Köpa ny utrustning, flera alternativ i tråden. Hjälp mig hitta rätt :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa ny utrustning, flera alternativ i tråden. Hjälp mig hitta rätt :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa ny utrustning, flera alternativ i tråden. Hjälp mig hitta rätt :)

Hej!

Har tidigare fiskat med haspel och är nu intresserad av att gå över till multirulle.
    Vill ha en lågprofil multirulle samt ett spö som klarar lite tyngre beten.
    Jag vill ändå att det ska kännas då man får en mindre gädda på kroken.

Jag skrev till lite fiskebutiker om köpråd och dessa svar fick jag:

1. Tips från kanalgratis:
    Rulle: BFT Instinct X7 - 1990kr
    Spö: Gunki Iron-T C 240 XXH - 2677kr

Summa: 4667kr

2. Tips från Dogger.se
    Rulle: Revo Toro NaCl 51-HS
    Spö: Svartzonker Signature Spinn 8'6"

Summa: 3295kr

3.Tips från södersportfiske
    Rulle: Daiwa Lexa Söder Pitch Black Edition
    Spö: Grim Reaper V2

Summa: 3799kr

4. Tips från lundgrensfiske
    Rulleaiwa Lexa 300 PWR
    Spö: RST / LF Chopper Spinn

Summa: 3200kr

5. Tips från er
    Rulle: ?
    Spö: ?
    Summa: ?

Hjälp mig välja mellan dessa, eller besitter du något som du tycker är ett bättre alternativ för mig, så hojta till
    Mvh smurfen

Hur tunga beten?

Kommentera

Just nu äger jag inga tunga beten alls, så inköpen går ju att anpassa efter spö

Kommentera

Alla de där kiten passar till tyngre gäddfiske som är populärt idag, så inget är dåligt. Däremot är det ju så att de kommer inte att bjuda på yster glädje med en 2-kilos gädda. Vill du ha lite mer action då så bör du välja ett kit som klarar beten uppåt 40-60g max, fast då blir det ju mindre beten och många av dagens "gäddmåsten" bland beten blir alltför tunga...

Pröva Westin Powercast 8'6" kanske, klarar runt 100g fast ändå behagligt och lätt och något mittemellan så att säga... Fast det finns ju en uppsjö av spön där... Betesval snarare än storlek på gäddan styr vad jag väljer för kit...och jag väljer bete före utrustning...
        Senast ändrad av anteman; 2016-05-27, 22:29.

Kommentera

Nu vet jag inte vad du har för budget, eller vad du klassar som tyngre beten. Men här är mina tips på ett riktigt fint kit för gädda.
          Rulle: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...la-hd-200.html
          Spö: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-catapult.html
          Summa: 4794:-

Som tidigare sagts så kommer ju känslan för de mindre fiskarna bli sämre med kraftiga spön, men tycker att Catapult är ett väl avvägt spö som jag ändå tycker ger en rätt bra respons när jag fångar de mindre slemgurkorna.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Kommentera

Tatulan e ju wicked nice och fiska med!

Kommentera

Tack för alla svar i tråden
              Helst hade jag sett ett pris på närmare 3 än 4, då jag även måste köpa beten.
              Just nu lutar det åt tips 3 från Södersportfiske, men jag hinner säkert ändra mig 10 gånger innan jag beställer ��

Kom gärna med fler tips

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
              Tatulan e ju wicked nice och fiska med!
              Utveckla gärna

Kommentera

Tatulan e mjuk som en barnrumpa i gången jämfört med lexa. Dock betyder inte det att lexan är dålig. Jäkla fin rulle det med men med lite råare gång.

Kommentera

2016 hade jag nog valt en Tatula HD/Curado 201 på ett spö runt 8fot 30-90gram då får du ett trevligt sett som pallar mkt och rullar som inte bara kastar bra utan även är mer uppdaterade än t.ex lexa/toro och mer beprövade än Bft Instinct x7 som spö hade jag valt med plånboken men Daiwa exceler spöna ser fina ut för pengarna och deras spön brukar folk vara nöjda med.

Då har du en utrustning som klarar av wobbler mindre som större, skeddrag, gäddspinnare, gummibeten dvs alt du behöver för att fånga din drömfisk fast i ett nättare och modernare paket detta för under 3000kr.

Vill du veta vad folk tycker om olika rullar kan jag rekommendera sök funktionen då det finns dussintals med min rulle är bättre än din rulle/vad skall jag köpa till gäddfisket trådar.

/Apan
                  Senast ändrad av Monkey; 2016-05-28, 13:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                    Vill du veta vad folk tycker om olika rullar kan jag rekommendera sök funktionen då det finns dussintals med min rulle är bättre än din rulle
                    Klockrent!

Då jag inte äger eller är särskilt förtjust i någon av rullarna i tråden passar jag därför på att lägga mig i så det inte blir ännu en "min rulle är bästa rullen"-tråd.

Toro NaCl har tyvärr visat sig vara ganska mycket klenare än reklamen säger.
                    Problem med spollager, rasade evighetsskruvlager, rostande IAR-lager och strejkande frikoppling är relativt vanligt. Dessutom skavs stativets ytbehandling nästan alltid av frikopplingen efter en tids fiske.
                    Jag tycker Toro är klumpig och kastar tämligen dåligt med annat än ganska tunga beten.

Tatula HD fungerar riktigt bra till något lättare fiske.
                    Tyvärr har jag redan sett några rasade Tatulor.
                    Möjligen några få måndagsex, när rullen väl fungerar är det nog det trevligaste alternativet av förslagen i tråden.
                    Curadon är minst lika vass och klarar säkerligen lika tungt fiske som Tatulan, även över tid.

Daiwa Lexa verkar hålla bättre än exempelvis Toro.
                    Har sett några frikopplingar som hängt sig och/eller blivit tröga men det har i samtliga fall berott på dålig smörjning, alltså inga fel på rullarna. Har haft hemma ett gäng misshandlade Lexor som ändå har varit i väldigt bra skick under smuts och salt.
                    Lexan kastar helt okej även med lättare beten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 306 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13