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 146 visningar