Hej,
Jag tänkte slå på stort och byta lina på mina rullar. Här nedan listar jag hur jag tänkt mig just nu så får vi se om ni kan hjälpa mig att tweaka linvalen åt något håll.
Shimano Rarenium Ci4+, storlek 1000
För det lätta abborrjiggandet.
Fireline Crystal 0.10mm
Shimano Twinpower, storlek 2500
Abborjiggning framförallt.
Fireline Flame Green (gul typ?) 0.12mm
Abu Revo Premier
Lätt gäddfiske, havsöring etc.
Power Pro Super 8 Slick Blue 0.19mm
Daiwa Lexa
Tungt jerkfiske.
Power Pro Super 8 Slick Green 0.28mm
Egna tankar om valen: Fireline ska passa bra till haspelrullar har jag hört så jag provar det. Här undrar jag lite om tjockleken dock, ska jag gå upp ett snäpp och köra 0.12 på lilla rullen och 0.15 på den större rullen?
Superslicken är superslick och borde därför kasta fint med spinnrullarna. Jag tänkte även prova olika färger på linorna och se vad jag (läs: fiskarna) gillar bäst för framtida inköp.
Vad säger ni, är jag på rätt spår eller bör jag ändra något?
Tack!
Jag tänkte slå på stort och byta lina på mina rullar. Här nedan listar jag hur jag tänkt mig just nu så får vi se om ni kan hjälpa mig att tweaka linvalen åt något håll.
Shimano Rarenium Ci4+, storlek 1000
För det lätta abborrjiggandet.
Fireline Crystal 0.10mm
Shimano Twinpower, storlek 2500
Abborjiggning framförallt.
Fireline Flame Green (gul typ?) 0.12mm
Abu Revo Premier
Lätt gäddfiske, havsöring etc.
Power Pro Super 8 Slick Blue 0.19mm
Daiwa Lexa
Tungt jerkfiske.
Power Pro Super 8 Slick Green 0.28mm
Egna tankar om valen: Fireline ska passa bra till haspelrullar har jag hört så jag provar det. Här undrar jag lite om tjockleken dock, ska jag gå upp ett snäpp och köra 0.12 på lilla rullen och 0.15 på den större rullen?
Superslicken är superslick och borde därför kasta fint med spinnrullarna. Jag tänkte även prova olika färger på linorna och se vad jag (läs: fiskarna) gillar bäst för framtida inköp.
Vad säger ni, är jag på rätt spår eller bör jag ändra något?
Tack!
Kommentera