Abborre beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre beten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre beten

Hej
    Tänkte fylla på med lite beten för abborre nu när jag har nytt spö på väg in. Vilka måste beten för fiske runt Rådmansö, Furusund ska jag ha. Spöet är SG rodrunner 7-16 g. Tack på förhand.

/Joakim

2" och 2,5" relax jiggar med lämplig skalle. Mindre wobbler från rapala etc. Crankbaits

Kommentera

Ursprungligen postat av Joakim D Visa inlägg
      Hej
      Tänkte fylla på med lite beten för abborre nu när jag har nytt spö på väg in. Vilka måste beten för fiske runt Rådmansö, Furusund ska jag ha. Spöet är SG rodrunner 7-16 g. Tack på förhand.

/Joakim
      Hej Joakim;

Jiggar av typen dubbelstjärtar (Twin Tails), enkelstjärtar (Shads) och maraboujiggar (Maribou Jigs) i olika färger är alltid säkra beten vid fiske efter Abborre...

Spinnare och små wobbler är andra effektiva beten vid Abborrfiske....

Som alltid gäller det att hitta egna "Hot Spots" om du ska lyckas vid ditt Abborrfiske. Man lär sig allra bäst på att fiska där det är gott om Abborre. Då kan du själv testa olika beten och se vilka metoder som ger både flest och störst Abborrar...

Själv har jag fått många stora Abborrar på olika jiggar men också på både Bomber BO7A och BO8A http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm#mod...

Fiska där vinden ligger på!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Kommentera

Vilka måste beten
        Metmask brukar ge mig överlägset flest Abborrar.

Kommentera

Stämmer bra. Nu var det främst spinnfiske jag syftade på

Kommentera

Jag gillar Lunker City Swimming Ribster, men Relax upp till 4'' finns alltid i lådan. Var inte rädd att pröva lite större jiggar! Abborren är glupsk och orädd - jag har överlag bäst abborrfiske (både mängd och storlek) på jiggar kring/strax över 4''.

Vill man använda wobblers är Rapala Clackin' Crank en riktig höjdare, eller vibrationsbeten likt FKP Viblure (eller motsvarande från Rapala om man vill lägga lite extra). De senare kan ju närmast 'jiggas' i vattnet och är överlag riktigt fångstsäkra (även om jag har haft mer mängdfiske än storleksfiske på dem).

Edit: Spinnare har jag aldrig fått abborre på, så jag har i stort gett upp med dessa. Jag ser få tillfällen där de, rent teoretiskt, skulle vara mer effektiva än jiggar, vars effektivitet är beprövad. Men det kanske är jag som gör fel! För gädda, dock, gillar jag stora spinnare om sommaren!
            Senast ändrad av riggs; 2016-05-17, 13:15.

Kommentera

Instämmer med föregående talare angående Viblure och liknande beten. Utmärkta verktyg när man ska ta reda på om nån är hemma, sen filtrerar dom inte bort de små exemplaren.

När abbarn väl börjar vakna till liv i mina krokar ska jag testa att använda Mörrumspinnare som jigg. Det fina med dom, har jag upptäckt, är att de till skillnad från de flesta andra spinnare i abborrfiskestorlek är väldigt enkla att byta krok på. På med en offsetkrok med lämplig jigg bara.
              All you need is Lubb.

Kommentera

Tack för alla svar. Då är det bara att handla på sig lite och testa.

Kommentera

4" Relax Kopyto, lite olika färger, men, framförallt en typ som är nåt åt hållet svart på ryggen/nåt rött/silvrig/glittrig-genomskinlig buk, den brukar alltid leverera tycker jag. Samma med en liknande fast med grönt som huvudfärg.
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 354 svar
                  277 463 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist