Hullingfria krokar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hullingfria krokar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hullingfria krokar

    Sökte lite på forumet men kom in på flugfiske vilket inte direkt passade in på vad jag undrade...

    Nämligen så att jag skulle vilja hitta nå hållbara hullingfria krokar som är lite större, hållbara som i att krokarna inte efter nån veckas fiske ska se ut mer som tandpetare än krokar (har haft lite de problemet med dom krokarna som suttit originalt på endel av dragen).

    Nu drar jag inte upp några monster (än iaf) mesta ligger väl mellan 5-10kg men verkar slita på krokarna att ta upp många i den storleken och att ibland harva fast i både seg tång och botten.

    Största anledningen till att jag vill ha hullingfria krokar är ju, utöver att underlätta avkrokning av fiskar, ifall dehär händer igen när man är långt ut på havet...
    Click image for larger version

Name:	WP_20150807_007.jpg
Views:	2
Size:	641,9 KB
ID:	1842767

    Skulle vara fint att slippa åka in till land o pajja fisketuren om oturen är framme, så man bara kan rycka ut skiten istället (speciellt när man som i mitt fall satt den så tillomed läkarna har problem att få ut den).

    Så nu lite tips på var jag kan hitta bra hullingfria krokar som är ungefär samma storlek som på bild och lite större.

  • #2
    Ursprungligen postat av Mumin Visa inlägg
    Sökte lite på forumet men kom in på flugfiske vilket inte direkt passade in på vad jag undrade...

    Nämligen så att jag skulle vilja hitta nå hållbara hullingfria krokar som är lite större, hållbara som i att krokarna inte efter nån veckas fiske ska se ut mer som tandpetare än krokar (har haft lite de problemet med dom krokarna som suttit originalt på endel av dragen).

    Nu drar jag inte upp några monster (än iaf) mesta ligger väl mellan 5-10kg men verkar slita på krokarna att ta upp många i den storleken och att ibland harva fast i både seg tång och botten.

    Största anledningen till att jag vill ha hullingfria krokar är ju, utöver att underlätta avkrokning av fiskar, ifall dehär händer igen när man är långt ut på havet...
    [ATTACH=CONFIG]84012[/ATTACH]

    Skulle vara fint att slippa åka in till land o pajja fisketuren om oturen är framme, så man bara kan rycka ut skiten istället (speciellt när man som i mitt fall satt den så tillomed läkarna har problem att få ut den).

    Så nu lite tips på var jag kan hitta bra hullingfria krokar som är ungefär samma storlek som på bild och lite större.
    Hej Anna;

    Enklast och smidigast är att du med en plattång nyper in hullingarna på de krokar du vill ha hullingfria....

    Go for the Big Ones!

    Old Firehand

    www.trumman.com

    Kommentera


    • #3
      Har mer suttit i funderingar o slipa ner hullingarna för o slippa riskera o pajja spänningen i krokarna, men eftersom de börjar va mer än en krok som behöver bytas ut tänkte jag om det finns att beställa färdiga hullingfria i större storlekar någonstans

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Anna;

        Enklast och smidigast är att du med en plattång nyper in hullingarna på de krokar du vill ha hullingfria....

        Go for the Big Ones!

        Old Firehand

        www.trumman.com
        Du han före OF ;-)

        Det var just det jag skulle skriva annars, jag väljer alltid krok efter den som är bäst för det betet och så klämmer jag in hullingarna eller om möjligt på de större klipper bort det mesta och slipar ner resten men det funkar på stora krokar modell jerk och liknande.

        Sedan har jag alltid en låda med reservkrokar (med klämda hulingar i lämpliga storlekar) med ut och en fjäderringstång för att snabbt kunna byta ut en skadad krok ute på vattnet för inget är värre än att tappa fisk pga dålig krok och Du vet att den var dålig innan det högg ;-(

        Kommentera


        • #5
          Både Owner och Gamakatsu har hullinglös trekrok i sina sortiment.
          De finns i storlekar från riktigt små upp till minst 7/0.

          Kan nog vara svårt att hitta stora hullinglösa i nordiska butiker då de används mest till bland annat GT.
          Gamakatsu har sina vanliga RB som hullinglösa men även den stora GT-modellen.
          Owner har STBL-66, saltvattenskrok, i storlekar från 2 till minst 5/0.


          Kan lägga till att jag har Gamakatsus amerikanska katalog för 2015 och där finns bara just den vanliga RB-modellen som hullinglös.
          Lite märkligt att inga rejälare modeller finns med.
          Tyvärr har jag slarvat bort min japanska Gamakatsu-katalog, därborta fiskas det en hel del stark saltvattensfisk och jag har för mig att katalogen innehåller några olika hullinglösa modeller i större storlekar.
          Tyvärr är dessa krokar oskäligt dyra och svåra att få tag på i Europa verkar det som.
          Senast ändrad av JontaK; 2015-12-27, 20:04.

          Kommentera


          • #6
            Tack, ska nog passa på att knata in på lokala lilla fiskebutiken nu när jag är hemma, och se om de är något han kan tänkas beställa in nånstans ifrån innan jag beställer något, men tack för länkarna! Har försökt söka efter svenska sidor men hittar bara krokar för flugfiske...

            Gamakatsu, går det att beställa till Sverige från dom? Förstod de som att de bara var för U.S. och dom andra två sidorna tyckte jag såg lite hemmasnickrade ut?

            Och de får vara lite oskäligt dyrt ibland för o slippa nöjjet att sitta och slipa ner ett tjugotal krokar när man inte har tålamodet till det
            Senast ändrad av Mumin; 2015-12-27, 20:36.

            Kommentera


            • #7
              Fråga i några olika butiker.
              I Sverige är det alltid svårt med Gamakatsu av någon anledning, har väl med en inte så samarbetsvillig generalagent att göra antar jag.
              Men fler märken kan mycket väl ha hullinglösa i sina kataloger, fråga i butikerna om de har kataloger för Gamakatsu, Owner och Mustad.

              De två butikerna jag länkade till, Samurai Tackle och Plat, är säkra att handla ifrån. Varför japanerna kör vidare på sina 90-talshemsidor kan jag inte svara på.
              Har gjort flera beställningar om året från Plat sedan många år tillbaka, strålande service och relativt snabb frakt.
              Annars kan det löna sig att ha ögonen på eBay där krokar dyker upp i storpack, har någon enstaka gång sett hullinglösa Owner i 2/0 ligga ute i 25-pack för ett bra pris.

              Kommentera


              • #8
                Köpte ett gäng hullinglösa Owner när jag var i Tokyo nyss. Titta efter BL i modellbeteckningen, ex STBL-56TN så hittar du de hullinglösa. Här kan du få en liten överblick över Owners trekrokar för japanska marknaden, som man lätt blir avundsjuk på..

                Jag handlade en hel del på SANSUI och de sa att de tar emot beställningar från Europa. Du kan ju kolla med dem om du inte hittar på enklare sätt.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                107 svar
                23 932 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Utter
                av Utter
                 
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 295 svar
                261 885 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                852 svar
                138 373 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg El_Kebabo  
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 030 svar
                192 670 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                7 svar
                2 074 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg billion
                av billion
                 
                Arbetar...
                X