spinnfiske ädelfisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spinnfiske ädelfisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• spinnfiske ädelfisk?

Tjena!

Jag är en inbiten gäddfiskare som nu har blivit inbjuden på ett företagsevent där det är tävlingsfiske efter "ädelfisk" i sjö med inplanterad fisk. Vad jag har lyckats läsa mig till så är det regnbåge & röding som står inför rätta.

Jag känner inte för att meta efter de nyinsatta fiskarna utan kör gärna spinn efter veteranerna och undrar vad som lämpar sig bäst, spinn eller haspel? Varför?

Dessa har jag kikat på

Spinn;
    Abu Garcia Vendetta Medium-Light 7'6" 5-20g
    Abu Garcia Black Max3

Haspel;
    Abu Garcia Veritas 2.0 Medium-Light 8'2" 6-20g
    Shimano Sienna 2500RD

Mycket tacksam för hjälp då jag har 0 koll på det lättare fisket!
    Torbjörn "Buster" Jensen - "Det hänger på en skör tråd! I det här fallet en femtio punds lina i och för sig..."

Jag kör gärna haspel på bågen och röding :-) har precis börjat med multirulle men då efter större fisk :-) men spinn lär ju funka det med :-)
    Sketfiske på dig
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jo jag kör också med multirulle vid gäddfisket pga betesvikten man kanske skulle sadla om till haspel när det rör sig om så liten betesvikt, jag har ingen aning om kastlängden med multi vid små beten men kan tänka mig att en haspel har lättare att mata ut lina jämfört med en multi..
      Torbjörn "Buster" Jensen - "Det hänger på en skör tråd! I det här fallet en femtio punds lina i och för sig..."

Kommentera

Med rätt utrusning kan man nå lika långt med haspel som med multi, även om det handlar om sådana små beten. För beten runt 5 gram, då tycker jag att spön närmare 8 fot är att föredra annars kan kastlängderna bli för korta.

Du har valt bra grejer men jag tycker att en haspelrulle i storlek 2500 är för stor för sådant fiske, du skulle klara dig med en 500 alt 1000 eller motsvarande storlekar.

Inplanterad fisk kan vara lite kinkig ibland, så ta med flöte, maggots och mask. Powerbait kan vara rätt effektivt om det tillåts. Själv tar jag dom på fluga.

Häls //T
        Senast ändrad av tonyex; 2016-05-30, 17:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Med rätt utrusning kan man nå lika långt med haspel som med multi, även om det handlar om sådana små beten. För beten runt 5 gram, då tycker jag att spön närmare 8 fot är att föredra annars kan kastlängderna bli för korta.

Du har valt bra grejer men jag tycker att en haspelrulle i storlek 2500 är för stor för sådant fiske, du skulle klara dig med en 500 alt 1000 eller motsvarande storlekar.

Inplanterad fisk kan vara lite kinkig ibland, så ta med flöte, maggots och mask. Powerbait kan vara rätt effektivt om det tillåts. Själv tar jag dom på fluga.

Häls //T
          8 fot som Tony säger är att föredra beroende på hur stor sjö det är. Det där med rullstorlek är en smaksak. Jag själv tycker jag inte får något vidare pump i veven på en rulle med så kort vev. Jag kör mestadels 2500 men sliter med min enda 1000 storlek om jag känner att den inte fått kärlek på länge. Ta med en lätt bombarda med fluga i andra änden. En flytande och en sjunkande brukar jag ha med mig.

Kommentera

En eloge till trådstartaren som skriver "ädelfisk" inom citationstecken, eftersom det är ett synnerligen besynnerligt begrepp. Som om att vissa arter av fiskar skulle vara "ädlare" än andra. När jag hör nån använda det begreppet brukar jag fråga "menar du gädda? abborre? id? gös? stäm? lubb? öring?"
            All you need is Lubb.

Kommentera

@tonyex

Okej, ja efter vad jag läst här och i andra trådar så låter det ju definitivt som om att det lutar åt Haspelutrustningen pga spölängden, och vad jag förstår så borde veritas spöt även kunna köra dropshot rätt okej när jag i sommar kör abborre med samma spö?
              Rullen måste jag känna på i butik känner jag, så svårt att veta vad som är stort och litet utifrån en bild..
              Okej, ja jag får väl ta med sånt också ändå :P Vad jag kunde se så fanns det inga regler som sa nej till powerbait, enbart blyförbud. Jag önskar att jag hade kunskapen att damma iväg en fluga men jag är inte där än tyvärr!

Kommentera

@jockegbg

Det lät inte dumt med bombarda och fluga! Det måste jag införskaffa i samma veva som jag plockar upp spö och rulle! Då kan man ju fiska fluga även om man inte besitter kasttekniken med flugspö! Suveränt, tackar!

Kommentera

@Usling

Spot on!
                  En gädda i vattnet är lika nobel som ett lejon på savannen i mina ögon men det är ju för att man är den gäddfantast man är..

Kommentera

Tror nog att begreppet "ädelfisk" mer står för Dyrare och mycket, mycket godare matfisk än T.ex Gädda :-)
                    Men då borde Gösen tillhöra ädelfisk då jag älskar smörstekt gös :-)

Men tror som sagt att det har med Matfisk att göra från början, och att det ansågs som en gentlemannasport att flugfiska på just "ädelfisk"

Som Broman säger i Fiskedrag "man kan ta Harren med drag, men det är ju ingen klass" haha
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 776 visningar