testa havsöringsfiske, slipper jag köpa en ny utrustning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

testa havsöringsfiske, slipper jag köpa en ny utrustning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • testa havsöringsfiske, slipper jag köpa en ny utrustning?

    Har aldrig fiskat riktat efter havsöring och har därför heller inget "renodlad" spö för ändamålet.
    Skulle ett 8" savage gear spinn and jigg 10-30g ihop med en okuma espina 30 med typ 0,17 flätlina kunna funka?
    8" kanske är i kortaste laget från land men för att se om det är skoj bara, om man nu har turen att kroka något
    Vilka drag är just era favoriter? Vicke, spöket? Jag har en del sölvkroken salamander för vanligt brunöringfiske borde väl funka på havsöring med? Toby?
    Hur grov fc bör man ha sista biten?

  • #2
    Det funkar absolut att fiska havsöring med dom prylarna. Vicke, ismo zalsa, gladsax, toby och trutta (ludde-kopia) skulle jag välja att starta med för att ha drag med lite olika gång att välja mellan. Skitfiske!

    Kommentera


    • #3
      Det funkar alldeles utmärkt tills att du önska att ditt spö va längre så att du kom ut till det feta vaket där ute/ sketfiske

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Har aldrig fiskat riktat efter havsöring och har därför heller inget "renodlad" spö för ändamålet.
        Skulle ett 8" savage gear spinn and jigg 10-30g ihop med en okuma espina 30 med typ 0,17 flätlina kunna funka?
        8" kanske är i kortaste laget från land men för att se om det är skoj bara, om man nu har turen att kroka något
        Vilka drag är just era favoriter? Vicke, spöket? Jag har en del sölvkroken salamander för vanligt brunöringfiske borde väl funka på havsöring med? Toby?
        Hur grov fc bör man ha sista biten?
        Funkar men 0.17 flätlina känns väldigt tjockt för ett 8". Du tappar nog en hel del kastlängd. En bra 0.10 till 0.14 räcker långt till havsöring och mycket annat fiske.

        Salty röd/orange är ett drag som kastar långt och går ta hem långsamt när vattnet är kallt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
          Det funkar alldeles utmärkt tills att du önska att ditt spö va längre så att du kom ut till det feta vaket där ute/ sketfiske
          Som sagt funkar den kombon du nämnde. När det blåser lite så kommer du inte så långt och med tanke på att HÖ fisket är bäst i motvind så kommer du förmodligen önska att ditt spö var 2 fot längre. Sen är smaken som baken. Har inte koll på din rulle men utväxling i min smak ska vara minst 6.0:1. Kör själv med en Shimano Stradic 4000 CI4+ som jag gärna rekommenderar. Viking Herring skedar är det jag uteslutande kör med från 14g upp till 22g beroende på väderförhållanden och vatten. Vissa gillar den utväxlingen andra inte. Får hoppas månaderna rullar på lite så man får komma ut på kusten igen. HÖ är skitkul och jag drömmer om något lite större här på västkusten. /skitfiske på dig när det är dags.

          Kommentera


          • #6
            Klart din utrustning fungerar! Det jag har för mig är att ditt spö har en toppig aktion som kanske inte är optimal men det är en smaksak. Angående spölängd skulle jag välja 9 fot som allroundlängd. Däremot har jag hellre 8 fot än 10 fot på grund av smidigheten och såååå stor skillnad i kastlängd är det inte.

            Kommentera


            • #7
              Jag bara chansa på tjockleken av lina, jämförde med min 0,12 på exage 1000 och den är marginellt tjockare, 0,14 kanske då. Om nu skillnaden mellan 0,14-0.17 = 15 meter. ..

              Kommentera


              • #8
                Om nu skillnaden mellan 0,14-0.17 = 15 meter. ..
                Tveksamt att ett linbyte gör 15 meter men när det gäller spö kan du nog räkna med 5 meter per fot i extra kastlängd under förutsättning att det är samma spö fast längre.

                Kör på med det du har till att börja med och byt grejer om du trivs med att fiska Hö.

                Det är inget fiske där man får massor med hugg men en fisk på vart tusende kast kan du nog få när du tränat några år

                Kommentera


                • #9
                  Jag har sånt jävla flyt så det kommer smälla på 12e kastet. Samtidigt har jag extremt dåligt tålamod så smäller det inte på det 12e och inte på dom 20 första kasten så bryter jag av spöt och åker hem.
                  Är det rätt art att fiska efter då?

                  Kommentera


                  • #10
                    Är det rätt art att fiska efter då?
                    Självklart du kommer få betydligt bättre tålamod efter ett par tusen kast utan napp

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 961 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 457 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 761 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X