Abu Garcia Black Max, används till vad ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Garcia Black Max, används till vad ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ok, då drog jag lite förhastade slutsatser.

Kommentera

Ursprungligen postat av WilliamN Visa inlägg
      Då kom denna rullen upp på tal igen. Jag är en av stackarna som köpte denna skithög som första multirulle, men jag bytte snabbt upp mig till en Revo Toro NaCl eftersom att jag snabbt märkte att Black Maxen inte var bekväm till högre vikter. Därmed så blev min Black Max aldrig riktigt använd till annat än några få kast med en 60grams jerk.

Så nu när jag rensade förrådet hittade jag min i princip oanvända Black Max och tänkte att den kanske fungerar till abborrfisket med jiggar i viktspannet 15-20 gram! Första provturen lyckades jag med 3 extremt korta kast med olika bromsinställningar, och med det fjärde kastet blev det ett redigt fågelbo. Har nu provat rullen tre turer med samma resultat och lyckas inte få till det överhuvudtaget.

Därmed undrar jag vad denna rullen är till för? På vikter över 50 gram känner man verkligen hur den inte riktigt pallar, och på lägre vikter går det inte att få iväg betet? Har jag missat något viktigt eller har jag bara haft oturen att få ett måndagsexemplar? Någon som använder en Black Max i nuläget, till vad isåfall?

Tacksam för allt som kan göra mig klokare..
      William
      Hej William;

Kasta inte bort din Black Max! Både Black Max och Gold Max kan du använda vid Rödingpimpel eller som ismeterullar nästa vinter...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2016-04-19, 08:37.

Kommentera

Black Max använder jag just nu till abborrfisket och jag är hur nöjd som helst. Man brukar ofta bittert konstatera att man får vad man betalar för. Men köper man en Black Max så får du sjukt mycket mer än vad man betalar för!
        <*)))>< <*)))>< <*)))><
        Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Skitfiskaren Visa inlägg
          Black Max använder jag just nu till abborrfisket och jag är hur nöjd som helst. Man brukar ofta bittert konstatera att man får vad man betalar för. Men köper man en Black Max så får du sjukt mycket mer än vad man betalar för!
          Och köper men en TS1200 så får man dubbelt så mycket

Men ändå, jag har testat en BM en gång och jag tyckte inte den andades dålig kvalite eller att den var speciellt dålig.
          Kändes som en lågprofilrulle gjord för det lite lättare fisket.

Kastade 20-50gr med den och det fungerade fint, inga konstigheter alls.

Sen kompisen som äger rullen hade problem med att kasta, men det var ju också första gången han testade en multirulle
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag har ett par olika lp rullar från Abu. Bla en Premiere, en MGXtreme och en Black Max. Samtliga av gen 3. Tycker inte att Black Max på något sätt gör bort sig bland de övriga två OM den används inom rätt viktområde. Att den "bara" har fyra kullager är en struntsak då de flesta av alla sjuttiotolv lager i Premiere sitter där de inte behövs. Så länge som spolen är lagrad med ett par bra lager så är det ok. Vem behöver kullagrad linförare när den står still vid kast? Eller en kullagrad vevknopp på en rulle för lätt jiggfiske?

Dock har BlackMax en tydlig nackdel mot mina andra två vid riktigt lätta beten. Dess spole väger nästan dubbelt så mycket tom. 17 g vs 10 g och det är en STOR skillnad när betesvikterna börjar krypa under 10 g. Min son använder Black Max till jiggfiske. Från 15gr och uppåt ungefär. Fungerar kalas på rätt spö. Med Premiere och MGXtreme går det att använda beten ner mot 5 g.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            272 565 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13