Spinnspö till havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö till havsöring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Du Peter B, nu kör du visserligen haspel men jag tror spinnspöna (de som finns lika) kör samma klinga.

    Du säger dig föredra Westins (W4, W8?) 5-30g spön före dina 10-40g. Är den saken främst en fråga om dina kastvikter eller att båda klarar dina vikter (vilka?) men att du gillar egenskaper, aktionen, balansen bättre med 5-30g spöna?

    Funderar lite på W4 Spin-T (trigger) 10' 10-40g men funkar det bäst med säg 18-30g... låter ju rätt på pappret ...och var trivs då dina 5-30g bäst med i din mening?

    Fiskar inte havsöring men landfiske från Vätterns klippor vintertid, höst och vår. Lax runt 2,5-5Kg, öring och röding ibland.


    Har ett W4 Spin-T 10-40g Mycket lätt (174g) och trevligt spö. Kör en Exsence DC till det med Sufix 131 lina. Spöt kastar havsöringdrag långt. Lite styvare aktion. Små spöringar mot Fenwick. Sämre vid minusgrader.
    Hög kvalitet och ingen vridning under fiske, det är två delat.

    Har även ett Fenwick ironfeather 10’ 8-32.
    Det kör jag med en -19 Shimano Conquest 201dc
    Det spöt kastar havsöringdrag som W4 i stort sett, lite tyngre (233g) men passar kanon med 201 rullen. Lina Sufix 131. Den djupare aktionen gör det lättare att drilla laxen med än W4. Fenwick kan vrida sig lite i delningarna. 4-delat men jag lägger på holkvax så är problemet nästan helt borta.

    Körde tidigare med Ironfeather 11 fot 16-54g. Har det kvar men det kommer användas till fluga med bombarda.
    Svampigare spö men grymt vid drillning.
    Funkar till drag med de andra funkar lite bättre till havsöringdrag 15-40g.
    Är betydligt tyngre (257g) inte på pappret men mot de andra två blir det stor skillnad då det är längre också. Känns mycket klumpigare till drag.
    Senast ändrad av Hepper2; 2021-12-23, 10:11.

    Kommentera


    • #62
      Tack Hepper2! W4:an verkar vettig och ganska lätt (dyra Dialuna 9'6" dock 136-148g) Har ju en äldre Exsence DC också så ska bli intressant att se vilken som levererar mest problemfritt.

      Kör du typ 0,20 lina och den 131:an funkar hyfsat även om det fryser på någon grad?

      Kommentera


      • #63
        Väldigt lätt, passar bra med en lätt lågprofil rulle. Kollade lite vikter och tror w6 och w8 hade högre vikt i motsvarande kastvikt/längd.
        Jag kör 0,19. Köpte 300m från Skiitfiske och delade upp på rullarna. Fantastisk lina till det fisket. Har kört annan lina tidigare och det är ganska stor skillnad.
        Perfekt uppläggning, inget trassel, tyst och suger väldigt lite vatten Körde i minus 5 utomhustemperatur och det gick. Lite isbildning förstås, men någon minus eller två så är går det nog felfritt. Små spöringar är det så det är väl bäst i plusgrader. Lägger på lite STANLEY Ice off paste vid minusgrader. Det gör skillnad med.

        Tänkte prova Sunline siglon Pe Advance men inte köpt än. För fiske i många minusgrader. Då vi fiskar ibland vid -5. Kanske blir helt felfritt tänkte jag. Den suger tydligen extremt lite.



        Senast ändrad av Hepper2; 2021-12-23, 13:17.

        Kommentera


        • #64
          Ja finns skillnader men jag har varit överlag nöjd med alla mina flätlinor så här långt till fiske i plusgrader. Flätlina och minusgrader kräver dock specifika egenskaper tänker jag, tex Siglon Adv som ju ska vara "djupimpregnerad" och ovanligt vattenavstötande.

          Undrar om den funkar bättre än t ex Siglon Asegai Xplasma just i minusgrader? Den ska istället ha en "plasmabeläggning", funderar vilken som är "torrast" initialt och över tid...

          Blir det bökigt så kan man ju annars ha en rulle som "minusrulle" med nylon, Stroft LS 0.30 borde ju funka på en Conquest DC eller liknande på en haspel... skitfiske!
          Senast ändrad av anteman; 2021-12-23, 15:20.

