hjälp med spö gädda (spinn) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp med spö gädda (spinn)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hjälp med spö gädda (spinn)

tja, så här ligger det till jag ska ha ett nytt spö för gummi o tailar, men jag har fan beslutsångest delux.

d jag kastar e mest e väl viktmässigt pigshad jr till vanlig pig med 10-20gr skalle o stinger o allt ja ni vet....

har idag ett sz 8,6 140gr men jag upplever det som lite väl svampigt o svårt o driva in krokarna ordenligt o käften på som e dum nog o provsmaka mina beten

så det jag letar är väl nått som har lite mer ryggrad o styvare men som inte är allt för påkig, ska ju va lite kul o drilla firren med

funderar på roots 9" men tittar även på st croix men har som svårt o bilda mig en uppfattning av alla deras modeller :S

så hjälp mig gärna, rullen som ska sitta på e 401d.
    lägger gärna lite mer pengar om man e nöjd sen.

även om ni kanske har nått fint spö över så kan ni ju slänga iväg ett pm så kanske det kan få ett nytt hem.

,mvh tobias

Daiwa lexa

Kommentera

Har jag St Croix Top and Tail 8" och calcutta 401d och är grymt nöjd förutom att det är aningen kort bakhandtag på spöt
      Tror att det skulle kännas bättre med Split Grip för man får ett bättre grepp om spöt.
      Så nästa st.croix blir ett med split grip :P

Kommentera

Bekant frågeställning...
        Har inte prövat SZ men den ska vara ganska djup i aktionen, Roots 9' är styvare, snabbare än så om jag minns rätt vad folk sagt här. Top´n Tail kommer säkert föreslås, klarar 120g sägs det.
        Westin Powercast 8'6" -130g är också ett fint spö men får nog svårt att platsa för den som vill ha ett styvare spö med ryggrad... Skönt att drilla med säger de som har det.

Om du maxar 110-120g så funkar Westins Powershad mycket bra! Klassad uppåt (-väggarna!) till 180g men klarar iaf 130-140g. Det fina (eller dåliga beroende på preferenser) är dess ovanligt mjuka topp.

Den gör att även lättare drag laddar spöt och en bit ned har den en kraftig ryggrad som sätter mothuggen. Snyggt spö dessutom med fin längd på bakhandtaget.
        Grim Reaper 9'!? Både snabbt å styvt "har jag hört" å grejar nog en Pig med 20g skalle...
        Sen har vi ju Eastfield's Slingshot... å många andra...
        Senast ändrad av anteman; 2015-11-06, 17:24.

Kommentera

Kan bara tala för Roots 9 fot, använder det spöt och har även testat sz 8,6. Roots är styvare, har god kvalité och är skoj att drilla fisk med. Du kommer inte bli besviken om det du väljer det spöt

Kommentera

Ett St Croix LT Top n Tail så är det klart och med split grip då har du lika långt bakhandtag som på ditt sz.

Kommentera

Hur svårt ska det vara. Mina 4 krav på ett bra gäddspö där 1 är viktigast och 4 mindre viktigt.
              1 spöt ska vara delbart
              2 spöt ska vara 8-9 fot
              3 spöt ska väga så lite som möjligt.
              4 Inte kosta över 2000 kr.

Lycka till

Kommentera

Varför inte låta bygga dig ett spö?
                Jag lät bygga mig ett spö på en MHX-klinga som blev klart för någon v sedan. Priset stannade på ca 2400kr och då fick jag spöet precis som jag ville ha det.
                Vill du ha mer info om klingan och övrigt så skicka mig din e-mail via pm så får du bilder på bygget plus övrig info om vad jag tycker om klingan o dyl.

//Roger
                I näst kast så .....

Kommentera

tack för tips alla, bygga ett custom spö får nog vänta lite tills jag vet "mer" vad jag vill ha men det lät inte alls så dyrt =)

läste nån tråd om powershaden o den faller bort totalt efter alla spöbrott den verkar haft

croixen e fin, har den lika bra kvalitet som classic jerken så kan jag inte tänka mig annat än total eufori när man fiskar

hade hoppats på att jag skulle hinna in o känna på nått av dom i helgen men massa annat dök upp istället.... måste ju tänka på husefriden ibland med =(

Kommentera

Alla spön från St Croix som jag äger/ägt har haft riktigt fin finish från dem billigare Premier Musky upp till Legend Elite Musky.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    280 504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40