Vertikal och kast. Vilket spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikal och kast. Vilket spö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vertikal och kast. Vilket spö?

    Hej!

    Har kollat YouTube och blivit riktigt sugen på att testa vertikalfiske efter gädda.
    Men jag vill inte skaffa ett spö för endast vertikalfiske då jag inte vet om det är en metod jag kommer fastna för.
    Finns det något bra spinnspö och rulle som skulle passa för både vertikalfiske och fiske (kast) med större wobbler och gummibeten upp till 100g.
    När jag kollade lite snabbt på olika sidor så verkar maxviken på vertikalspön ligga runt 60g.

    Svartzonker signature spinn verkar vara ett riktigt trevligt spö. Skulle det kunna vara ett lämpligt spö eller ska jag titta efter något annat?

    Mvh

  • #2
    Om du bara vill testa vertikalfisket fungerar i princip vilken utrustning som helst.

    Nu är det några år sedan jag försökte mig på vertikalfiske efter gädda men jag plockade helt enkelt ihop prylar
    jag hade liggande hemma till en rigg som fungerade något sånär bra.
    Använde först mindre Fin-S och liknande på en ganska typisk gösutrustning. Ville prova större beten.
    Lade då min Ambassadeur åt sidan, monterade en Daiwa Zillion 100 SHA med 0.20mm Sufix Matrix Pro på mitt Daiwa
    Powermesh 6'6" -3oz.
    Visst var spöt väl klumpigt till vertikalfisket men det funkade alldeles utmärkt att styra en Fin-S 7tum på tung skalle, hade ju fungerat till större beten också samtidigt som det är väldigt bra till spinn och jerk.

    Tråkigt svar, jag vet.
    Jag tycker det är onödigt att krångla till det med massa nya prylar om man bara ska testa en fisketeknik som faktiskt går att bedriva med ganska enkla medel.

    Kommentera


    • #3
      Tycker hysterin med alla olika sorters utrustning är lite väl överdrivet.

      Vertikalfiske är ju inget svårt.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • #4
        Jag kör VJ efter gädda med mitt St Croix "basspö" upp till 70 gram, dvs samma som jag kör "lättjerk" med.

        Det jag tycker är viktigt är att spöt är snabbt och styvt , då är det lättare att hålla bottenkontakt, styra jiggarna och dessutom det blir lättare att kroka fisken. De finns många rullar som kan fungera, t. ex: jag kör med mina 200 Shimano rullar.

        //T

        Kommentera


        • #5
          Har kört med ett Gunki Saburau Yama 6,6" den här säsongen med bra resultat, både till prickskytte och spinn.
          Det är klassat upp till 80 gram men kan ta lite mer.
          Ett skönt spö som även är kul att drilla fisk på.
          När jag vertikalar vill jag ha ett spö med ett ganska kort bakhandtag vilket Gunkit har. Men vid spinn vill jag gärna ha lite längre så där känns det lite för kort.
          Vid prickskyttet vill jag även ha en så tunn lina som möjligt och använder 0,18 till gäddorna på en Shimano Citica E. Men vid spinn vill jag helst ha en grövre lina och kör därför 0,28 på en Shimano Citica D då. Jag byter alltså rulle beroende på vilket fiske jag ska köra och det är inte helt optimalt.

          Så sluttentan för min del blir att trots en ganska avhållsam inställning till "utrustningshysterin" tycker jag faktiskt att det är svårt att hitta en väl fungerande kombo för båda fiskemetoderna när man väl fastnat för dem.
          Ska man bara testa litegrann och känna sig för, duger det med i stort sett vad som helst.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Trött Visa inlägg
            Hej!

            Har kollat YouTube och blivit riktigt sugen på att testa vertikalfiske efter gädda.
            Men jag vill inte skaffa ett spö för endast vertikalfiske då jag inte vet om det är en metod jag kommer fastna för.
            Finns det något bra spinnspö och rulle som skulle passa för både vertikalfiske och fiske (kast) med större wobbler och gummibeten upp till 100g.
            När jag kollade lite snabbt på olika sidor så verkar maxviken på vertikalspön ligga runt 60g. Svartzonker signature spinn verkar vara ett riktigt trevligt spö. Skulle det kunna vara ett lämpligt spö eller ska jag titta efter något annat?

            Mvh

            Hej Trötter;

            Ett 9-fots spinnspö och en Ambassadeur 5000-rulle är en normal utgångspunkt och omtyckt kombination för de flesta Gäddfiskare.

            Ett medium eller styvt 7-fots haspelspö och en ABU eller Daiwa haspelrulle fungerar fint både vid jigfiske (vertikalfiske) och vanligt haspelfiske efter Abborre, Gädda, Gös och strandnära Havsöring...

            Med ett styvt spö krokar du bättre och med ett långt spö kastar du längre..

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand


            www.trumman.com
            Senast ändrad av Old Firehand; 2015-12-06, 12:34.

            Kommentera


            • #7
              Tack för alla svar! Har ett jerkbait-spö som jag skulle kunna testa metoden med. Men är ända sugen på ett spinnspö för att slänga gummi och lite större wobbler.
              Tror ni svartzonker signature skulle klara båda uppgifterna bra? Vad jag förstår så är det ett långt bakhandtag på det spöt vilket jag kan anta måste vara väldigt bekvämt när man får ett hugg vertikalt då man får mycket stöd genom att klämma fast spöt under armen in mot kroppen.

              Mvh

              Kommentera


              • #8
                Vertikal och kast. Vilket spö?

                På allmän begäran så låser jag upp denna tråden för jag tycker ämnet är intressant och det kommer även många vettiga svar !

                För att bidra lite i tråden så kan jag varmt (mycket varmt) rekommendera SG Butch Light 6,9" 15-60gr.
                Det funkar klockrent till lättare spinnfiske upp till 60/70gr och det finns bra med kraft i det för att köra vertikalfiske med 40-50gr skallar.
                Jag gillar det skarpt !
                Billigt är det också, vilket inte är någon nackdel.
                Finns även i högre kastvikt upp till 100gr så det borde passa TS klockrent !

                Mvh. HenkeW
                Senast ändrad av HenkeW; 2015-12-03, 19:25.

                Kommentera


                • #9
                  Tänkte föreslå Shimano red Ax Player -60gr.

                  Riktigt trevligt spö och fungerar att dänga iväg 100gr med om man gör det lite försiktigt.

                  Ganska styvt och snabbt. Jerk light typ.

                  Har ett, är grymt nöjd.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag använder ett ABU Veritas 6,6 med en tillhörande shimano chronarch, kan upplevas lite underdimensionerat om man dänger beten över 50g. brukar själv köra i spannet 30-40g, riktigt nöjd med combon även om det inte har blivit så många tillfällen i år.
                    kanske inte svarade på själva frågan då TS eftersträvade ett spö som pallade 100g, men föredrar själv mindre lättare grejer.
                    Senast ändrad av celtic; 2015-12-14, 17:58.
                    My wife says she is gonna leave me if i go fishing one more time,
                    lord how i will miss that woman...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 907 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 455 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 750 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 323 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X