Grön på jerkfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grön på jerkfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    Men detta går ju klart bara att spekulera i, dock hade det varit sjukt kul att veta
    Japp, det hade varit kul att veta. Tror inte jag känner någon som reggat en gädda, trots många i bekantskapskretsen som riktar sitt fiske på arten. Är kanske så att de största spöfångade madamerna som fångats i Svea rike inte är reggade ( många som tror det i varje fall )? Storfiskregistret ( http://www.sportfiskarna.se/Storfisk...rfiskregistret ) är ju inte ens öppet utan man måste vara medlem i sportfiskarna för att ha tillgång till det.
    Senast ändrad av Wadman; 2015-10-31, 10:07.

Kommentera

Jahaja... Kan inte låta blir att undra lite vilka drivkrafter som ligger bakom vissa av inläggen i den här tråden. Som joens konstaterar så rör det sig bara om spekulationer. Det är möjligt att ABU reflex eller Atom eller Hi-Lo, eller gamla Zalt eller vilket bete som helst tagit fler gäddor än Buster... Men det VET vi inte! Vad vi däremot VET är att Buster Jerk är det bete som varit mest framgångsrikt enligt tillgänglig statistik. Hur mycket vi än gissar att andra beten kanske varit bättre genom åren så VET vi inte, vi gissar, spekulerar. Varför i hela friden lägga energi på att försöka förringa det faktum som befintlig statistik visar på? Är det måhända bitterhet över att Buster inte infriat de förväntningar skribenterna haft på betet efter alla lovord..? Buster är definitivt inte mitt favoritbete! Men när jag jerkar så sitter det allt som oftast en Buster Gray shadow i tafsänden. Vid andra metoder kan det vara allt från stora Reflex till shallowriggade stora shadar. Och det tog flera år innan jag fick fisk på den helgonförklarade skitmörten. Ändå kan jag inte bortse från fakta. Det enda vi VET är att det är ett mycket effektivt bete!
      Allt annat ni hävdar är däremot bara gissningar...
      Skit fiske!
      Gösta

Edit: Jag fiskar ju annat än gädda också, så betesspannet med spinnspö sträcker sig från 7-grams Reflex och uppåt. Under det så är det UL-haspel som gäller...
      Senast ändrad av Gösta; 2015-10-31, 17:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
        Det enda vi VET är att det är ett mycket effektivt bete!
        Allt annat ni hävdar är däremot bara gissningar...
        Skit fiske!
        Gösta
        Japp, rena spekulationer och att betet fiskar bra är nog de flesta överens om Förresten, hur många av dina gäddor 7.5 kg och uppåt är reggade?

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
          Japp, rena spekulationer och att betet fiskar bra är nog de flesta överens om Förresten, hur många av dina gäddor 7.5 kg och uppåt är reggade?
          Nu fäller jag en liten tår..! Sanningen är ju den att mitt pb ligger på dryga fem kilo och det är definitivt inte reggat. Men trots att jag fyller 70 nästa år så har jag inte givit upp hoppet..
          Trevlig helg!
          Gamle Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            Nu fäller jag en liten tår..! Sanningen är ju den att mitt pb ligger på dryga fem kilo och det är definitivt inte reggat. Men trots att jag fyller 70 nästa år så har jag inte givit upp hoppet..
            Trevlig helg!
            Gamle Gösta

Trevlig helg

Kommentera

Ja trevlig helg på er, fiskesnackare!

Kommentera

mitt pb ligger på dryga fem kilo
                Riktigt stor fisk, min Pb gädda vägde under kilot och är tagen på daggmask
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-10-31, 20:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                  Hej Wadman;

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "reggade" Gäddor. Du får nog förklara dig lite bättre... Är "reggad" detsamma som att vara registrerad hos Sportfiskarna (f.d. Fritidsfiskarna) där jag av och till genom åren varit medlem sedan år 1951 då förbundet hette FFF Föreningen För Främjandet av Fritidsfiske.

Jag har skrivet i fisketidningar om fiske sedan slutet av 1950-talet och fört fiskejournal över alla mina fångade Gäddor, Gösar, Havsöringar, Laxar, Rödingar, Öringar och diverse havsfisk sedan våren 1962 där exempelvis vikten på de största fångade Gäddorna är angiven vid samtliga Gäddfisketurer.

