Amb. 5600 D5 fråga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amb. 5600 D5 fråga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amb. 5600 D5 fråga?

Jag har en Ambassadeur 5600 D5 som jag fiskade lite med igår.

När jag ska drämma iväg en vobbler som väger 50 gram så går bromsen in, även om jag vrider den så långt åt minus som det går.
    Ska det vara såhär? Är den inte gjord för lite tyngre drag?

/ Mårten.

Lustigt. Jag har en D6 där problemet är precis tvärtom, kastbromsen tar inte alls. Knäpper jag på en liten 3 - 4 grams spinnare måste jag dra bromsen i botten (nästan iallafall) för att den inte ska spola av sig själv, så att säga.

Sätter jag på ett 28-grams räcker det i princip med att jag tittar på frikopplingsknappen för att det ska bli skatbo. Ytterst irriterande, bara använt rullen 1 gång sen jag köpte den förra sommaren. Om det hänger ihop med smartmag-systemet vill jag låta vara osagt men som det verkar (har en annan amba med annan magnetbroms som funkar klockrent) så ser det ut som om de har lite funktionsproblem.

Ta med rullen till affären du köpte den i och be dem kolla upp den alternativt skicka ner den till Svängsta för översyn, ska själv ta med min ner till Blekinge nästa vecka. Självklart förväntar jag mig en överhalning av rullen utan kostnad eftersom problemet inte verkar vara handhavanderelaterat.

Kommentera

Amb.5600 D5

Ursprungligen postat av MårtenSv
      Jag har en Ambassadeur 5600 D5 som jag fiskade lite med igår.

När jag ska drämma iväg en vobbler som väger 50 gram så går bromsen in, även om jag vrider den så långt åt minus som det går.
      Ska det vara såhär? Är den inte gjord för lite tyngre drag?

/ Mårten.
      Hej Mårten!
      Denna Ambassadeur är inte gjord för så tunga beten. Den ska användas till beten upp till -28g. Passar alltså utmärkt till havsöringsfiske på kusten mm.
      Mvh Solle

Kommentera

Varför står det ingenstans när den marknadsförs då?
        Man kan väl fan inte sälja en ambassadeur som bara klarar upp till 28 gram utan att skriva någonting om det?

Problemet med rullen är löst. Hade inte sett att det blivit trassel på rullen en bit in. Så det hela berodde på trassel, ingenting annat.

Kommentera

Bara för att man köper en Ambassadeur så kan man väl inte kasta hur tunga beten som helst, brukar man inte ta reda lite fakta om det man köper?.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota
            Bara för att man köper en Ambassadeur så kan man väl inte kasta hur tunga beten som helst, brukar man inte ta reda lite fakta om det man köper?.
            En Ambassadeur klarar att kasta mer än 28-gramsbeten. Detta gäller även D5. Att konstruktionen däremot innehåller en del tveksamma plastdetaljer är en annan femma. Dessa kommer att ge med sig med tiden även om man bara står och duttar med 6-grammare.

Bromssystemet på D5 är ett skämt vilket denna tråd tydligt visar. Variationer som finns mellan rullar inom samma modell/strolek är pinsamt stor. Återigen en modell som man kan kalla flopp.

Kommentera

Var kan man läsa om hur tunga beten som det går att kasta med en 5600 D5?

Snackade igår med personalen på Fiskekompaniet i Malmö. De tyckte också att man skulle kunna kasta alla drag med den rullen.

Kommentera

Mitt problem var inte bromsen utan att jag fått trassel mitt i linan utan att jag noterat det.

Kommentera

Sen är det väl 10 års garanti också.

Kommentera

AMB D5 och D6

Hej,

AMB D5 och D6 kan naturligtvis användas för tyngre beten. Inga problem.

Men, rullen är speciellt lämplig för lättare fiske pga:

-Stillastående linspridare vid kast
                    -Unik magnetbroms som faktiskt är 0 när man sätter den på 0. Traditionella magnetbromsar har alltid en viss bromsverkan kvar även vid 0.
                    -Liten lätt rulle. Sitter lågt på spöt. I princip lika lågt som de flesta lågprofilrullar. "En rund lågprofilare"!
                    - Samtidigt som den är liten så har den hög linkapacitet. Faktiskt har den den största linkapaciteten i förhållande till sin storlek av alla rullar jag jämfört med.

Den kombinerade kastbromsen/mekbromsen kan man tycka vad man vill om men den togs fram för att förenkla inställningarna av bromsarna.

På de nyare modellerna finns en justerskruv vid lagerhuset på högersidan där man KAN justera för ev slitage i bromsen eller om man som någon sa upplever att den varierar.

Jag håller med den som sa: Detta är en fantastiskt skön rulle att fiska med!
                    Mjuk som smör, tyst och lättvevad.

För det tyngre fisket väljer jag de klassiska Ambassaduererna särskilt den nya RECORDEN!

Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 197 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist