Revo Premier eller MGX - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo Premier eller MGX

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Revo Premier eller MGX

Hej,

skulle behöva hjälp.
    Är ganska ny inom fisket och har för tillfället en Abu Orra 2 SX lågprofilare.
    Men jag är inte nöjd med att den inte klarar vikter under 9-12g. Då jag är mer ute efter abborre-fiske och det känns som om de flesta wobblers, spinnare m.m. jag vill ha ligger under de vikter jag kan kasta, vilket har fått mig att anpassa mina inköp av beten så gott det går.

Men undrar om det finns någon större skillnad på Premier och MGX förutom utväxlingen. Är någon av dem bättre på att hantera låga vikter? Saltvatten kommer jag inte att fiska i.

Mgx har väl magnesium i sig så den klarar inte saltvatten så bra. Men de spelar ju ingen roll för dig . Annars tycker ja rullarna presterade ganska lika när ja testade.
    Senast ändrad av jimmy85; 2015-12-28, 12:12.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

I teorin borde MGX hantera lättare beten pga lättare spole full med lina. Orsaken är att den tar mindre lina tack vare smalare spole, förmodligen är spolen även lättare men det har jag ingen fakta på. Lättare spole betyder större förmåga att hantera lättare beten.

Nu är skillnaderna i praktiken förmodligen rätt små. Redan Premiere har en ultralätt spole. Jag har en Premiere och när jag vägde spolen tom (inkl ett lager) vägde den 10 gram. Har inga bekymmer att använda beten ner mot 5 gr. Dock betyder spöt väldigt mycket vid så pass lätta beten.

Jag har även "storebrodern" MGXtreme och faktiskt är skillnaderna mellan Premiere och MGXtreme just extremt små när det gäller betesvikter. Då MGX ligger mitt i mellan dessa två så torde skillnaderna vara ännu mindre. Den största skillnaden mellan Premiere och MGXtreme är faktiskt att Premiere har en bättre broms. Fler Carbon tex skivor helt enkelt. MGX har samma broms som MGXtreme. Mao sämre än Premiere. observera att jag hela tiden avser generation 3. De tidigare modellerna av Premiere har jag ingen erfarenhet av.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Tack för svaret Mankan.

Kommentera

Det skiljer ju 10% i vikt vilket faktiskt är en del. (fördel mgx)

Jag skulle definitivt säga ta den som du hittar billigast!

Kommentera

Har en mgx på ett sg finesse 4-18g spö till abborr/asp fisket men tycker inte jag får ut kasten ordentligt såvida jag inte kör 15g+ beten.
            Fiskar som oftast med poppers o mindre sliders runt 7-10g med 0.15 lina.
            Så är lite nyfiken vilket spö du kombinerar din mgx med?
            (Rullen är jag förövrigt nöjd med för att inte avvika från ämnet för mycket)
            Mvh

Kommentera

Jag rekommenderar dig att försöka testa både din nuvarande rulle och de du tänkt köpa på spöt du ämnar använda.
              Tycker du det är helt hopplöst att kasta under 9 gram på rätt spö med Orran är jag tveksam till om du blir nöjd med kasten vid användning av vare sig Premier eller MGX (som båda är fantastiskt bra rullar) till några gram lättare beten.

Att kasta lätt med multirulle handlar allra mest om att dels få ihop en utrustning där komponenterna lirar bra ihop, dels fiskarens vana och teknik.
              Hör runt i bekantskapskretsen om någon har riktigt lättkastande multiprylar som du kan få testa. Många nybörjare blir till en början besvikna även på bra grejors prestanda.
              Senast ändrad av JontaK; 2015-12-30, 00:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Jag rekommenderar dig att försöka testa både din nuvarande rulle och de du tänkt köpa på spöt du ämnar använda.
                Tycker du det är helt hopplöst att kasta under 9 gram på rätt spö med Orran är jag tveksam till om du blir nöjd med kasten vid användning av vare sig Premier eller MGX (som båda är fantastiskt bra rullar) till några gram lättare beten.

Att kasta lätt med multirulle handlar allra mest om att dels få ihop en utrustning där komponenterna lirar bra ihop, dels fiskarens vana och teknik.
                Hör runt i bekantskapskretsen om någon har riktigt lättkastande multiprylar som du kan få testa. Många nybörjare blir till en början besvikna även på bra grejors prestanda.
                Bra tips. Ska kika på det. Tackar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                280 495 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist