Ny lina på alla rullar - vad tycker ni om mina val? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny lina på alla rullar - vad tycker ni om mina val?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny lina på alla rullar - vad tycker ni om mina val?

Hej,

Jag tänkte slå på stort och byta lina på mina rullar. Här nedan listar jag hur jag tänkt mig just nu så får vi se om ni kan hjälpa mig att tweaka linvalen åt något håll.

Shimano Rarenium Ci4+, storlek 1000
    För det lätta abborrjiggandet.
    Fireline Crystal 0.10mm

Shimano Twinpower, storlek 2500
    Abborjiggning framförallt.
    Fireline Flame Green (gul typ?) 0.12mm

Abu Revo Premier
    Lätt gäddfiske, havsöring etc.
    Power Pro Super 8 Slick Blue 0.19mm

Daiwa Lexa
    Tungt jerkfiske.
    Power Pro Super 8 Slick Green 0.28mm

Egna tankar om valen:
    Fireline ska passa bra till haspelrullar har jag hört så jag provar det. Här undrar jag lite om tjockleken dock, ska jag gå upp ett snäpp och köra 0.12 på lilla rullen och 0.15 på den större rullen?

Superslicken är superslick och borde därför kasta fint med spinnrullarna. Jag tänkte även prova olika färger på linorna och se vad jag (läs: fiskarna) gillar bäst för framtida inköp.

Vad säger ni, är jag på rätt spår eller bör jag ändra något? Tack!

Power pro funkar utmärkt på haspelrulle.

Kommentera

För egen del skulle jag nog gå upp ett snäpp - minst - åtminstone när det gäller jerkfiske. 0.28 känns tunt för tungt jerkfiske. Kör själv med 0.32, men vet att många rekommenderar ännu ett snäpp grövre...
      Beträffande färgen, åtminstone vid jiggfiske, är det nog viktigare vad du själv gillar än vad firrarna tycker. Utgår från att du kör med MINST en halvmeter fluorkarbon ytterst och då blir ju det väsentliga att DU ser linan som är ovan vattnet ordentligt...
      Jag fiskar i princip bara multi och använder Powerpro (SS och den vanliga blandat...) och använder 0.15 för jiggfisket (0.10 till vertikal och UL), 0.23 för lättspinn och 0.32 på de tre rullarna för tyngre gäddfiske (jerk och upp till 160 grams beten).
      Men det finns lika många åsikter om detta som det finns fiskare. Och beträffande lina på haspelrullarna så tror jag mig ha förstått att det är den gamla firelinen som är särskilt lämpad, då den är plattare än andra linor. Braiden är mer som övriga flätlinor...
      Skit fiske!
      Gösta

Edit: Som stefan1 säger, Powerpro funkar även för haspel. Har det på UL-rullen och på en äldre haspelrulle som ibland används vid trolling (fast då föredrar jag egentligen monolinan som sitter på en annan gammal rulle för samma ändamål...)
      Senast ändrad av Gösta; 2015-11-26, 14:52.

Kommentera

Haspelrullar med bra linuppläggning brukar inte ha problem med de flesta linor, båda dina rullar ska tillhöra den kategorin. Nu har jag slutat använda Fire Line för flera år sen till förmån för rundare och slätare linor, min personliga favorit är Sufix 832. Men för att vara helt ärlig är skillnaden liten mellan linorna med många kardeler i flätorna, 832, PP superslick, och Tracer Braid för att nämna några inte så stor att man kan välja den färg man gillar

Tycker tjockleken för haspel känns vettig, jag skulle inte gå över 0,15 på stora rulle i alla fall. Kör 0,20 832 på en Revo SX och det tycker jag fungerar bra, till Lexan skulle jag gå på lina med runt 30 kg styrka (brottstyrka brukar vara ärligare än tjocklek) för att slippa se 100g gäddrag segla mot horisonten när man får tvärstopp mitt i kastet.

Kommentera

Har kört med sufix 832 på alla rullar med flätlina, men tänkte i år testa Daiwa J-Braid som verkar få god kritik av det jag läst och priset är väldigt snällt för en välflätad 8 trådig lina ca:150:- för 150meter!!
          Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Jag kör själv i princip uteslutande med Daiwa Samurai Braid och lillebror J-Braid.
            Den senare använder jag på Calcutta Conquest, Daiwa Pixy och Technium 1000. Alltså till fiske med både haspel och multi från cirka 3 upp till 50 gram. 0.15mm som jag har på Technium/Pixy är tunnare än många fyrtrådiga påstådda 0.12-linor.
            Fungerar utmärkt, särskilt med tanke på att jag gett cirka 85 öre per meter!

Ska dock säga att om man inte gillar mjuka linor ska man hålla sig ifrån dessa båda.

Kommentera

Stort tack för alla svar!

Då blir det lite grövre lina till jerkrullen än jag tänkt då kanske, läste dock i en annan tråd att 0.28 var det nya svarta...

Japp, jag kör fluorkarbon som tafs vid jiggfiske. Vilken linfärg tycker ni syns bäst för fiskaren själv då?

Daiwa var ny för mig, kanske provar!

Kommentera

Jag kör just nu med Samurai Braid 0.31mm till mitt tyngre fiske, som inte är särskilt tungt utan upp till cirka 100 gram.
                Med moderna åttatrådiga linor finns inga större fördelar med en tunnare dimension då de håller måttet rent bokstavligt.

Jag använder en lina som är "chartreuse", alltså gulgrön. Tycker den syns bra mot vattenytan samt mot skog och berg i bakgrunden.
                Click image for larger version

Name:	Lagersmörj01e.jpg
Views:	1
Size:	469,7 KB
ID:	1779825

Kör själv ganska korta fluorotafsar till abborrfisket, 50-60cm, men har inte haft problem med skyggande fisk. Eller det vet jag ju egentligen inte men jag har fått mycket fisk med den setupen "trots" illgrön lina.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snäckan Visa inlägg
                  Stort tack för alla svar!

Då blir det lite grövre lina till jerkrullen än jag tänkt då kanske, läste dock i en annan tråd att 0.28 var det nya svarta...

Japp, jag kör fluorkarbon som tafs vid jiggfiske. Vilken linfärg tycker ni syns bäst för fiskaren själv då?

Daiwa var ny för mig, kanske provar!
                  Det där med optimal färg är lite lurigt tycker jag. Vilken färg som syns bäst varierar ganska mycket med ljusförhållanden, ibland är en chartreuse bäst, ibland en röd osv. Tänk även på att om du använder solglasögon när du fiskar så påverkar det vilken färg du har på glasen hur bra linan syns.

Kommentera

Träben gjorde att jag slapp göra ett långt inlägg. Den optimala färgen finns nog inte..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 741 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13