Abu Garcia Black Max, används till vad ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Garcia Black Max, används till vad ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abu Garcia Black Max, används till vad ?

Då kom denna rullen upp på tal igen. Jag är en av stackarna som köpte denna skithög som första multirulle, men jag bytte snabbt upp mig till en Revo Toro NaCl eftersom att jag snabbt märkte att Black Maxen inte var bekväm till högre vikter. Därmed så blev min Black Max aldrig riktigt använd till annat än några få kast med en 60grams jerk.

Så nu när jag rensade förrådet hittade jag min i princip oanvända Black Max och tänkte att den kanske fungerar till abborrfisket med jiggar i viktspannet 15-20 gram! Första provturen lyckades jag med 3 extremt korta kast med olika bromsinställningar, och med det fjärde kastet blev det ett redigt fågelbo. Har nu provat rullen tre turer med samma resultat och lyckas inte få till det överhuvudtaget.

Därmed undrar jag vad denna rullen är till för? På vikter över 50 gram känner man verkligen hur den inte riktigt pallar, och på lägre vikter går det inte att få iväg betet? Har jag missat något viktigt eller har jag bara haft oturen att få ett måndagsexemplar? Någon som använder en Black Max i nuläget, till vad isåfall?

Tacksam för allt som kan göra mig klokare..
    William

Köp ett vertikalspö till rullen, det funkar den fint till/ mvh

Kommentera

Ja det kanske den duger till. Men jag fiskar främst från land så vertikalfiske är nog inget för mig

Kommentera

Jag har använt en black max till abborrfisket i 3 år och den fungerar kanonbra. Du kanske bör se över vilket spö du parar ihop rullen med, då spöt har ganska stor inverkan på kastlängderna.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
        Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Med risk för att låta dryg:
          Det syns väl ändå att det är milsvid skillnad på användningsområdet för Black Max och Revo Toro NaCl, oavsett vad reklamen säger och om fiske affären säljer BM som del i något obskyrt "jerkset"?

Nu är visserligen inte NaCl en problemfri rullen utan tvärtom en av de absolut vanligaste rullarna som hamnar under mina skruvmejslar på grund av fel.
          Black Max är en liten, nätt lågprofilare som inte direkt utstrålar "stentuff gäddrulle". Om modellen används till lättare fiske kan den för all del fungera riktigt bra, precis som sina syskon i Max-serien.
          Väl underhållna tycker jag dessa rullar kastar helt okej ner till låga vikter men generellt bör man nog stoppa vid 30-50 gram för hållbarhet över tid. Jag har rasat två tidiga Black Max men haft en som höll under lång tid och fungerade bra bortsett från slirbromsen.
          Jag sticker ut hakan och påstår att Black Max inte är en särskilt mycket sämre rulle än Toro NaCl om båda används inom ett rimligt användningsområde med visst inflytande av reklamen, alltså tyngre gäddfiske i bräckvatten för NaCl och abborrfiske samt lättare gäddfiske med Maxen.

15-20 gram ska inte vara några problem att kasta, du kanske har fått ett måndagsex eller behöver spola och smörja lager?

Kommentera

För en nybörjare inom multi-fisket kan jag säga att det inte var superlätt att se någon större skillnad på rullar. Däremot förstod jag självklart att priset spelar stor roll på kvalitén, som med det mesta. Men jag litade på fiskebutiken. Och som jag skrev så dröjde det inte länge innan jag upptäckte att det lite tyngre gäddfisket inte var Black Maxens område. Men så här i efterhand kan jag ändå inte klaga, det "jerksettet" jag köpte räckte ändå till för att få mig totalt insnöad på det lite tyngre gäddfisket. Dock så kan jag tycka att den marknadsförs heeeeeeeelt fel

Roligt att höra att den kan användas till lättare fiske, kanske jag bör lämna in den på service om det är så att den borde ha bättre prestanda! Har rengjort och smörjt rullen noggrant idag och ska ge den ett sista försök imorgon, funkar det inte så blir det service eller tradera

Kommentera

Körde Black Max själv till abborrfisket så sent som igår! Mitt tips är att inaktivera centrifugalbromsen, inaktivera den mekaniska spolbromsen och sedan endast använda lös magnetbroms. Tycker modellen är förträfflig sett till priset.

Kommentera

Jag och lausvik rockar smax+lf/rst 8'.

Jag råkade dock beställa en citica... en ska bort.

Kommentera

Jag vill inte heller verka dryg men du skriver att du är nybörjare inom multifiske.

Det kanske är det som är problemet med de lätta vikterna. För de flesta tar det ett tag innan man blir bekväm med att kasta lätta beten med multirulle och om man dessutom "haspelsnärtar" så kommer skatbona som på beställning.

Öva på så kanske det löser sig. : )

Kommentera

Ursprungligen postat av bjork52 Visa inlägg
                    Jag vill inte heller verka dryg men du skriver att du är nybörjare inom multifiske.

Det kanske är det som är problemet med de lätta vikterna. För de flesta tar det ett tag innan man blir bekväm med att kasta lätta beten med multirulle och om man dessutom "haspelsnärtar" så kommer skatbona som på beställning.

Öva på så kanske det löser sig. : )
                    Nja, nybörjare med multirullar skulle jag nog inte kalla mig längre men jag förstår om du misstolkade vad jag skrev tidigare. Var ett par år sen jag köpte black maxen och jag har nu ett antal multirullar som jag inte har några problem att kasta med

Men roligt att höra att det finns hopp för rullen! Får experimentera vidare och eventuellt lämna in den

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 841 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04