          Kommentera


          • #65
            Har kört Berkley nanofil tidigare. Men den är lite lättare att få trassel med. Annars är den bra. Skulle ha kört den om jag kört haspel. Men jag gillar inte ”kaffekvarnar” inte samma känsla.
            Har en en äldre Calcutta TE 201dc med. Körde den i början till lax innan jag köpte nya 201an. Använd lite till gädda. Men den blir nog kanske nylon på till 11 fot spöt. Skitfiske på dig.

            Kommentera


            • #66
              Hittade det här och kunde inte låta bli
              Det blev min julklapp till mig själv i år *-<:-D

              Nu blir jag tvungen att trimma min 2500 också xD


              https://www.skittfiske.se/fenwick/18...elt-spinnstang



              Click image for larger version  Name:	fenwick.JPG Views:	0 Size:	42.6 KB ID:	2592467

              Kommentera


              • #67
                Ja hepper2 och många andra gillar ju Ironfeather så det blir nog bra. Valde du den före W4 främst pga lägre kastvikt och djupare aktion eller vad styrde?

                Kommentera


                • #68
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ja hepper2 och många andra gillar ju Ironfeather så det blir nog bra. Valde du den före W4 främst pga lägre kastvikt och djupare aktion eller vad styrde?
                  Ja det var lite så jag tänkte och sen 4-del kan va najs att ha vid gåfiske, har ett SZ 10´2" också som är 2-del och något underklassat så de båda kompletterar varandra tänker jag. Har tänkt köra lite lättare bombarda på Ironfeather i första hand.

                  Sen är jag väldigt sugen på ett Fenwick också , har inget från dem i arsenalen sen tidigare

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Ja hepper2 och många andra gillar ju Ironfeather så det blir nog bra. Valde du den före W4 främst pga lägre kastvikt och djupare aktion eller vad styrde?
                    Jag hade bara mitt 11 fot ironfeather lll och var nöjd till så sent som i höstas. Har kört främst med 201 rullen då balansen blivit lite fel med den lättare Excense. Har haft med Excense rullen bara som reserv om något linstrul skulle hända som inte lätt gick att fixa. Det gjorde det ibland förra säsongen med andra linor. Inget med Sufix 131.

                    Sen har jag länge varit sugen på Ironfeather 10’ 8-32
                    att komplettera med ett till min Excense lågprofil för att kunna kasta lite lättare drag längre. Vill ha med ett extra spö om det skulle strula med skatbo eller något. Har haft sug efter det spöt ganska länge. Inväntat då jag vet att Skitfiske brukar sänka priset lite ibland.

                    Men sen hittade jag W4 spöt i höstas i en lokal butik, så jag kunde inte hålla mig. Köpte det och det passade som sagt kanon till min rulle.
                    Sen kom höstrea på Skitfiske på Fenwick och då kände jag att det skulle mig passa kanon till min 201 rulle så det blev ett sådant. Fiskar laxfiske nästan varje helg vintertid så därför känner jag att det är gött att ha prylar man är riktigt nöjd med. Så mina 10’ kommer nog att växlas mellan lite.

                    Har fiskat med de nya spöna 2-3 fisketurer och båda är riktigt goa spö. Tycker W4 passar bättre med lätt lågprofilrulle och ironfeather 10’ passar nog vilket som.
                    Har fått fisk på båda och båda funkar kanon. Nyligen fått en lax på 4,66kg på ironfeather 10’ och det gick bra. Lax runt 3Kg på W4 och funkade också bra.
                    W4 har jag testat kastdobb 40g också och det funkade riktigt bra förutom att man inte kan ha lika lång tafs som med mitt 11’ Ironfeather. Ironfeather 10’ tror jag hanterar dobb också i rätt vikt. Inte testat dobb än på det. Ironfeather har jag kört drag upp mot 35g och det har funkar jättebra. Kan nog kasta tyngre också men inte testat än.
                    W4 klarar 40 Vicke utan problem.
                    Senast ändrad av Hepper2; 2021-12-23, 19:27.

                    Kommentera


                    • #70
                      Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
                      Hittade det här och kunde inte låta bli
                      Det blev min julklapp till mig själv i år *-<:-D

                      Nu blir jag tvungen att trimma min 2500 också xD


                      https://www.skittfiske.se/fenwick/18...elt-spinnstang



                      Click image for larger version Name:	fenwick.JPG Views:	0 Size:	42.6 KB ID:	2592467
                      Det är riktigt gött spö. Blir nog perfekt till din rulle.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 300 svar
                      262 659 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 438 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 700 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 322 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X