År 1969 var nog mitt bästa Gäddfiskeår i Drevviken. Nedan kan du läsa utdrag ur min egen Fiskejournal från de två bästa turerna det året:

Datum: 3/8 1969.
                  Fisketid: 17.00 - 20.00.
                  Fiskeplats: Drevviken, Trångsundssundet och utanför herrgården.
                  Bete: Musky Cisco Kid 600, färg 613 Red Head (3 Gäddor +1 hugg).
                  Högsta vikt: 15,2 kilo (128 cm).
                  Lägsta vikt: 2,8 kilo.
                  Månstånd: Dag 22, halvmåne.
                  Vindriktning: Ostlig 2 - 3 m/sek.
                  Vattenstånd: Lågt - 2 dm.
                  Ytvattentemperatur: +20 gr.C.
                  Fångstdjup: 5 - 6 meter.
                  Fångstsätt: Trolling.
                  Diverse Anteckningar: Fiskemetoden var trolling med en 4 hkr Evinrude från en tjärad träroddbåt och trollingfarten var 1,5 - 3,0 knop. Mellangäddan vägde 5,1 kilo. Strålande solsken. Alla Gäddorna högg inte inne vid land utan de tog i mitt ute i sundet och den största under kraftledningen. Min fiskekompis Alfonso Romo fick en 12,6 kilos Gädda på en Musky Cisco Kid 618 Blue Silver. Alfonso tappade en riktigt stor Gädda på cirka 10 kilo som huggit på en Cisco Kid 613 Red Head. Gäddan gick upp i ett högt luftsprång och skakade den rödvita Cisco Kid wobblern ur käften just innan jag skulle ta den med håven...

Datum: 16/8 1969.
                  Fisketid: 16.30 - 19.20.
                  Fiskeplats: Drevviken, Trångsundssundet, utanför herrgården samt Skrubbafjärden.
                  Bete: Musky Cisco Kid 600, färg 624 Red Gold (7 Gäddor +1 hugg).
                  Högsta vikt: 16,8 kilo (137 cm). OBS! Gäddan kan i ivern ha blivit felmätt....
                  Lägsta vikt: 3,5 kilo.
                  Månstånd: Dag 4, nymåne.
                  Vindriktning: Sydostlig 2 - 4 m/sek.
                  Vattenstånd: Lågt - 3 dm.
                  Ytvattentemperatur: +19 gr.C.
                  Fångstdjup: 4 - 6 meter.
                  Fångstsätt: Trolling.
                  Diverse Anteckningar: Molnfri himmel och strålande solsken. Drevvikens vatten är ganska gulgrönt och grumligt. Det var en riktigt bra kväll för Gäddtrolling! Mina Gäddor vägde 16,8 kg, 15,0 kg, 9,8 kg, 8,9 kg, 8,8 kg, 3,6 kg och 3,5 kg. Alfonso Romo fick sex Gäddor på Musky Cisco Kid 613 Red Head mellan 8,6 och 4,2 kilo. En riktigt stor Gädda lossnade på Alfonsos CK 613 under kraftledningen mitt i sundet. Gäddorna var så otroligt på hugget att de bet hål på båda mina Red Gold Cisco Kid 624. Gäddorna hugger ofta när hastigheten ökas och plötsligt stoppas inom fartområdet 1,5 - 3 knop. Värmeböljan hänger i sig! Detta Gäddtrollingfiske är antagligen lika givande i de flesta, större insjöar vid fullständig sommarstagnation. /Leif Engström 16/8 1969.

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-11-01, 04:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Riktigt stor fisk, min Pb gädda vägde under kilot och är tagen på daggmask

Kommentera

Tjena!tänkte låna tråden lite.jag har ett berkley lightning rod 80-100gram jerkspö och är sugen på å byta upp mig.
                      tyvärr har ja inte nåra möjligheter till å känna å klämma.
                      i nuläget är jag mäst sugen på strike pro contest 6.6 150gram.
                      har även sneglat lite på westin w 3 6,6 140gram.
                      är det någon som har nått å säga om dom spöna?både plus å minus.
                      vill ha ganska långt bakhandtag
                      lr om nån har nått annat tips i samma prisklass.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      272 899 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13