Impulsköp på mässan, klipp eller flopp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Impulsköp på mässan, klipp eller flopp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Impulsköp på mässan, klipp eller flopp?

Har ju en tid letat och velat inför anskaffandet av en lättspinnutrustning främst för abborre/gädda och många bra förslag har kommit men jag har avvaktat mässan och var där igår och kikade runt och jädrar vad mycket grejor det fanns ;-)

Nåväl efter att ha letat runt och kollat på flera spön som tipsats om vilka alla kändes bra så sprang jag på ett helt nytt paket och de slutade med att jag klippte till på både spö, rulle och lina och undrar nu då om jag gjort en bra affär eller inte så gärna lite input och kan ju säga att priset var så bra att inte ens jag hade skam nog i kroppen att försöka pruta ;-)
    Och jo jag vet att det var sista demo exen men det gör mig inget då skicket var perfekt och det var ju också orsaken till det trevliga priset ;-)

Spö är ett Daiwa Lexa Predator 6,5" 7-28gr skeletor typ med foamhandtag.

Rulle en Revo S RH med endast centrufigalroms silverfärgad, detta tror jag är en tidigare modell än årets som är vit och ingen Toro, kändes klart smidigare än min nuvarande Revo Inshore.

Lina en Strike Wire Vertical 0,13mm 135m rosa för synlighetens skull.

Så har jag köpt något vettigt till sommarens jiggande efter abborre och lättspinn efter gädda?
    Även sugen på att testa detta vid vårens havsöringsfiske, då jag fiskar från båt är kastlängden inte kritisk så detta bör funka hoppas jag iaf.

Åsikter och erfarenheter av dessa saker och gärna till den användningen mottages tacksamt.

Vad kostade det?
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Är inte det spöt ett utpräglat vertikalspö ? Kan i så fall vara lite knepigt att spinnfiska med. Tycker inte dom 2 vertikalspön jag har är särskilt trevliga kastmaskiner, korta och rel. styva å rappa gör kastandet lite annat än avslappnat om man säger så. Men jag kan ha helt fel. Annars är Daiwas spön generellt mer värda än dom kostar.

De va säkert ett bra pris eftersom du slog till på det.

Allt under 1000:- för den kombon måste nog anses som riktigt bra klipp.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ja det är det som får visa sig men av det jag kunde känna med lite "torrviftande" så var det inte pinnigt men med rejäl ryggrad och jag kommer normalt att köra med beten mellan 10-25gr så bör kunna dra ut även om det är lite styvare.

Hittade ett av samma sort poch längd men för -50gr och det beskrevs som just vertikalspö men detta har jag inte hittat något nämnvärt läsbart om så därför jag hoppas sakkunskapen här kan bidra, har också haft goda erfarenheter av Daiwa spön förut som presterat bättre än vad priset skvallrat om så en chansning vi får se o mdet var bra eller inte.

Hoppas på lite erfarenheter från forumexperterna .

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Ja det är det som får visa sig men av det jag kunde känna med lite "torrviftande" så var det inte pinnigt men med rejäl ryggrad och jag kommer normalt att köra med beten mellan 10-25gr så bör kunna dra ut även om det är lite styvare.

Hittade ett av samma sort poch längd men för -50gr och det beskrevs som just vertikalspö men detta har jag inte hittat något nämnvärt läsbart om så därför jag hoppas sakkunskapen här kan bidra, har också haft goda erfarenheter av Daiwa spön förut som presterat bättre än vad priset skvallrat om så en chansning vi får se o mdet var bra eller inte.

Hoppas på lite erfarenheter från forumexperterna .
          Tror inte de va nån dålig chansning. Nu va det inte spöts förmåga att kasta dessa beten jag menade utan att dessa spöns speciella vertikal-aktion kräver i mina ögon lite annan inte så avslappnad utan mer aggressiv kastteknik.Men många gillar ju den typen av aktion även i alla spön.så jag menade definitivt inget nedlåtande om spöt i sig eller dess förmåga.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Tror inte de va nån dålig chansning. Nu va det inte spöts förmåga att kasta dessa beten jag menade utan att dessa spöns speciella vertikal-aktion kräver i mina ögon lite annan inte så avslappnad utan mer aggressiv kastteknik.Men många gillar ju den typen av aktion även i alla spön.så jag menade definitivt inget nedlåtande om spöt i sig eller dess förmåga.

Så tog jag det inte heller så lugnt och hör nog till dem som föredrar lite "power" så kan ju vara bra då, vill ju ha isfritt NU så jag kan testa men får väl liksom övriga fisketokar hålla mig ett tag till ;-(

Någon som kan säga några skillnader på den Revo S jag köpt och de som säljs idag, att den har endast centrifugal broms ser jag som ett plus då jag aldrig blivit sams med magnetbromsar, och vad jag förstått så är den byggd i något material som ska tåla saltvatten vilket ju vore bra då jag fiska enbart längs kusten, men hur är denna modell på att kasta beten i nämnda vikter?

Valde en 0,13mm på inrådan även om jag har viss fundersamhet huruvida det ska skära ner i lagren under eller inte men jag har ju bara testat tunna linor på classic rullar och denna typ av rullar påstås vara bättre på att hantera detta problem är det så?

Kommentera

Dags för lite update av tråden då premiärfisket med ovan nämnda utrustning är avklarad och den blev klart godkänd ;-)

Kan nämna att vårfisket i mitt område varit katastrof och ingen aning vad som hänt men det kan bara bli bättre framöver men lite action har det iaf blivit.

Spöt är riktigt bra att kasta med både jiggar och wobbler och som väntat blir kastlängden bättre med lite tyngre men helt OK med även lätta beten (10gr) så det ska bli kul att fiska mera med det.
              Som väntat var ryggraden bra och visst ganska snabb action men bra klipp i kasten så över förväntan för spöt.

Rullen Revo S känns väldigt lik Revo Inshore men mindre och smidigare och väldigt lättkastad, har inte fått hårdtesta bromsarna ännu men är de lika bra som på Inshoren så blir det inga problem, största orosmolnet var den tunna linan 0,13mm och att det skulle skära ner i kasten och orsaka trassel och/eller linbrott men inga såna tendenser ännu iaf och jag har plågat den ganska rejält men den har skött sig oklanderligt.

Vad gäller kastlängden med denna kombo så upplever jag skillnaden mot haspelutrustnignen jag använde förut som obetydligt kortare men så lite att det är försumbart och fördelarna med multirulle överväger helt klart så väldigt nöjd.
              Kan ju inte uttala mig och jämföra med andra lättspinnsutrustningar då jag inte testat fler men denna uppfyller iaf de förhoppningar jag hade när jag köpte den så känns som ett bra impulsköp ;-)

Resultatmässigt så blev premiärborren en +5hg och premiärgäddan en +3kg, båda såklart återutsatta så lovar gott för resten av säsongen ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              274 160 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13