TGCn var min första multirulle så den fick ett hårt liv men jag har inte lyckats ha ihjäl trots overruns med stumma flätlinor och vedträn på 1-2hekto. Så visst pallar dem men skall du fiska typ buster och sliders så behövs varken jerkbaitrulle eller jerkpinne.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Corvalus vs TGC, vilken för jerk?
Collapse
X
-
Rullen ska sitta på ett Berkley Lightning Shock 661 80-100g Jerk, vilken rulle skulle du ta?Ursprungligen postat av Monkey Visa inläggmen skall du fiska typ buster och sliders så behövs varken jerkbaitrulle eller jerkpinne.
Kommentera
-
En ambassadeur jb är en riktigt bra rulle att börja med innan man vet vilka egenskaper man vill ha på en rulle .
Den tål massor med stryk , lätt mekad , lätt att trimma , lätt att fiska med .
Och priset är riktigt bra runt 1000 kr kan man hitta dom nya
Kommentera
-
Med det spöt behöver du inte vev jerka de beten du talar om. TGC:n utväxling räcker bra! Men visst, en JB är ju strået vassare, men utifrån dina ängsliga försök att få stöd för Corvalus så känns det som om ekonomin är väldigt avgörande o då är väl JB inte aktuell... Om du inte kan nypa en på Tradera för ett bra pris. Läs igenom tråden ordentligt så ser du att det är ett par som har erfarenhet av Corvalus och som inte är särskilt entusiastiska.... Men desto fler som förespråkar TGC:n... Borde väl vara vägledning nog och jag vågar påstå att Amban är ett bra köp för dina ändamål!
Gösta
Kommentera
-
Jag förespråkar även TGC.
Har använt en lite men inte så mycket. Men det är en bra rulle.
Dock håller jag inte med om att utväxlingen räcker. Jag har försökt med utväxling 5,3:1 men det blir rätt många dubbeltag på veven för att få hem slacklina. Om det är mig det är fel på eller inte vet jag inte men det passar inte mig alls.
Hade en Cardiff 300A som jag inte gillade alls. Den var helt värdelös. Och det är en "bättre" rulle än den du föreslår så med de erfarenheterna kan jag inte rekommendera Shimanon.
TGC om du inte är orolig över utväxling
En JB om du hellre är säker gällande utväxlingen.
Har fiskat i alla tider med 4,7/5,3:1 men direkt när jag testade 6,8:1 så kände jag att det var helt rätt.
7,1/2:1 är ok med men blir lite snabbt, men det fungerar.
Heller för snabbt än för sakta enligt mig. Andra tycker tvärtom(Tex Gösta) men huvudsaken gällande det är att du ska bli nöjd.
TGC håller nog utmärkt.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Hä hä! Man tager vad man haver... Av mina fiskerullar är det bara vertrullen som har hög utväxling. Så har jag en Promax av förra generationen också med utväxling över 6:1. Den använde jag 2014 till jiggfiske. I fjol bytte jag till en 1500 C och i år till en 25:a. Båda dessa har 4,7:1 i utväxling, men jag tycker inte att det är några problem. Inte heller att jerka med min äldre JB med den gamla utväxlingen. Jag vill påstå att det är en vanesak, precis som att köra ömsom vänster- ömsom högervevat.
Det är dumt att stirra sig blind på utväxlingen. Bättre att se på övriga kvaliteter.
Skit fiske!
Gösta
Kommentera
-
Jag håller inte med Gösta se till rullen i detta fall en rund Ambis sedan är linintag(utväxlig) det viktigaste i just jerkbait rullen tillsammans med iar naturligtvis och en ok broms.
Det viktigaste vid gliders är att kunna kontrollera slacklina och det är mkt enklare med en "snabbare" rulle jag har jerkfiskat i flera år med en Tgc/Jb men jag kommer aldrig byta tillbaka till en långsam rulle igen om inte för långsamt vårfiske och då duger min Toro beast med sina 61cm (4.9:1) pervevtag utmärk.
Kommentera
-
Jag håller visserligen helt med om det du skriver men följande två meningar är lite underhållande att läsa i samma inlägg!Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggKan inte uttala mig om Corvalus . //
Så mitt råd är tveklöst TGC!
Visst är det så, eller borde vara åtminstone...Men fiskar själv med en TGC och att påstå att den inte duger för lite tyngre gäddfiske tyder på okunskap.
Tyvärr råder det ingen större brist på "rullmördare" vid våra svenska vatten.
Vet man med sig om att man har en tendens att trasa sönder rullar är det nog bäst att satsa på en Pro Rocket, JB eller liknande till gäddfisket. Helt enkelt för säkerhets skull. Har haft hemma några relativt nya rullar (C3, C4) med slitage som inte "ska" kunna finnas, bland annat alustativ som släppt i nitningarna och/eller blivit sneda.
En TGC bör i rätt händer klara i stort sett allt utom det allra tyngsta jerkfisket. Har haft hemma tiotals TGC genom åren och har faktiskt aldrig varit med om några större fel.
Några slitna spollagringar och IAR-lager är väl allt men dessa delar slits även i en JB.
Jag har själv ägt en Corvalus och servat/reparerat några ytterligare.
Min upplevelse är att rullmodellen efter relativt kort tids fiske känns lite glapp och mer använd än den är. Möjligen var exemplaren jag hade hemma dåliga sådana men jag rekommenderar definitivt TGC före Corvalus till lite tyngre fiske.
TGC är enklare att skruva, delar är lätta att få tag i och slitdelar är fortfarande relativt billiga.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 769 visningar