Prisvärt abborrset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisvärt abborrset?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av WilliamN Visa inlägg
    Halloj.

När man precis införskaffat två uppsättningar gäddprylar så börjar man snegla på abborrprylar.. Och jag hittade dessa set;

http://www.dogger.se/sv/rullar-och-s...bo-okuma-rtx-7
    http://www.dogger.se/sv/rullar-och-s...itas-combo-7-2

Kan det vara något att ha eller är det bättre att snickra ihop något eget set? Fiskar nästan uteslutande med vanliga jiggar när det är abborre som gäller.

Har haft ögonen på säljdelen här på forumet ett tag men verkar inte vara någon som lessnat på sina prylar än, därför jag letar helt nya prylar. Så om någon kan tipsa om ett bra set till abborrfisket med jigg under 2000 kr vore det superbra, eller ge länkarna ovan ett omdöme

Tack på förhand,
    William
    Hej William;

Läs och följ gärna tidigare råd som Fredrik "Jerklimpan" skriver...

Att jigga Abborre handlar ofta om att fiska med 5 - 15 gram tunga jiggar och 6 - 7 fot långa jigspön.
    Shakespeare Ambidex 6070SS är ett otroligt prisvärt 7-fots jigspö . http://www.trumman.com/shakespeare/ambidex_rods.htm ..

0,22 mm Super Silver Thread bulkspole är en bra lina till ditt jigfiske . http://www.trumman.com/silver_thread/silver_thread.htm ..

Som jigrulle föreslår jag en Shimano Super Aero 1000GT eller dagens motsvarande Shimano haspelrulle. ABU och Daiwa har också mycket förnäma haspelrullar...

En bra haspelrulle och motsvarande spö kan bli några av dina bästa fiskevänner 20-30 år framöver...

Old Firehand

Kommentera

Jag tycker verkligen du borde kolla på Savage Gear Bushwhacker 7,6ft -18g om du vill ha ett haspelspö. Jag har fiskat med mitt i flera år och det är mitt favoritspö till 'vanligt' abborrfiske med jiggar, spinnare och små wobblers. Jag har testat rätt många spön till det fisket och inte hittat något jag gillar mer.

Det går lätt att hitta för under tusenlappen, vilket ger dig utrymme att köpa en schysst rulle också. Själv använder jag en Shimano Aernos i 1000-storlek, tycker den passar utmärkt till Bushwhackern. Med lite tur kan du få båda för 2000kr, men då blir det inga slantar över till en lina också. Ett alternativ är en Exage i samma storlek, också en mycket trevlig rulle

Kommentera

Ja sg bushwhacker är fina spön. Kör mitt på 20-60g (tror.jsg, har glömt) för gädda ibland, ruggigt skönt spö. Kan tänks mig att det är lika skönt med andra vikter

Kommentera

Är jag den enda på detta forum som INTE gillar Draugen-spöna? Tycker de känns alldeles för klena och fladdriga, men smaken är ju som baken. Förra året använder jag i stort sett bara ett spö till abborre, ett Shimano crucial bass. Älskar det spöt. Men jag har en bekant som köpte ett likadant och han avskydde det.

Ibland är det svårt att rekommendera spön...

Kommentera

Som,sagt d4 spöt va skoj på horngädda, okej på aborre men tyckte kvaliten va sådär.känns som delarna är lite billiga (förvisso inget dyrt spö) och eftersom det sa poff i nedre delen av spöt när jag satt i en näckros så köpte jag inget draugen igen..

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              Som,sagt d4 spöt va skoj på horngädda, okej på aborre men tyckte kvaliten va sådär.känns som delarna är lite billiga (förvisso inget dyrt spö) och eftersom det sa poff i nedre delen av spöt när jag satt i en näckros så köpte jag inget draugen igen..
              Vad tråkigt, jag har varit jättenöjd med mitt spö. Lillebrorsan hade av det i en dörr en gång men jag lagade toppen och det funkar lika bra nu som förut.
              Det måste ju vart någon spricka eller så om du drog av det på en näckros. Det hände mig en gång men på ett annat spö och jag gick pengarna tillbaka.

Kommentera

Eftersom att jag inte lyckas hitta Tormenta-rullen med högervev så får jag nog fortsätta kika efter haspelprylar... Men som många nämner är det nog bäst att gå in och kika i den lokala fiskebutiken, men tack för alla tips

Kommentera

Håller inte med om att detta är klumpiga grejor. Har en Ceymar C-30 till mete och den är större än C25. Och C-30 är inte speciellt klumpig. Och C-25 väger 216 gram och det är inte klumpigt.

Och 7 - 22 gram är är ungefär vad jag kör på mitt spö. Jag vill ha det lite mer som en taktpinne när jag kör abborre så man har bra kontroll på jiggen.

Jag hade gått på Okuma setet. Det är säkert helt okej spö. Rullen vet jag är okej. För 1300 kr får du mycket fiskeglädje.

Släng sen på en bra lina. 0,08 av denna:

Den är tunn men stark som f_n.

Sen ut och ta de randiga!
                  Senast ändrad av Silverfisk; 2016-03-11, 19:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 952 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13