jiggskallar med vass-skydd, kjolpaket och hela baletten!?!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jiggskallar med vass-skydd, kjolpaket och hela baletten!?!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • jiggskallar med vass-skydd, kjolpaket och hela baletten!?!?

    okej, får väl börja med att säga att jag är rätt sämst på att leta, och, ber om ursäkt om det redan tagits upp förut (kan fan helt ärligt vara så att jag själv frågat om detta???) men, hittar inte direkt så mycket om detta här på forumet.

    Varför är det så att man numera (eller, numera är väl fel ord, har nog inte sett dessa de senaste ~15åren??? eller är det längre sen???) aldrig hittar jiggskallar med vass-skydd och sånt gummibandsfladdrande kjolpaket???


    När jag var liten (näe, när jag var liten såg jag aldrig till sånt heller, då vare bara spinnare, röd-vit hi-lo och atom som jag minns det nåt annat fanns inte) så fanns det ju i var och varannan fiskebutik sådant som jag på den tiden ansåg var; "konstiga roliga typ bläckfiskar som man aldrig kan få nå fisk på" men som jag ändå köpte och tyckte var roliga att ha för dom hade en massa gummifladder ni vet, sånt som bassfiskare i USA vanligen använder som jiggskalle till många av sina gummin liksom...

    För mig var dom väl mer liksom bara ROLIGA att ha när jag var liten, jag fattade aldrig att man kunde prova sätta på såna där andra roliga gummifladder-prylar (som jag också mest tyckte var roliga att ha för dom var gummi och roliga ungefär som leksaker och såg ut som fiskar å annat skojs) på dessa jiggskallars krokar precis som vilken jiggskalle som helst utan jag fiskade dom ungefär som om det vore en extremt tjernobyl-muterad bläckfisk me en massa massa massa gummibandsarmar på...
    Fördelen med dom när jag var liten var väl att ja inte sällan råkade kasta ut i vassen eller annat gräs å skit å, ptja, dom var/är ju rätt bra på ta sig igenom skiten!
    Såklart får man ju fisk på dom även bara med skallen och fladdrande gummi, jag menar, även om vi nu intalar oss själva att det är helt sjukt svårt å få fisk och att gammelgäddorna är orimligt smarta och har ett kartotek av beten inlagrade i sina undervattensdatorer som dom går igenom innan dom biter, så, ptja, har sett gädda ta det mesta som rör på sig även om det ju såklart kan vara (eller iaf upplevas) som helt omöjligt att locka dom till hugg ibland...

    sen på "äldre" dar så insåg jag ju att man kunde använda dem till en MASSA BRA fiske! kanske klippa ner kjolen lite, sätta på lite olika gummin på kroken osv!!!
    älskade att fiska med dem.... men, nu till saken (efter en exceptionellt lång och onödig inledning) så har jag numera inte längre en enda kvar av dessa... (var ju länge sen dom tog slut ändå får man väl säga).

    Och, ptja, jag har väl inte gjort nån sådär jättestor insats på att få tag på ett gäng (se där i början där jag skriver att jag är dålig på å söka, och ja, det gäller även i verkligheten ute i världen bland butiker osv) men ser dom typ aldrig numera och de få gånger jag ids fråga nån i nån butik ser dom oftast frågande på mig som om jag vore en dåre, eller så minns dom vad jag menar (eller vet iaf) men anser nästan alltid att;
    - "vanliga jiggskallar är minst lika bra på att inte få fast i sjögräs å skit som dom där du pratar om, får man problem med det med vanliga jiggskallar så får man det även med dessa du letar som har vass-skydd"
    ...äh?!?! näe... det är inte sant!!! men det orkar jag sällan påtala... så, vad är det som gör att jag aldrig ser dessa i sverige numera??? måste jag beställa från j**la USA??? nån som vet? finns det nån svensk sida som säljer dessa?
    Känns som för varje år som går utan dessa så saknar jag dem mer och mer, visserligen så har jag ju fortfarande inte börjat sakna dom ens i närheten av nog mycket för att beställa från ebay eller så, jag menar, det går ju såklart, men, jag saknar dom? varför verkar det inte vara nån annan i sverige som saknar dom? är jag dum i huvudet eller nåt?

    Mvh
    /peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

  • #2
    Googla på weedless jig heads. Sedan kontaktar du din butik och ber dem ta hem det du vill ha.

    Kommentera


    • #3
      Jigg.se har det du söker
      http://jigg.se/jiggskallar/mustad-anti-snag/

      Om du vill in i gräsen & grotta då kanske du skulle prova texas / carolina rigg
      https://www.youtube.com/watch?v=FFdQ...ature=youtu.be

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Jigg.se har det du söker
        http://jigg.se/jiggskallar/mustad-anti-snag/

        Om du vill in i gräsen & grotta då kanske du skulle prova texas / carolina rigg
        https://www.youtube.com/watch?v=FFdQ...ature=youtu.be
        Ah, får kika lite på dom mustadjiggarna då!
        Dom saknade ju det fladdriga kjolpaketet (som visserligen absolut inte är ett krav från min sida heller) men såg inte speciellt dyra ut så får nog ge dom en chans då!


        Jo, brukar köra en del riggar med offsetkrok och sån kulformad vikt a la amerikansk "punching" när jag är och rotar runt i gräset en del, funkar grymt bra kan jag tycka, men, gillar den annorlunda gången man kan få med jiggskallarna, därför jag saknat dessa gamla kjolförsedda vass-skyddade jigghuvuden nu ett tag!

        Mvh/
        peter
        https://www.facebook.com/OKspinners/

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Googla på weedless jig heads. Sedan kontaktar du din butik och ber dem ta hem det du vill ha.
          mmm, ptja, det låter ju egentligen vettigt...varför har jag inte gjort det tidigare?
          kanske är för att jag är för dålig på å va tjenis me folk i butikerna ofta... än iaf, kanske är på tiden man blir lite mer aktiv i sina lokala butiker igen istället för å oftast beställa grejer på nätet, roligare med butiker och dom lokala butikerna är ju nåt jag egentligen (iaf teoretiskt och själsligt) gillar att stödja så!

          Mvh
          /peter
          https://www.facebook.com/OKspinners/

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 299 svar
          262 624 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg barnmorskan  
          Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
          858 svar
          139 403 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gaddivar  
          Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
          1 031 svar
          193 586 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
          7 svar
          2 141 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg billion
          av billion
           
          Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
          79 svar
          12 310 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Torekrok  
          Arbetar...
          X