Prisvärt abborrset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisvärt abborrset?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Prisvärt abborrset?

Halloj.

När man precis införskaffat två uppsättningar gäddprylar så börjar man snegla på abborrprylar.. Och jag hittade dessa set;

http://www.dogger.se/sv/rullar-och-s...bo-okuma-rtx-7
    http://www.dogger.se/sv/rullar-och-s...itas-combo-7-2

Kan det vara något att ha eller är det bättre att snickra ihop något eget set? Fiskar nästan uteslutande med vanliga jiggar när det är abborre som gäller.

Har haft ögonen på säljdelen här på forumet ett tag men verkar inte vara någon som lessnat på sina prylar än, därför jag letar helt nya prylar. Så om någon kan tipsa om ett bra set till abborrfisket med jigg under 2000 kr vore det superbra, eller ge länkarna ovan ett omdöme

Tack på förhand,
    William

Kör med detta set, kan verkligen rekommenderas. Otroligt lätt i handen och överraskande bra prylar för pengarna.

http://www.olssonsfiske.se/m/vertika...ger-6-3-10-32g.

Väl under 2000:- om du inte absolut vill ha haspelrulle.

Kommentera

Varför så klumpiga spön och stora rullar. Satsa på en ul rulle och ett spö på 6-7 fot upp till 10 gram.
      Kör sen nylon 0,20 så kommer även 300 grams abborre vara lite mer spännande än att veva in än plastpåse som det blir annars.

/Fredrik

Kommentera

Hej!

Jag fiskar ofta abborre riktigt djupt och därmed har jag lite tyngre skallar. Fiskar ofta med jiggskallar mellan 20-25g. Om du vill fiska lite djupare rekommenderar jag dig därför att köpa ett spö som klarar att kasta beten mellan 30-35g. Vill dessutom ha lite mer ryggrad för att "nita dit" fisken vid mothugg.

Om jag hade fått välja mellan setet ovan hade jag tagit Okuma varianten.

Rent generellt tycker jag att det är viktigast att hitta ett spö du trivs med när det gäller abborrefiske, givetvis är det trevligt med an haspelrulle som inte låter som en traktor men inte lika viktigt. När jag letade det optimala abborresetet för några år sedan verkade det som om det var "toppiga" spön som gällde. Åkte dock runt till diverse handlare och fastnade då för ett speedmasterspö som jag egentligen inte tror är till för abborrefiske. Du bör alltså åka och känna på spöt! Det tog lite tid att hitta rätt men har varit supernöjd med mitt köp, efter ett tag investerade jag dessutom i en lite vassare haspelrulle (tack Ivar) och har nu mitt drömset.

Vidare är det ju så att du efter ett tag kommer inse att det är något annat du behöver eller vill ha men då finns ju alltid köp/sälj här på fiskesnack.

Lycka till!
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av platsen Visa inlägg
          Kör med detta set, kan verkligen rekommenderas. Otroligt lätt i handen och överraskande bra prylar för pengarna.

Jag har sneglat på Okuma Tormenta rullen och är synnerligen nyfiken på hur det är att ha med den att göra. Det jag framförallt undrar är hur pass lätta vikter som funkar bra att kasta med den(antar också att det ha med spö att göra)och om den är förlåtande i skatboavseende för nån som skaffar sin första lågprofilrulle för lätta(i mitt fall från sju gram)beten. Generell kvalité är också intressant att få läsa ett och annat ord om.
          All you need is Lubb.

Kommentera

Jag kör med okuma rtx spöt ihop med en shimano exage 1000 rcdc, jäkligt trevligt set. Snabbt spö och funkar både med jiggar o små vobblers. Du kan kasta 30g med det

Kommentera

Hej, om du ska till mässan kan du kolla på ett Draugen D4 från FKP-gear. Det är riktigt skönt och har ett grymt bra pris (5-600). Till det är det bara att välja någon passande rulle.

Kommentera

D4 har jag också, men anser rtx vara ett skönare spö. D4an är numera trasogt, efter en reflex satt sig i en näckros...

Kommentera

Kan tillägga att jag fiskar från land, därmed är kastlängd en ganska betydelsefull faktor

Ursprungligen postat av platsen Visa inlägg

Ser väldigt fint ut! Dock så har jag dåliga erfarenheter av billiga lågprofilare, har en såkallad Black Max liggandes hemma i skamhörnan. Försökte använda den till abborrfisket men den kastar sjukt dåligt. Men om du har bra erfarenheter av den där kanske jag borde ge den ett försök?

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                  Varför så klumpiga spön och stora rullar. Satsa på en ul rulle och ett spö på 6-7 fot upp till 10 gram.
                  Kör sen nylon 0,20 så kommer även 300 grams abborre vara lite mer spännande än att veva in än plastpåse som det blir annars.

/Fredrik
                  UL-prylar har jag men har inte riktigt hittat nöjet med det än

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                  Jag kör med okuma rtx spöt ihop med en shimano exage 1000 rcdc, jäkligt trevligt set. Snabbt spö och funkar både med jiggar o små vobblers. Du kan kasta 30g med det
                  Låter bra! Kanske jag ska kika lite närmre på det spöt, och se om de har det i butiken här i stan så jag får känna lite
                  Senast ändrad av WilliamN; 2016-03-11, 09:48.

Kommentera

Black max har jag också haft tidigare och det är ren och skär dynga, denna rulle känns mer välgjord.
                    Fiskat med ovanstående set en säsong och jag kastar beten från 7 gram och uppåt utan problem.

I jämförelse mellan tormentan, black max, bfts lågprofilare (stealth) samt deras tidigare vertikalrulle (namnet kommer jag ej ihåg) så föredrar jag tormentan alla dagar i veckan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 628 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13