Val av tafs till spinnfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av tafs till spinnfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

50m nylonspole, 1.05 mm så har du tafsar i mååånga år, billigt är det också.
    Har inte använt något annat sen jag började med nylon, aldrig fått tafsen avbiten av en gädda. Jag kör crimps också, knyta så tjock lina är lite svårare att få det bra. Fördelarna är att det är billigt, håller bra och kinkar inte samtidigt är den så lätt så den tynger inte ner draget.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Skulle aldrig göra tafs av detta. Har nyttjat det materialet (flätlina med en strumpa av stålnät) till stingers i många år. Där kommer materialet till sin rätt. Visst tål det vassa tänder och är starkt som tusan men det nöts rätt så hårt där linan går runt lekaren, beteslåset mm. Därför skulle jag aldrig köra det på tafs som belastas och nöts i varje kast och under hela hemtagningen. Stingers är bara belastade när man har fisk.

Håller med Ajoan. Det är enbart en fråga om vad man själv föredrar för tafs. Vad man tycker, gillar och känner sig trygg med. Själv har det blivit mest nylon och FC runt 0,8-1,0. Darts carbon coated wire är relativt billigt och helt ok material också.
      Självklart är det en smaksak, alla tafsmaterial har sina för och nackdelar, och för mig går flourcarbon bort pga att jag förlora en riktigt grann höstgädda i Göta älv bara för att nån hade sagt att 0,80 flourcarbon skulle tåla gäddtänder, ska den hålla måste den va så tjock så den blir osmidig att jobba med tycker jag. Dartswiren gillar jag inte alls för den kröker sig och ser förjävlig ut efter ett par fiskar, då är i såna fall Mustadwiren bättre grejer om det ska vara wiretafs. Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	985,1 KB
ID:	1780924Och såhär slitna är knutarna på pafexwire efter en dags aktivt kastande samt bonntrolling/ mvh

Kommentera

Till lättare fiske som tex borre o havsöring kör jag med 0.30-0.35fc som ja skarvar direkt i huvudlinan. Brukar göra dom 1-1,5m. Då har man råd o kapa ett par gånger. Till tyngre fiske kör jag titan som ja köpte på lundgrens. Vet inte va tillverkaren heter men de e inte bft iaf. Ingen tafs har failat med de materialet iaf. Körde samma tafs hela förra säsongen.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Eftersom gäddan inte kan se skillnad på en wobbler eller riktigt fisk tror jag den inte bryr sig om tafsen heller.
          Titanium 75 ibs är absolut bäst, nackdelen är att dom flesta kommersiella beten är för tunga, baktanken är väll att man ska köpa nån svindyr tafs istället.

Kommentera

Fiskar du lite tyngre gummibeten så funkar fc hur bra som helst. Gå inte under 0,9 i tjocklek bara. Har aldrig vart med om att gädda har bitit av. Tjockare fc kan vara lite bökigare att knyta så kör lämpligt vajerlås (beroende på tjocklek på fc). Till jerkfiske är titan att föredra eftersom det är helt stelt. Fc ger med sig lite och sviktar vid tyngre påfrestningar. Den går inte av men den fjädrar mer. Med titan får du bättre kontakt med jerken.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            272 951 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13